Billiga datorhögtalare med lågbas

Permalänk

Billiga datorhögtalare med lågbas

Tjena. Har tänkt fixa nå billiga högtalare till datorn då jag annars brukar köra med hörlurar. Det jag vill ha är t.ex ett simpelt 2.1 system fast som ger ut lågbas.

Inge krav på tryck eller hög volym, t.ex Logitech Z523 har jag haft för ett tag sen men det finns inge lågbas i den så jag gav bort de.

Cirka 25-40 hz

Har funderat lite på att bygga egna lådor men bara förstärkaren blir för dyrt..

Pris, så billigt som möjligt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Billigt och lågbas går tyvärr inte ihop direkt, skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Billigt och lågbas går tyvärr inte ihop direkt, skulle jag vilja påstå.

Inte krav på mycket decibel, inte svårt att få lågbas..

En äldre vuxen berättade för mig att ska man ner under 30hz så blir priset minst 10k.. Hm, jag och en kompis byggde en uträknad låda till 2 st 8" MGR högtalare för 110kr nypris och de går ner till 20hz...

Men jag antar väl att företagen bara är ute efter vilken som spelar högst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@juniorjesper: Det mesta kan ju säkert röra sig i 20 Hz, men utan något direkt ljudtryck alls. Att ni lyckades bygga något som gick ner till 20 Hz för 110:- måste jag säga låter högst imponerande.

Jag förstår dock inte vad du ska med 20 Hz utan ljudtryck till?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@juniorjesper: Det mesta kan ju säkert röra sig i 20 Hz, men utan något direkt ljudtryck alls. Att ni lyckades bygga något som gick ner till 20 Hz för 110:- måste jag säga låter högst imponerande.

Jag förstår dock inte vad du ska med 20 Hz utan ljudtryck till?

Alltså ljudtryck har jag redan i mitt andra rum så det räcker men alltså vill ha så jag kan spela musik på ganska låg volym, men som ändå tar de lägre frekvenserna.

Många högtalare låter inte ens i högre ljudvolym någonting i de lägre registrerna t.ex Logitech Z523, bara elementet rör sig men inget ljud..

T.ex om jag lyssnar på trap/decaf/barevids rebass och ändå få med basen när man bara chillar vid datorn vid och lyssnar lite normalt

Jag vet inte alls hur det ser ut inom datorhögtalare med lågbas därför jag frågar och skulle va kul att veta

Jo alltså bara för en högtalare rör sig från 1-20 hz så kan de ju lika gärna inte göra något ljud.
Rätt lådavstämning och så att elementet klarar av det så går det ju att kräma ur lågbas som jag kallar det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Datorhögtalare som kan spela hyfsat djup bas men samtidigt ''bra'' vore väl något i stil med Corsairs SP2500? Kanske inte direkt billiga men man får hyfsat ljud för pengarna IMO.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Ett sätt att få djupbas i lågvolym, här hemma, är att ställa stereoförstärkaren (Yamaha A-S301) på:
MAX Loudness
MAX Bas
MIN Diskant
Då kan till och med de små Dynavoice Magic S-4 ge (djup)bas i lågvolym. Det låter speciellt vackert för diskant/mellanregister försvinner.

Prövade inställningarna med The Beach Boys - Little Honda från skivan California Gold, skivan är från 90-talet och en av de första offren för "The Loudness War".
Fast helt olyssningsbart blir det inte, låter ungefär som en PA-anläggning på avstånd på en festplats:)

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Alltså ljudtryck har jag redan i mitt andra rum så det räcker men alltså vill ha så jag kan spela musik på ganska låg volym, men som ändå tar de lägre frekvenserna.

Många högtalare låter inte ens i högre ljudvolym någonting i de lägre registrerna t.ex Logitech Z523, bara elementet rör sig men inget ljud..

T.ex om jag lyssnar på trap/decaf/barevids rebass och ändå få med basen när man bara chillar vid datorn vid och lyssnar lite normalt

Jag vet inte alls hur det ser ut inom datorhögtalare med lågbas därför jag frågar och skulle va kul att veta

Jo alltså bara för en högtalare rör sig från 1-20 hz så kan de ju lika gärna inte göra något ljud.
Rätt lådavstämning och så att elementet klarar av det så går det ju att kräma ur lågbas som jag kallar det..

Skickades från m.sweclockers.com

Hela det här inlägget gör mig bara förvirrad, vad är det du försöker säga, att bättre högtalare inte har någon bas så har du väldigt mycket fel.

