Läsa av öppen eller stängd krets, enklaste sättet?

Permalänk
Medlem

Läsa av öppen eller stängd krets, enklaste sättet?

Bakgrund: Jag har en dörr med ett (typ) magnetlås som bildar en krets när dörren är stängd och öppen annars. Dvs jag har två kablar från dörren, när dörren är öppen så är kretsen öppen och när dörren är stängd är kretsen stängd.

Det jag vill göra är att läsa tillståndet på dörren med en vanlig dator, läsa 1 om dörren är stängd och 0 om dörren är öppen. Jag letar efter det enklaste sättet att göra det med så lite hårdvara som möjligt. Det lättaste sättet är ju att använda en arduino eller en raspberry pi men jag vill försöka läsa kretsen med en vanlig PC, INTE en ardurino eller raspberry. Jag har googlat rätt mycket men inte hittat något vettigt.

Mina idéer hittills:

  • Koppla kretsen till mikrofonuttaget och/eller högtalaruttaget och läsa av om det kommer ljud på på mikrofonuttaget . Jag vill alltså skicka typ 5v (eller ljud från högtalaruttaget ) på kretsen och läsa av det med mikrofonuttaget, kommer det ljud är dörren stäng, kommer det inte ljud är dörren öppen. Att köra en 3.5mm hane hane och koppla mic till hörlursuttag med min krets däremellan borde väl fungera?

  • Använda usb uttag. kan jag på något sätt läsa kretsen med usb uttaget. Den behöver inte läsa enligt usb standarden, ett felmeddelande skulle också fungera, vad händer tex om data pinnen på usb alltid sänder en etta (5v)?

  • Använda usb minne eller liknande och bara låta 5v gå genom min krets, är dörren stängd kommer jag se att usb minnet är kopplad till datorn.

Några tankar? Kommer 3.5mm hane hane mellan microfonporten och hörlursuttag att fungera? Om jag bryter en av ledarna (mono 3.5mm) så bryts väl kretsen?

Hoppas ni kan lite mer än mig

Permalänk
Medlem

Förr i tiden kunde man använda parallell-porten till det, men dagens datorer har ju inga såna.

Att ha en billig USB-grej som man bryter strömmen till är nog det som är enklast. Du kan däremot inte koppla in vad som helst på datalinorna.

Annars är Arduino Pro Micro-kloner på eBay rätt billiga - designen är öppen och det finns några tillverkare i Kina som säljer dem för en bråkdel av vad Sparkfun gör. De har inbyggda motstånd så att du kan koppla i princip vilka strömbrytare som helst till dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Förr i tiden kunde man använda parallell-porten till det, men dagens datorer har ju inga såna.

Att ha en billig USB-grej som man bryter strömmen till är nog det som är enklast. Du kan däremot inte koppla in vad som helst på datalinorna.

Annars är Arduino Pro Micro-kloner på eBay rätt billiga - designen är öppen och det finns några tillverkare i Kina som säljer dem för en bråkdel av vad Sparkfun gör. De har inbyggda motstånd så att du kan koppla i princip vilka strömbrytare som helst till dem.

Har hört talas om parallell-porten lösningen men tyvärr har man ju ingen numera.

Arduino Pro Micro var ju superbilliga på ebay! Är ju kanske nästan enklare än usb-grej lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Har hört talas om parallell-porten lösningen men tyvärr har man ju ingen numera.

Arduino Pro Micro var ju superbilliga på ebay! Är ju kanske nästan enklare än usb-grej lösningen.

Om du har en serieport på datorn kan du känna av RTS, CTS eller någon annan av kontrollsignalerna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu