Finns surfplatta med ''win interface''?

Permalänk

Finns surfplatta med ''win interface''?

Hej

Jag undrar om det finns surfplatta man kan köpa som har liknande ''interface'' som tex vanliga windows 7 vista ,xp etc. Så man har en startmeny, när man går in på en hemsida ser hela sidan och slipper allt det här jobbiga med touch screen? Kan inget om surfplattor men vad jag sett så har dem ''iphone interface'' istället för stationär ''win interface'' hoppas ni förstår vad jag menar.

Tänker mig som en laptop fast det är en surfplatta med lite större skärm finns det ens? Farsan vill köpa en för att spela svenska spel (istället för en helt ny dator) men touch grejjen verkar vara jobbig har samma på min iphone och det känns så oeffektivt om man jämför med en vanlig dator/laptop. (han vill inte ha laptop bara för skärmen är för liten så han tänkte sig en större surfplatta).

Kan inget om surfplattor alla verkar ha samma interface. Behöver lite hjälp här.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 8-surfplattor har typiskt vanligt skrivbord också (precis som vanliga windows8-datorer har pekskärmsgränssnittet). Däremot fungerar det kanske inte jättebra utan tangentbord och mus...

Permalänk

Ja det finns surfplattor med vanliga Windows som OS. Dock kan jag personligen tycka att det kan bli lite svårt med alla detaljer vid touch t.ex som att stänga webbläsaren kan ibland bli pilligt men det går samtidigt ofta att koppla in en mus samt tangentbord vilket kan underlätta. Här är ett exempel på en surfplatta som har "vanliga" windows 8.1: http://www.inet.se/produkt/1972056/lenovo-yoga-tablet-2-10-me...

Permalänk

Det du letar efter är en Microsoft Surface Pro 3.

Dock ska sägas att jag inte ser vitsen till att han vill ha en surfplatta om han ändå inte vill använda ett touch-optimerat gränssnitt. Android, iOS och Windows har alla bra interface lämpade för touch, men Windows för med sig fördelen att man kan köra vanliga applikationer om man skulle vilja.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är kanon på en touchenhet även om jag ofta kör skrivbordsläget. Finns massor med billiga surfplattor med Win 8.1 (skaffa INTE 8.1 RT).

Själv har jag Surface Pro 3, 256GB, 8GB ram. Den är inte billig men fet.
Surface 3 finns också. Den ska vara bra. Ligger bättre i pris men har förstås sämre prestanda jämfört med Pro-versionen.

Permalänk
Medlem

Skärmen är oftast mindre på surfplattor. Känns som det är bäst med en pc i ert fall

Permalänk
Medlem

Känns lite som att han inte kommer bli nöjd med en surfplatta om han tycker att laptops har för små skärmar, dom större surfplattorna ligger ju på 12/13" vilket motsvarar en ganska liten laptop.

Permalänk
Medlem

Jodå..

Det finns.Till exempel

http://techtablets.com/cube-i7-stylus/
Funkar som en Wacom platta.

Funderar själv på en sån. Men vill helst ha en Duo med Android också som man kan SMSa och ringa från.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Elgot:

Windows 8-surfplattor har typiskt vanligt skrivbord också (precis som vanliga windows8-datorer har pekskärmsgränssnittet). Däremot fungerar det kanske inte jättebra utan tangentbord och mus...

Kan man ha både mus och tagentbord till surfplattor? Har bara sett folk ha ett tagentbord inkopplat, känns lite surt nu men han har ingen plats nästan dåligt med utrymme i sovrummet där han redan har tv så därför ville han ha något lätt/effktivare som inte tar stor plats.

Skrivet av Dragon_Ball:

Ja det finns surfplattor med vanliga Windows som OS. Dock kan jag personligen tycka att det kan bli lite svårt med alla detaljer vid touch t.ex som att stänga webbläsaren kan ibland bli pilligt men det går samtidigt ofta att koppla in en mus samt tangentbord vilket kan underlätta. Här är ett exempel på en surfplatta som har "vanliga" windows 8.1: http://www.inet.se/produkt/1972056/lenovo-yoga-tablet-2-10-me...

Har aldrig haft surfplatta så jag vet inte om det är en grej som man lär sig och bli effektiv och snabb på som tagentbord? Men jag tror inte det efter att ha kört med min iphone det känns inte lika smidigt eller snabbt som tangentbord och mus. Kommer nog aldrig göra det heller. Den har bara 1 usb port. Behöver nog 2 för tangentbord och mus?

Skrivet av ddaniel91:

Det du letar efter är en Microsoft Surface Pro 3.

Dock ska sägas att jag inte ser vitsen till att han vill ha en surfplatta om han ändå inte vill använda ett touch-optimerat gränssnitt. Android, iOS och Windows har alla bra interface lämpade för touch, men Windows för med sig fördelen att man kan köra vanliga applikationer om man skulle vilja.

Den är på tok för dyr det är tänkt att kosta runt 3tusen kronor.

Skrivet av N!klas:

Windows 8.1 är kanon på en touchenhet även om jag ofta kör skrivbordsläget. Finns massor med billiga surfplattor med Win 8.1 (skaffa INTE 8.1 RT).

Själv har jag Surface Pro 3, 256GB, 8GB ram. Den är inte billig men fet.
Surface 3 finns också. Den ska vara bra. Ligger bättre i pris men har förstås sämre prestanda jämfört med Pro-versionen.

Han är inte ute efter något jätte prestanda bara kolla nyheter, spela lite på svenska spel inget mer lyssna lite på musik också.

Skrivet av jocke92:

Skärmen är oftast mindre på surfplattor. Känns som det är bäst med en pc i ert fall

Skrivet av Prodigys:

Känns lite som att han inte kommer bli nöjd med en surfplatta om han tycker att laptops har för små skärmar, dom större surfplattorna ligger ju på 12/13" vilket motsvarar en ganska liten laptop.

Jo jag har också tänkt på det, som är jobbigt för honom är att allt på skärmen är så litet han kan inte se alla symboler men den biten kan man väl enkelt lösa genom att ändra på upplösningen och text storleken på surfplattan?.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmonica22:

Kan man ha både mus och tagentbord till surfplattor? Har bara sett folk ha ett tagentbord inkopplat, känns lite surt nu men han har ingen plats nästan dåligt med utrymme i sovrummet där han redan har tv så därför ville han ha något lätt/effktivare som inte tar stor plats.

Jadå. Jag vet inte riktigt hur mus fungerar på ios/android (som inte riktigt använder konceptet muspekare), men windows8 (förutom ovan nämnda rt-versioner) på surfplatta är precis som windows8 på vilken dator som helst.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Kan man ha både mus och tagentbord till surfplattor? Har bara sett folk ha ett tagentbord inkopplat, känns lite surt nu men han har ingen plats nästan dåligt med utrymme i sovrummet där han redan har tv så därför ville han ha något lätt/effktivare som inte tar stor plats.

Det finns både mus och tangentbord! Kopplas simpelt med bluetooth Det finns ju även tangentbord med touchpad vilket kan gör att det blir likt en laptop. Dock kan kvalité av touchplattan variera kraftigt.