Första vattenkylningsloopen, normala temperaturskillnader före/efter?

Permalänk
Medlem

Första vattenkylningsloopen, normala temperaturskillnader före/efter?

Hej alla bättre vetande!

Jag har satt ihop min första egna vattenkylningsloop och har lite funderingar.

Min loop består av följande:

2st 420 radiatorer, en XSPC EX420 samt en Alphacool NexXos UT60 full copper 420.
En Phopbya DCP 4.0 pump (ljudnivån på denna -.- , ska bytas ut snarast)
Alphacool 250mm tube res.
Phobya UC-2 block till cpu.
Ek´s fulllcover plexi block till mitt gtx 970 g1 gaming.
Barrow compressions fittings.
10/13 primochill slang.
6st Cougar HDB CF-V14H fläktar med strypning till 7v.
Kör med Mayhems pastel white vätska.

Ordningen ska ju inte ha någon direkt roll men... Jag har satt såhär: Res -> Pump -> 420 UT60 -> GTX 970 -> 420 XSPC -> 2600k -> Res.

Allt flyter på fint (pun intended ^^), men jag tycker inte jag har en överdriven temperatur "vinning" på cpu´n.

Sitter med en 2600k som är överklockad till 4.7ghz på 1.4v. Får temperaturer på ~70-72ºC vid load.
Hade samma överklockning med gamla kylningen som var en H70 i PnP, då låg tempen på ~77-80ºC.
Nu sitter det ju ett överklockat gtx 970 i samma loop (1621mhz @1.31v), tempen på den har aldrig gått över 51ºC.

Jag tycker det låter som en ganska liten temp skillnad när man går från en 120 radiator till dubbla 420. Detta trots att grafikkorten är med o värmer upp loopen.

Tänker jag fel? Eller är det något som inte stämmer??

/Swe

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Låter klart konstigt. Kolla monteringen av CPU-blocket en gång till?
Om du kyler en ~50°C GPU och en 70+°C CPU med samma loop i steady state så har du väldigt dålig värmeöverföring mellan CPU och vatten.

Jag kyler en 2600k och en HD6970 (båda stock) med en D5-pump på lägsta och en 3x180mm-radiator (med bottenfläktarna på FT02, också på lägsta). Går inte över 50°C oavsett vad jag gör med den. Jag har EK-block och kör med avjonat vatten + silver coil.

Testa att dra på fläktarna på fullt och se om det gör någon skillnad?
Testa att öka pumpens hastighet om möjligt och se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kan få lite bättre kylning om du har bra statiskt fläktar .
Har själv fet radiator som stöder 2 x 180mm fläktar har nu 2x4 180mm fläktar totalt 8st alla går på 640 - 650 rpm den är tyst och har högt statistik tryck.
Ok är lite over kill

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Låter klart konstigt. Kolla monteringen av CPU-blocket en gång till?
Om du kyler en ~50°C GPU och en 70+°C CPU med samma loop i steady state så har du väldigt dålig värmeöverföring mellan CPU och vatten.

Jag kyler en 2600k och en HD6970 (båda stock) med en D5-pump på lägsta och en 3x180mm-radiator (med bottenfläktarna på FT02, också på lägsta). Går inte över 50°C oavsett vad jag gör med den. Jag har EK-block och kör med avjonat vatten + silver coil.

Testa att dra på fläktarna på fullt och se om det gör någon skillnad?
Testa att öka pumpens hastighet om möjligt och se om det gör någon skillnad?

Det är precis så jag tycker med... Borde ju ligga på ungefär samma tempraturer. Ska montera om cpu blocket under kvällen. Har provat köra fläktarna på max, men gör typ 1-2 graders skillnad på sin höjd. Pumpen går tyvärr på max redan. Låter som satan :S. Denna ska bytas ut mot en D5 så snart lite mer kulor för dataprojekten trillar in :).

