Jag får bara 30 fps Ultra på witcher 3 med min FuryX

Permalänk
Medlem

Jag får bara 30 fps Ultra på witcher 3 med min FuryX

2560x1440p , ultra settings , jag borde ha 50-65fps, men jag är för fan nere på 30fps!

VARFÖR????

Kan någon hjälpa mig? Jag har provat sänka det ner till low och då har jag för fan 55 fps! LOW MED ETT JÄVLA FURYX 55 fps! i witcher3!

Det är något väldigt fel med det här. Är mitt FuryX isönder? Det är ett Gigabyte Furyx, och i Battlefield 4 ultra (samma resolution) har jag 75 fps.¨

jag har har de senaste driverss, 15.7 , windows 81 64-bit.

En i7 4470k och 16gb 1600mhz ram.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du HairWorks på i spelet? Det drar ner prestandan som bara satan - än mer så om man inte har ett Nvidia Grafikkort ur Maxwell serien eftersom det är en funktion skräddarsydd tillsammans med Nvidia. Du kan lätt stänga av den utan att märka någon större skillnad grafikmässigt, men får i gengäld betydligt högre fps.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur är GPU respektive CPU-usage när du spelar Witcher 3?
Antar att du har stängt av Nvidia Hairworks?

Har du klockat din 4770k? (antar att det är det du menar, då det inte finns någon i7 4470k )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Måste vara HairWorks som är boven i dramat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Witcher 3 på ultra är ju extremt krävande. Tänk även på att ett fury x är svagare än gtx 980ti så du kan nog inte förvänta dig mycket mer fps på all ultra på 1440p med ett singelkort. Ska du ha mer fps på den upplösningen och på ultra så behöver du nog SLI/crossfire. Sedan kanske din processor flaskar också, kolla gpu samt cpu usage när du spelar så får vi se lite riktiga data.

Men ärligt talat trodde du verkligen att du skulle få moster fps bara genom att köpa det fetaste grafikkortet och sedan tuta och köra? Ens fps är starkt beroende av vilka spel man lirar, upplösning, inställningar i spelet samt ens processor.

Permalänk
Medlem

@Xyborg:

När jag slår på eller av hairworks för Geralt / alla, så vinner jag knappt 5 FPS, ja 5 fps! Och när jag slår det på sså ligger jag runt 28-32 fps i Novigrad om jag springer runt.

SKIT SKUMT!

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

GPU runt 60 till och med 99% , och CPU ibland knappt 30%. Är det normalt?

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX:

Men jag har ju sett videoer på folk som kör ultra witcher 3 med FuryX och får 55-60 fps, 1440p så klart,

Kolla! https://www.youtube.com/watch?v=IuZbBAXj0Js Och det här var med Drivers från 15.5 beta, nu har jag 15.7 som AMD har sagt ger bättre prestanda i witcher3!

Och jag får ju knappt 41 fps med allt av och allt på low.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Mysko problem, kolla med MSI afterburner då kan du se gpu och cpu användning över en längre period. Däremot den videon du länkar till, killen har en 8 core intel med 16 trådar...

Permalänk
Inaktiv

Stäng av AA in game meny och testa fps skillnad. Då vet du om det är boven i dramat.. NVidia gör så tyvärr så AA blir ett handikapp på AMD kort. Det är ju bra att du har 1440p skärm, då AA inte behövs lika mkt
Plus du kan testa detta om du inte har gjort det. Tror nån annan hade påtalat detta tidigare.
OPTIMIZING HAIRWORKS - TESSELLATION LEVELS
AMD Radeon™ users who wish to use the HairWorks feature are advised to manually create an application profile that will optimize the tessellation level of The Witcher 3: Wild Hunt to 8X or 16X. This profile will streamline the workload presented by the application’s dynamic hair, improving performance without compromise to image quality

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179202:

Stäng av AA in game meny och testa fps skillnad. Då vet du om det är boven i dramat.. NVidia gör så tyvärr så AA blir ett handikapp på AMD kort. Det är ju bra att du har 1440p skärm, då AA inte behövs lika mkt
Plus du kan testa detta om du inte har gjort det. Tror nån annan hade påtalat detta tidigare.
OPTIMIZING HAIRWORKS - TESSELLATION LEVELS
AMD Radeon™ users who wish to use the HairWorks feature are advised to manually create an application profile that will optimize the tessellation level of The Witcher 3: Wild Hunt to 8X or 16X. This profile will streamline the workload presented by the application’s dynamic hair, improving performance without compromise to image quality

http://support.amd.com/PublishingImages/Support/KB/Witcher%201.jpg

Du menar att Nvidia tvingar utvecklarna att sätta 8x AA på HairWorks... LÅT KONSPIRATIONERNA FLÖDA

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Du menar att Nvidia tvingar utvecklarna att sätta 8x AA på HairWorks... LÅT KONSPIRATIONERNA FLÖDA