Permalänk
Medlem

som många redan sagt tidigare, om du vill gå ner till 20Hz och _kunna höra det_ också, så måste du lägga ner 10k eller mer troligtvis. att högtalaren kan gå ner till 20Hz är inte alls ovanligt, men det brukar bara vara hörbart ner till ~50Hz, så det är ju bara säljsiffror.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Mycket av problemet är väl att man är så relativt okänslig för sådana frekvenser. Således måste du inte bara kunna spela lika högt runt 20hz, utan till och med högre...

Att portade system som billiga datorhögtalare rör sig men utan att låta nämnvärt beror antagligen på att basreflexporten som dom systemen brukar ha motarbetar själva elementet under avstämningsfrekvensen. Om den är avstämd till 30hz kommer nästan allt därunder låta väldigt lågt.

En kul lösning kunde vara att bygga om ett sådant system till eb sluten låda, och använda eq för att justera upp dom lägsta frekvenserna. Sedan får man ju försiktigt kolla när max ljudnivå uppnås i samband med att elementets slaglängd tar slut.

Ett till steg är att bygga en ny låda med ett nytt element av lite högre kvalitet och fortfarande köra på datorsystemets förstärkare. Det borde bli prisvärt på lägre volym.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av morxy49:

som många redan sagt tidigare, om du vill gå ner till 20Hz och _kunna höra det_ också, så måste du lägga ner 10k eller mer troligtvis. att högtalaren kan gå ner till 20Hz är inte alls ovanligt, men det brukar bara vara hörbart ner till ~50Hz, så det är ju bara säljsiffror.

I bilen har jag 2 st 10" basar som är 50 liter vardera med 40cm lång port som är 4 tum.
Den gräver fint ner i 25 hz och de basarna kostade ca 250 kr styck i Thailand.
Struntprat enligt mig att man måste lägga ner 10k eller mer för att höra 20 hz.
Kan man bygga en ordentlig låda så går det? Svårare är det väl inte?

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Mycket av problemet är väl att man är så relativt okänslig för sådana frekvenser. Således måste du inte bara kunna spela lika högt runt 20hz, utan till och med högre...

Att portade system som billiga datorhögtalare rör sig men utan att låta nämnvärt beror antagligen på att basreflexporten som dom systemen brukar ha motarbetar själva elementet under avstämningsfrekvensen. Om den är avstämd till 30hz kommer nästan allt därunder låta väldigt lågt.

En kul lösning kunde vara att bygga om ett sådant system till eb sluten låda, och använda eq för att justera upp dom lägsta frekvenserna. Sedan får man ju försiktigt kolla när max ljudnivå uppnås i samband med att elementets slaglängd tar slut.

Ett till steg är att bygga en ny låda med ett nytt element av lite högre kvalitet och fortfarande köra på datorsystemets förstärkare. Det borde bli prisvärt på lägre volym.

Sorry för luddigt text tidigare men har suttit i bilen med en liten iPhone..

Jo klart, det jag menar som till exempel Logitech systemen jag haft tidigare har bara baselementet flexat lika dant som hemmabiobasen som är en äldre 12" med portar (hörbart ljud ner till 30hz sen bara flexar den slappt och allt ljud försvinner) men hur som helst så tänkte jag att om det finns system som spelar "lågbas" (enligt mig är lågbas ca 25-35hz) och jag vet mycket väl att det är svårare att höra ju lägre frekvens det är men eftersom jag inte alls har tänkt spela högt så tänkte jag att det borde finnas hyfsat billiga system som klarar lågbas med inte höga krav på decibel
Men det kanske bara är en dröm att köpa färdiga sånna.

Då Ljudias 110kr bas klarar av att producera 20 hz men inte i sånt högt tryckt tänkte jag att det borde finnas liknande färdiga system

Obs. Videon har inte bearbetats än..

Edit: Nu funkar videon

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

I bilen har jag 2 st 10" basar som är 50 liter vardera med 40cm lång port som är 4 tum.
Den gräver fint ner i 25 hz och de basarna kostade ca 250 kr styck i Thailand.
Struntprat enligt mig att man måste lägga ner 10k eller mer för att höra 20 hz.
Kan man bygga en ordentlig låda så går det? Svårare är det väl inte?

Sorry för luddigt text tidigare men har suttit i bilen med en liten iPhone..

Jo klart, det jag menar som till exempel Logitech systemen jag haft tidigare har bara baselementet flexat lika dant som hemmabiobasen som är en äldre 12" med portar (hörbart ljud ner till 30hz sen bara flexar den slappt och allt ljud försvinner) men hur som helst så tänkte jag att om det finns system som spelar "lågbas" (enligt mig är lågbas ca 25-35hz) och jag vet mycket väl att det är svårare att höra ju lägre frekvens det är men eftersom jag inte alls har tänkt spela högt så tänkte jag att det borde finnas hyfsat billiga system som klarar lågbas med inte höga krav på decibel
Men det kanske bara är en dröm att köpa färdiga sånna.