Skrivet av Jygge:

Kan få lite bättre kylning om du har bra statiskt fläktar .
Har själv fet radiator som stöder 2 x 180mm fläktar har nu 2x4 180mm fläktar totalt 8st alla går på 640 - 650 rpm den är tyst och har högt statistik tryck.
Ok är lite over kill

Cougar fläktarna är ju riktigt bra fläktar för ändamålet så som jag har läst. Ska väl ha ett helt klart vettigt statiskt tryck i dem. Men jag tror inte så mycket att det har med det att göra. Jag är ju inne på att temperaturerna borde ju vara snarlika mellan gpu o cpu när dem sitter på samma loop. Så jag var inne på om jag har dragit någe fel?, för slö pump?, kass monteringen av cpu blocket?.
Det sistnämda ska provas att göra om ikväll.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Får du väldigt hög temp på en komponent, och liten effekt av att sänka vattnets temperatur (alltså, större radiatoryta) så ligger största hindret i CPU-vatten. Hjälper inte en noga ommontering, testa att mäta vad du har för temperatur i vattnet. Kan ju hända att det är hög termisk resistans innuti CPUn med.

Hade det varit pumpens fel hade du haft dåliga temps på GPUn med. Sålänge du har kopplat allt i serie skall inkopplingen i loopen ha en högst marginell inverkan. Hoppas det löser sig!

För övrigt är det inte säkert att CPU och GPU kommer ha samma bara för att de är i samma loop, de kan ha helt olika effekttäthet, intern värmedistribuering samt termisk resistans vilket har en mycket stor inverkan på hur varma de blir

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha en fråga angående CPU block. Om man vill byta typ moderkort kan man typ utan att tömma ur vatten ur sitt loop? Och plocka cpublock?

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Ha en fråga angående CPU block. Om man vill byta typ moderkort kan man typ utan att tömma ur vatten ur sitt loop? Och plocka cpublock?

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kan man väl, med lite pillande.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Kan kan man väl, med lite pillande.

Okej ingen risk att vatten rinner ut om det inte blir nåt fel på kopplingarna då förstås?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

@minh: Är loopen sluten så är den sluten, oavsätt om blocket är monterat på processorn eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

@minh: Är loopen sluten så är den sluten, oavsätt om blocket är monterat på processorn eller inte.

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Skrivet av SweCrow:

Cougar fläktarna är ju riktigt bra fläktar för ändamålet så som jag har läst. Ska väl ha ett helt klart vettigt statiskt tryck i dem. Men jag tror inte så mycket att det har med det att göra. Jag är ju inne på att temperaturerna borde ju vara snarlika mellan gpu o cpu när dem sitter på samma loop. Så jag var inne på om jag har dragit någe fel?, för slö pump?, kass monteringen av cpu blocket?.
Det sistnämda ska provas att göra om ikväll.

Det luktar dålig montering av blocket alternativt att blocket/din CPU inte är plan så du får dålig kontakt oavsett montering.

Du kan utesluta fläktar, pump, radiatorer mm då du har bra temp på GPU. En gpu temp på max 51 grader bör innebära att du ligger runt ~35 grader i vattentemp vilket är bra.

Som sagt testa montera om blocket och när du ändå har det av så kolla med tex ett kreditkort så att CPUn är plan och inte konkav/konvex.
Har du rätt mängd kylpasta? Spänner du fast blocket ordentligt?

Permalänk
Medlem

Har precis monterat om blocket till cpu. Allt såg bra ut vid bortmontering (kylpastan var jämt utsmetat osv).
Kan ju inte påstå att jag tänkte på att mäta planhet på block o cpu dock -.-.
Tvättade bort all "gammal" kylpasta och gjorde rent o snyggt.
Ny kylpasta på och var extremt noga med att få till ett jämt tryck med blocket.

Första testerna visar inte på någon större skillnad... toppade 70ºC med Aida64.
Gpu toppar 50ºC efter tredje rundan Valley Benchmark extreme benchmark.
Redan vid idle så diffar cpu/gpu 10-12ºC.

Verkar ju bra skumt... :/

Skrivet av lanbonden:

Det luktar dålig montering av blocket alternativt att blocket/din CPU inte är plan så du får dålig kontakt oavsett montering.

Du kan utesluta fläktar, pump, radiatorer mm då du har bra temp på GPU. En gpu temp på max 51 grader bör innebära att du ligger runt ~35 grader i vattentemp vilket är bra.