Nej, det var inte det jag sa. AMD själva har rekommenderat att man ska slå av AA helt i Witcher 3 pga att det är optimerat för NVidia kort helt enkelt. Det är väl inget nytt att dom gör så i sina egna titlar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon179202:

Stäng av AA in game meny och testa fps skillnad. Då vet du om det är boven i dramat.. NVidia gör så tyvärr så AA blir ett handikapp på AMD kort. Det är ju bra att du har 1440p skärm, då AA inte behövs lika mkt
Plus du kan testa detta om du inte har gjort det. Tror nån annan hade påtalat detta tidigare.
OPTIMIZING HAIRWORKS - TESSELLATION LEVELS
AMD Radeon™ users who wish to use the HairWorks feature are advised to manually create an application profile that will optimize the tessellation level of The Witcher 3: Wild Hunt to 8X or 16X. This profile will streamline the workload presented by the application’s dynamic hair, improving performance without compromise to image quality

http://support.amd.com/PublishingImages/Support/KB/Witcher%201.jpg

Witcher 3 kör ju med post-processing AA, det lär ju knappast vara speciellt slugt av Nvidia att använda sådant då fördelen de har på sina kort mot AMD är mer ROP-kraft. ROP belastas av SSAA/MSAA och liknande, men påverkas väldigt marginellt av post-processing AA. Witcher 3 kör ovanpå det med en AA-algoritm som de verkar specifikt utvecklat för den spelmotor som användas, d.v.s. man kör inte med något av de post AA-algoritmer som Nvidia tagit fram.

Kör man Nvidia DSR (Dynamic Super Resolution) / AMD VSR (Virtual Super Resolution) så lastas ROP väldigt hårt, men det är i så fall något man slagit på själv. Fördelen med dessa är att de borde vara nära nog identiska med SSAA, d.v.s. "riktig" AA utan några svagheter i kvalité, dock väldigt beräknings- och bandbredds-intensivt.

Korrekt gjort AA ger i.m.h.o riktigt stor förbättring av upplevelsen, även i väldigt höga upplösningar. Det beror på att (korrekt) AA kan eliminera eller i alla fall kraftigt reducera en artefakt som kallas subpixel-aliasing (FXAA är en post-processing AA som specifikt riktar in sig på detta), något som t.ex. leder till "flimrade" pixels när smala objekt renderas eller när objekt befinner sig relativt långt från kameran. Att säga att man inte behöver AA bara för upplösningen är relativt hög är inte nödvändigt korrekt, beror helt på vad man prioriterar (själv kör jag hellre 1920x1080 med x4 MSAA än 4k utan FSAA).

Vad det gäller HairWorks så är just tessellation något som GCN1.2 (Tonga/Fiji) är bättre än tidigare GCN generationer. Inte lika bra som Maxwell, men R9 285 har ungefär samma kapacitet som R9 290X/390X på denna punkt, så prestandaeffekten av att köra med HairWorks på borde vara märkbart mindre på Fiji än Hawaii.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Witcher 3 kör ju med post-processing AA, det lär ju knappast vara speciellt slugt av Nvidia att använda sådant då fördelen de har på sina kort mot AMD är mer ROP-kraft. ROP belastas av SSAA/MSAA och liknande, men påverkas väldigt marginellt av post-processing AA. Witcher 3 kör ovanpå det med en AA-algoritm som de verkar specifikt utvecklat för den spelmotor som användas, d.v.s. man kör inte med något av de post AA-algoritmer som Nvidia tagit fram.

Kör man Nvidia DSR (Dynamic Super Resolution) / AMD VSR (Virtual Super Resolution) så lastas ROP väldigt hårt, men det är i så fall något man slagit på själv. Fördelen med dessa är att de borde vara nära nog identiska med SSAA, d.v.s. "riktig" AA utan några svagheter i kvalité, dock väldigt beräknings- och bandbredds-intensivt.

Korrekt gjort AA ger i.m.h.o riktigt stor förbättring av upplevelsen, även i väldigt höga upplösningar. Det beror på att (korrekt) AA kan eliminera eller i alla fall kraftigt reducera en artefakt som kallas subpixel-aliasing (FXAA är en post-processing AA som specifikt riktar in sig på detta), något som t.ex. leder till "flimrade" pixels när smala objekt renderas eller när objekt befinner sig relativt långt från kameran. Att säga att man inte behöver AA bara för upplösningen är relativt hög är inte nödvändigt korrekt, beror helt på vad man prioriterar (själv kör jag hellre 1920x1080 med x4 MSAA än 4k utan FSAA).

