Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

KingFast F9?

Hej,

Har för närvarande en Samsung 840 Evo 256gb, rätt missnöjd med denna pga. alla problem. Behöver även mer utrymme så jag är på jakt efter en 512gb ssd.
Hittade denna deal när jag gick in på aliexpress.com
http://brands.aliexpress.com/

Gäller en KingFast F9 512gb för $139 inkl. frakt. Använder MLC.

Förstår självklart att detta är något budgetmärke, men med tanke på Samsungs kassa 840 Evo så kan det knappast bli värre.

Vad tror ni om detta?
Dealen början 16 Juli.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

För det första, har du uppdaterat firmware på din 840 EVO? Samsung har ju faktiskt rättat till prestandaproblemen i det senaste firmwaret. Eller menar du att du har andra problem med din 840 EVO?

Annars gäller väl det vanliga när det gäller datorkomponenter från Kina, det kan vara lite av ett lotto vad man faktiskt får. Har du tur så får du en prisvärd SSD, har du otur får du ett 2.5"-chassi med ett 4 GB USB-minne i som låtsas vara 512 GB

En 500 GB Samsung 850 EVO kostar annars 1690 kr på elgiganten just nu, vilket förmodligen är ungefär vad du kommer få betala för KingFast-SSDn om du åker på moms och tull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Tro inte magiskt att MLC kommer göra disken "super bra".
850 EVO springer cirklar i prestanda runt denna, trots TLC och där Kingfast F8 hade 20nm, är jag rätt säker på att F9 har 16nm då 20nm slutat tillverkas.
16nm MLC som sitter i tex MX100 har ca 1500 P/E innan de dör, och Samsung har skrivit 2k P/E för 850 EVO (så de kan tom klara mer än det). Men visst, 1500 P/E räcker väl.

Om du inte vill ha Samsung kan jag mycket väl förstå det, men jag vågar nog påstå att de är bättre än direktimporterat "noname".

Om jag minns rätt från när de råkade skicka förfalskade SSDer till recensioner (vilket de tog hand om mycket väl)(med F8 ver) så använder de alltid micron (samma som MX100 om jag inte minns fel) så är det inget fel på NANDet. Kontrollerna brukar dock vara av den svagare typen, där även MX100 är snabbare på många punkter än F8, trots att MX100 använde långsammare NAND.

Men tänk på att Crucial (och intel) tar kvalitet chippen, eftersom det är deras egna diskar, och säljer skräpet vidare till företag som Kingfast. Så jag tror inte dessa har mycket mer än 1000 P/E (typ som din 840 EVO).

Kingfast ska dock vara ett av de bättre "Kina budget" märkena om jag förstått det rätt, men om du tror dina garantier och reklamations problem var stora med Samsung, så har du absolut inga garantier när du handlar direkt från dessa butiker (annat än deras omdöme).