Lustigt fel på SD-kort [Löst]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Lustigt fel på SD-kort [Löst]

Efter att använt mitt gamla kära Sandisk 2GB Extreme III kort med Ubuntus program för att göra bootbara SD-kort.
Har kortet lagringsutrymma delats upp i tre delar. Kortet har bara 2MB lagringsutrymme nu...

1. En del "början" på ca: 1,5GB som man inte kan komma åt vare sig i Linux eller Windows partitionshanterare
2. En i "mitten" på ca: 2MB
3. I "slutet" finns en tredje del som liksom den i "början" inte kan påverkas.

Menyerna gäller för den partitionen på 2MB dom vare sig kan tas bort eller utökas.

Som sagt har provat Gparted i Linux och diskhantering i Win7 inget av dom klarade av att rätta till minneskortet.
Finns det några program som gör att man kan rädda minneskortet. 2GB är inte mycket att hurra för men 2MB är oanvändbart.

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+2TB HDD, Linux Mint 18.1/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du menar att du försökt radera alla partitioner i gparted och det inte fungerat ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Ja, jag provade en hel del.

Enligt Gparted (Linux) berodde det på att något program+jag själv blandat in GPT som strulade till partitionstabellen??

Löste problemet:
I Gparted tog bort allt och skapade en enda GPT-tabell (bara att välja och vraka i menyerna)
Sedan formatera med Fullständig (inte snabb) formatering till Fat.

Helt säker på hur det löstes är jag inte, pillade lite här och där i olika partitionsprogram för Linux

Nu är 2GB-kortet åter på ca: 2GB, minus vad Partitionstabellen och formateringen tar upp.

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+2TB HDD, Linux Mint 18.1/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.