Som sagt testa montera om blocket och när du ändå har det av så kolla med tex ett kreditkort så att CPUn är plan och inte konkav/konvex.
Har du rätt mängd kylpasta? Spänner du fast blocket ordentligt?

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

låter som om ditt block/cirkulation vid CPU inte är helt ok,.. du råkar inte vänt på riktningen in i Blocket? har för mig det blocket har ett rekommenderat "Inlet/outlet" att hålet i mitten av Blocket ska ha flödet in och den icke centrerade ska ha ut =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

låter som om ditt block/cirkulation vid CPU inte är helt ok,.. du råkar inte vänt på riktningen in i Blocket? har för mig det blocket har ett rekommenderat "Inlet/outlet" att hålet i mitten av Blocket ska ha flödet in och den icke centrerade ska ha ut =D

Tror jag satt det rätt...

Kopplat: Pump -> rad -> gpu -> rad -> "inlet på cpu", sen från "outlet" på cpu till res.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Tror jag satt det rätt...

Kopplat: Pump -> rad -> gpu -> rad -> "inlet på cpu", sen från "outlet" på cpu till res.

Humm borde inte spela någon roll men testa om du orkar och har tid/slang att sätt RES->Pump->CPU->RAD->GPU->RAD (Borde inte spela någon roll eftersom Loopen är Stängd och vattnet pumpas runt i en konstant hastighet).

Pumpen ska inte ha några problem att köra runt Loopen men det är ju ingen D5 (som du planerar att köpa) =D så den kan va klen om det är "tungdrivna/restriktiva" Radiatorer.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Kan det inte ha samlas skit cpu blocket då skräp o sådant från radiatorer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Kan det inte ha samlas skit cpu blocket då skräp o sådant från radiatorer.

Kan, kan det säkert... Men jag sköljde ur allt med varmt destillerat vatten innan. Så jag tycker inte det borde vara så. Inget man ser iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Testade för skojs skull att klocka vidare lite med prollen för att se hur tempen skulle bete sig...
Kör nu på 5ghz@1.512v... Toppar 77ºC efter 2 timmar i aida 64. Detta enligt loggen i hwmonitor på maxtemp, när jag tittade så toppade den 75ºC.

Klagar ju inte där direkt. Är det såhär det ska bete sig på vatten? När man satt och klocka på luft så skena ju tempen iväg ganska kraftigt med minsta voltökning tycker jag.

En fråga som dök upp nu efter en del spelande av Archeage här... Jag har ett plexi fullcover block till mitt gtx 970 från ek. Även backplate till detsamma. Kände nu på just backplaten och den är varm som satan... Kan hålla fingrarna på den i typ 3-4 sek sen blir det för varmt... Är det normalt?? Kortet ligger på 51ºC i load.

/Swe

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Håller du bara koll så att VRM, GPU och RAM håller sina temps inom ramarna borde det vara lugnt. Backplaten är i metall, vilket gör att den upplevs som väldigt het utan att nödvändigtvis vara det pga bra ledningsförmåga. Dina fingrar kan egentligen inte riktigt känna temperatur direkt, de känner hur mycket värme som går in i huden (jämför att sitta i en 90 grader bastu, träet går att sitta på, men sätt dig på en 90 graders metalplatta och du kommer få brännskador)

På din beskrivning låter det som att plattan är runt 45-55 grader varm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Håller du bara koll så att VRM, GPU och RAM håller sina temps inom ramarna borde det vara lugnt. Backplaten är i metall, vilket gör att den upplevs som väldigt het utan att nödvändigtvis vara det pga bra ledningsförmåga. Dina fingrar kan egentligen inte riktigt känna temperatur direkt, de känner hur mycket värme som går in i huden (jämför att sitta i en 90 grader bastu, träet går att sitta på, men sätt dig på en 90 graders metalplatta och du kommer få brännskador)

På din beskrivning låter det som att plattan är runt 45-55 grader varm

Skickades från m.sweclockers.com

Alla temps ser ok ut. Så det är nog bara att man upplever det som väldigt varmt. Tack för svaret!

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]