Permalänk
Medlem

Optimal kylning i chassit

Hejsan!

Jag hade lite funderingar kring kylningen i mitt chassi och undrar om det går att optimera den med de chassifläktar jag för tillfället äger.
Det ser ut som följande:
Två 120mm i fronten som blåser IN
En 120mm i toppen som blåser IN (blåser rakt ner på min CPU-kylfläns)
En 120mm i sidopanelen som blåser IN (rakt på grafikkortet)
En 120mm där bak som blåser UT (tanken här var att skapa ett bättre flöde för min CPU-kylare som blåser luften bak mot chassit).

Kan bjuda på bilder när jag kommer hem från jobbet, om det skulle underlätta.
När jag radar upp fläktarna på detta vis ser jag att jag endast har ett utblås. Är detta optimalt eller bör jag göra några förändringar?

Visa signatur

Fractal Design R4 - Asus Z87-A - Intel i7 4770k@4.6GHz - Corsair 16GB (2x8G) 1600Mhz - Gigabyte Geforce GTX 780 Windforce - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB - Seagate 1TB 7200RPM - Noctua UH-14s - EVGA Supernova G2 1000W

Permalänk
Medlem

Flippa den i toppen till utblås.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Att CPU-kylaren blåser mot ett utblås är jättebra. Däremot har jag för mig att man vill undvika övertryck för bäst circulation. Dvs att man ska försöka ha fler utblås än insug hellre än tvärt om. Alternativt att luften sugs in i samma takt som den blåses ut med lika många fläktar åt båda hållen. Jag skulle framförallt vända på fläkten du har i taket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toxic Crow:

Att CPU-kylaren blåser mot ett utblås är jättebra. Däremot har jag för mig att man vill undvika övertryck för bäst circulation. Dvs att man ska försöka ha fler utblås än insug hellre än tvärt om. Alternativt att luften sugs in i samma takt som den blåses ut med lika många fläktar åt båda hållen. Jag skulle framförallt vända på fläkten du har i taket.

Ska man vara lite petig så tror jag också man måste titta på hur mycket luft fläkten kan förflytta i sekunden eller hur det nu mäts. Att köra med 3 in och 3 ut är inte nödvändigtvis ett positivt tryck.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ska man vara lite petig så tror jag också man måste titta på hur mycket luft fläkten kan förflytta i sekunden eller hur det nu mäts. Att köra med 3 in och 3 ut är inte nödvändigtvis ett positivt tryck.

Helt riktigt ska man räkna på luftflödet om man ska vara petig
Tillverkarna brukar ange flödet i CFM, kubikfot per minut. Sen bör man även ta med i beräkningen att varm luft stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuud:

Hejsan!

Jag hade lite funderingar kring kylningen i mitt chassi och undrar om det går att optimera den med de chassifläktar jag för tillfället äger.
Det ser ut som följande:
Två 120mm i fronten som blåser IN
En 120mm i toppen som blåser IN (blåser rakt ner på min CPU-kylfläns)
En 120mm i sidopanelen som blåser IN (rakt på grafikkortet)
En 120mm där bak som blåser UT (tanken här var att skapa ett bättre flöde för min CPU-kylare som blåser luften bak mot chassit).

Kan bjuda på bilder när jag kommer hem från jobbet, om det skulle underlätta.
När jag radar upp fläktarna på detta vis ser jag att jag endast har ett utblås. Är detta optimalt eller bör jag göra några förändringar?

Flippa den i taket så den drar ut. Grundregeln brukar sägas vara in lågt fram, ut högt bak. Att du tappar den "direkta luftströmmen" mot cpu behöver inte vara sämre. Får du bättre luftgenomströmmning kan det ge positiv effekt då kylaren hela tiden får färsk luft framför samt gammal bortdragen.. En datorfläkt klarar ändå inte att skapa en stråle speciellt många cm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Ska flippa den i taket av chassit och se om det blir några grader kallare.

Visa signatur

Fractal Design R4 - Asus Z87-A - Intel i7 4770k@4.6GHz - Corsair 16GB (2x8G) 1600Mhz - Gigabyte Geforce GTX 780 Windforce - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB - Seagate 1TB 7200RPM - Noctua UH-14s - EVGA Supernova G2 1000W