Då Ljudias 110kr bas klarar av att producera 20 hz men inte i sånt högt tryckt tänkte jag att det borde finnas liknande färdiga system
https://www.youtube.com/watch?v=fLYTAul9Ksg

Obs. Videon har inte bearbetats än..

Ursäkta att jag är så seg att svara

Jag tror att svaret ligger lite i just att det är lägre prisklasser du vill åt.

Jag tror såhär:

Om en tillverkare väljer mellan att bygga ett system som spelar lite lägre men djupare eller ett som ger mer kraft och punch för samma pengar, då tror jag tyvärr att tillverkaren går på det "kraftfullare" systemet. Helt enkelt för att det är normalare att man spelar musik/film/spelljud högre upp i frekvens. Det blir ganska liten vinst att sälja ett system som gräver väldigt djupt helt enkelt.

Skulle samma tillverkare ändå sälja ett system som bara klarar av ett ganska klent tryck så skulle nog skälet till det vara att det är ytterligare besparingar på element och förstärkare. Någon djupbas tror jag inte är aktuellt i sådana här fall.

Sedan får vi inte glömma lådvolymen. Det krävs mer innervolym för att spela djupare, annars blir det redan där en begränsning. Det blir ju ytterligare en kostnad och eventuellt en nackdel för den tänkta köparen.

Sedan att man kan köpa billiga element som klarar att spela lägre är nog fullt möjligt. Men återigen, om en tillverkare av mainstreamprodukter skulle kunna få samma element att spela högre mot lite sämre frekvensomfång skulle den nog göra det.

Det är lite som ett pa-system i miniatyr. Kolla på dom stora systemen som används på krogar eller livespelningar. Normala f-3 punkter ligger runt 40-45Hz, även på baslådor! f-10 brukar landa runt 35. 32 om man har tur.

Det är ju inte direkt så att trycker saknas i dessa system. Det beror mycket på att det inte är så värst mycket ljud under dessa frekvenser i "vanlig" musik. Generellt tror jag också att man luras att tro att en ton ligger lägre i frekvens än den egentligen gör.

Hur som helst, lösningen för att få ett pa att spela djupare blir såklart överkapacitet, helt enkelt fler basar för att kunna spela djupare utan att överbelasta varje enskild låda. Det är ju dock tyvärr ingenting som går att göra med färdiga datorhögtalare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Ska du spela musik på låg volym så räcker det att du kan spela ner till ca 40Hz. Tro mig, du märker ingen skillnad.

För det första så är det väldigt lite musik som har innehåll under ca 35-40Hz och den musik som har det kräver ofta att du spelar så pass starkt att ingen billig anläggning klarar av det. Ett exempel är klassisk musik samt många live-inspelningar. Ladda ner Audacity och kolla igenom lite olika låtar. Hur du ska göra får du leta reda på själv, men det borde heta typ "Spectrum Analysis" eller liknande. Den mesta elektroniska musiken jag har på datorn har som mest information mellan 45 och 80Hz, med några undantag som t.ex Infected Mushroom. Som exempel så brukar den lägsta tonen från en elbas vara 41Hz.

Jag har använt ett par 4" envägshögtalare för vardagslyssning på ganska låg volym senaste halvåret och det duger alldeles utmärkt. När jag går över till mina golvhögtalare (som är allt annat än billiga) så märker jag först och främst bättre tryck i basen. Att golvarna går ner till omkring 27-28Hz är inget jag reflekterar över så länge jag inte börjar vrida upp volymen till liveinspelningar, klassiskt musik eller viss elektronisk musik.

Ett annat roligt experiment är att ladda ner en tongenerator och prova runt med lite olika frekvenser. Jag tror att det du tror är djup bas är nog omkring 35-40Hz. Här är t.ex en 41Hz ton (dock med en massa distorsion) https://www.youtube.com/watch?v=HRghMRtW_2M

En annan kul grej är https://www.youtube.com/watch?v=gXvRr9M6O0c som dom på Hifiklubben tycker om att spela för att visa på högtalarens basegenskaper. Visst, det låter väldigt häftigt och man kan tro att det är ganska djup bas i den där låten, om man har ett otränat öra. Men, basljuden där kommer från en elbas och kollar man i t.ex Audacity så ser man att det är omkring 44Hz som basen ligger. Lyssnar du på den här låten https://youtu.be/xkpRb0Uc_Oo?t=57s så låter det som att basen är ännu djupare och det är den faktiskt, hela 41Hz!