Jo, det är väldigt subjektivt det där med AA och om det behövs. Personligen tycker jag att i spel som Skyrim 1440p så märkar jag inte skillnad in game om man inte stannar tittar efter det.

redigerad.

jag kom bort från syftet med tråden
Permalänk
Avstängd

"To tackle jagged edges, CD Projekt RED has developed their own post-process anti-aliasing solution, as hardware anti-aliasing techniques such as MSAA and TXAA are incompatible with REDengine 3's renderer. This unnamed post-processing technique operates with a level of fidelity similar to FXAA, but with an added temporal anti-aliasing component to reduce the crawling and shimmering of anti-aliased edges when the camera or player's viewpoint is in motion." Tror knappast det ger nvidiakort någon fördel precis som Yoshman säger.

Permalänk

Jag kör Witcher 3 på Ultra+ på min 1920x1080 144MHz monitor och får runt 50 FPS. Med ultra+ menar jag att jag tweakat inställningarna från user.settings mm. för att låsa upp ännu bättre grafik än vad man kan via spelets inställningar.
Kan rekommendera att läsa dessa guider: 1, 2, 3.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Datavetare
Skrivet av retro123:

"To tackle jagged edges, CD Projekt RED has developed their own post-process anti-aliasing solution, as hardware anti-aliasing techniques such as MSAA and TXAA are incompatible with REDengine 3's renderer. This unnamed post-processing technique operates with a level of fidelity similar to FXAA, but with an added temporal anti-aliasing component to reduce the crawling and shimmering of anti-aliased edges when the camera or player's viewpoint is in motion." Tror knappast det ger nvidiakort någon fördel precis som Yoshman säger.

Det jag markerade med fetstil är precis det jag var ute efter om ovan, "korrekt" AA är en av de få sätten att få bukt med detta problem. Är nog väldig personligt, men själv är just det flimmer man säger sig reducera här något jag finner väldigt irriterande (tidiga PS3 titlar led ofta av detta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det här lär inte stämma, då du nämner att du får 5fps mer, 28fps osv, men för att dubbelkolla -
Om du räknar med att kunna ha 50 fps, och får 30, det är inte så att du har vsync påslaget så du blir låst till 15, 30 eller 60fps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

"To tackle jagged edges, CD Projekt RED has developed their own post-process anti-aliasing solution, as hardware anti-aliasing techniques such as MSAA and TXAA are incompatible with REDengine 3's renderer. This unnamed post-processing technique operates with a level of fidelity similar to FXAA, but with an added temporal anti-aliasing component to reduce the crawling and shimmering of anti-aliased edges when the camera or player's viewpoint is in motion." Tror knappast det ger nvidiakort någon fördel precis som Yoshman säger.

Det är bara att slå av och kolla hur mycket man tjänar i frames. Hoppas det inte stämmer. Skulle vara kul för alla med AMD. Är så less på allt detta snack om fusk hit och dit..

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Hur vet jag om jag har slagit på "Virtual Super Resolution" ?

Permalänk
Medlem

@flexm: Nej för fan, jag är inte ny när det gäller spelande. Klart jag har fps på unlimited och vsync av. Och CCC har så klart inte tvingad vsync på.

Permalänk
Medlem

Stor mening att ha vsync på när du inte ens når 60 fps på low...hehe

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Noobkaka:

@Yoshman: Hur vet jag om jag har slagit på "Virtual Super Resolution" ?

Har ingen AMD GPU som är tillräckligt ny för att stödja detta, men här är någon som verkar vet hur man gör

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

jag får mellan 40-60 fps witcher 3 ultra 1440p med fury x. Allt är på förutom hairworks. Slår ja på hairworks får ja 30 fps.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: Man kan ha vsync på i 30 fps...

Permalänk
Medlem

Du har 28-32fps med Hairworks på i Novigrad? Vad har du om du slår av det helt och hållet?

Här är en review av Fury X tillsammans med Witcher 3;
http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-r9-fury-x-rev...
Average ligger alltså på strax över 50 fps, sen vet man inte hur de kört sin benchmark

Här är en till:
http://techreport.com/review/28513/amd-radeon-r9-fury-x-graph...
Och där ser vi att average fps är 50.

Observera att i samtliga benchmarks är Hairworks avslaget, och det sägs ju suga ca' 15 fps.. Så ja.. Då är du nere i 35.

Men om du verkligen vill köra med hairworks, se till att göra tweaken med att minska mängd AntiAliasing per hårstrå.
Tror att detta är rätt tweak:
https://steamcommunity.com/app/292030/discussions/0/613958868...
HairworksAALevel=4 tex.

Även jag var jättetaggad på Fury X, men efter att ha läst recensioner och kollat benchmarks fick det bli ett 980ti ist.

Permalänk
Medlem

Känns som det är fel på ops kort. Borde då mer än 75 fps i bf4 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Känns som det är fel på ops kort. Borde då mer än 75 fps i bf4 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt Sweclockers egna test.

Permalänk
Medlem

jag har iaf 55 fps witcher 3 ultra allting på förutom hairwroks

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT