Permalänk
Medlem

Vinkla grafikkort [Examensarbete]

Då var det dags att presentera mitt examensarbete. Jag tycker det är tråkigt att grafikkortets finare sida placeras nedåt i ett vanligt chassi. Mitt examensarbete gick ut på att visualisera grafikkortet så mycket som möjligt. Jag utgick ifrån mina nuvarande komponenter men beslöt att införskaffa ett nytt chassi eftersom jag behövde ett stabilt, redigt men även stiligt chassi. Valet blev då Fractals Designs nya R5 med ett sidofönster. Jag kontaktade dem och de var snälla nog att skicka ett chassi.

Jag började med att plocka bort allt löst från chassit, sedan slipade jag bort alla plåtbitar mellan kortplatserna på baksidan eftersom jag ville montera kortet vertikalt. Eftersom jag tog bort plåtbitarna behövde jag täcka hålet med en plåt. Jag lät tillverka en plåt med en utskärning för grafikkortet som jag nitade fast. Eftersom jag flyttar kortet ifrån ordinarie monteringspunkter behövde jag ett stöd under för att hålla kortet uppe. Jag designade det och lät även tillverka det. I och med att grafikkortet flyttas ifrån PCI-E porten på moderkortet så var jag även tvungen att köpa en 20 cm förlängningskabel för PCI-E, den medförde minimal prestandaförlust.

Hårdvara:
Fractal Define R5
EVGA GTX 680 Classified
AsRock Z87 Extreme 4
Intel Core i5 4670k
Corsair CX 750M
Kingston V300 120GB
8 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz

Sponsor

Besök galleriet här

Permalänk

Intressant! 4 stjärnor från mig.

Visa signatur

/erWin

Permalänk
Medlem

Fräckt Håller med om att där ser man mer av kortet!

Permalänk
Medlem

väldigt intressant, nästan så man funderar på att göra något liknande! 5 poäng!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |