Spel från gamla datorn till nya

Permalänk

Spel från gamla datorn till nya

Hej!

Jag har nu byggt ihop min första dator och jag skulle vilja skicka över alla spel som jag har använt på min gamla dator till min nya. Hur gör man det? Är det bara att kopiera alla filer från steam och tuta och köra? Eller är det något mer jag behöver göra?

Spelen är framför allt: ALLA Assassin's Creed spel och GTA V.

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan kopiera filerna från den gamla, men du måste nog ändå installera spelen via Steam igen. Steam kommer då förhoppningsvis känna av att du har filerna, och inte behöva ladda hem allt igen. Inte helt säker på att det fungerar, men tror det. Lycka till!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Det går att kopiera hela steam mappen till en annan hdd och sen funkar det oftast fint, ev kan du behöva ominstallera steam men spelen ska ej behövas laddas ner igen. Har själv haft min steam mapp på en annan hdd och aldrig behövt ladda ner spelen igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Kommer mina sparningar att sparas då också? eller är det bara spelet?

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Sparfilerna brukar oftast ligga i "C:\Users\<ditt användarnamn>\Documents" och därefter i undermappar från utgivaren eller i My Games.

Se bara till att kopiera dem till samma plats, så ska de hittas när spelet startas på den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Kommer mina sparningar att sparas då också? eller är det bara spelet?

Om du har Steam Cloud påslaget (tror det är på som standard) så sparar Steam sparfiler för alla spel som stöder det på deras servrar. När du sedan installerar spelen via Steam på en annan dator så synkas även sparfilerna till den datorn. Så troligtvis behöver du bara installera spelen via Steam på den nya datorn, så kommer allt vara som vanligt sen.