I den här låten https://www.youtube.com/watch?v=cNpLXuO1j1c så har du riktig djupbas men det blir tyvärr inte så intressant om man inte har riktigt riktigt stora prylar. Jag har lyssnat på den där låten på Focals största och dyraste högtalare som gå på omkring en miljon kronor per par, detta i ett fullt akustikbehandlat rum (Audioconcept i Stockholm). Det var häftigt men det är inte en bas man hör, det är en bas man känner. Man känner den i håret och djupt inne i magen och det krävs riktigt riktigt bra prylar för att återge det korrekt och framförallt så måste man spela på rejäla ljudnivåer för att det ska märkas. För att man riktigt skulle märka djupbasen i den där låten så var man tvungen att spela på nästan obehagliga ljudnivåer. "Baspumpen" i den där låten har ganska jämn information mellan ungefär 12 och 70Hz med en liten topp vid 25Hz. Om du spelar den där låten på normal volym så kommer det låta likadant på en högtalare som går ner till 40Hz som på en högtalare som går ner till 15Hz.

Kom även ihåg att frekvensomfånget ska ges i -3dB och inget annat trams som -6dB eller -10dB. Ska man ange i -10dB så kan jag säga att mina baslådor spelar till ungefär 7-8Hz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag kör Logitech Z523, grym bas och billigt. Slå till säger jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 argument till mot att det för det mesta är en usel ide att försöka spela lågbas via småprylar, först å främst hur hörseln fungerar, subbasen måste prestera ljudtryck för att man ska uppfatta den, Fletcher-Munson kurvorna visar detta, örat är oerhört olinjärt i sin känslighet (speciellt i djupbasen) och att spela djupbas med lågt ljudtyck fungerar inte om man inte ska förvränga tonkurvan, basen kommer inte att höras, det är i princip fysiskt omöjligt, dessutom tillkommer distorsionen, det blir enorma mängder dist när man har små subbar och det är därför det då sällan låter naturligt med bara en liten bas ( typ en ensam 10-12") man behöver upp på typ 4 x 15" för att disten ska bli acceptabel om man ska ha hörbara ljud, se till att den är under 0,5 % vid maxljudtryck vid lägsta frekvens som ska återges.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mrqaffe har 110% rätt med sitt inlägg, och det tillkommer flera faktorer för att kunna gå ner mot 20-25hz.

Nedanstående blev fel för det var inte riktigt det TS söker

Citat:

En sak är tex rummets akustiska egenskaper, alla rum har resonanser/utsläckningar och dessa kan med lätthet vara +-15db (!)
Har man (o)tur så har man en resonans tex runt 25hz vilket gör att det burrar till när den frekvensen spelas. Det kan givetvis vara på andra hållet med o då kvittar det nästan om du spelar med 10x15".

Någon nämde bil, för var fördubbling av avståndet förlorar man 6db. Så om man har tex 4x10" i bilen som man eq:ar skiten ur för att nå ner mot 25hz så lär det kanske fungera.
(snackar inget om kvalitén) Öka ditt lyssningsavstånd till 3 meter o försök igen och bli inte förvånad när konerna hoppar ut.

För att nå ner 25hz med bra tryck (+115db) så behövs element med hög känslighet o bra med effekt. Eller element med rejäl Xmas och snormycket effekt. Lägg sedan till någon sorts PEQ för att tämja rummet och att kunna Eq:a upp nere vid 25hz. Glömde nästan, att göra detta med ett ensamt element är bara att glömma, helst ska man ha 4st eller fler.

Sen är frågan om man verkligen vill dit ner för det ställer oftast till med en massa andra problem. I musik är det sällan man går under 30hz, under 25hz jo det finns skivor men hur många är dom? Skan man ner mot 20 eller lägre då kan jag knappt en handfull skivor. Det ställer också till med andra problem, saker som att bas fortplantar sig med lätthet o det kan mycket väl börja vibrerar i grannens bokhylla.

Vid film däremot så är det vanligt att man går ner mot dessa frekvenser, ett par buttkickers ger mer eller mindre samma effekt för ett bra mycket lägre pris

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

En sak till, TS du skriver att det inte finns några direkta krav på en massa db. Det gör det hela lättare

Då behöver du element som trivs i en portad låda med en avstämning nere vid 25hz sen får du eq:a upp det som saknas.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Happen:

Jag kör Logitech Z523, grym bas och billigt. Slå till säger jag.

Har redan haft som jag skrev i första inlägget

Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 argument till mot att det för det mesta är en usel ide att försöka spela lågbas via småprylar, först å främst hur hörseln fungerar, subbasen måste prestera ljudtryck för att man ska uppfatta den, Fletcher-Munson kurvorna visar detta, örat är oerhört olinjärt i sin känslighet (speciellt i djupbasen) och att spela djupbas med lågt ljudtyck fungerar inte om man inte ska förvränga tonkurvan, basen kommer inte att höras, det är i princip fysiskt omöjligt, dessutom tillkommer distorsionen, det blir enorma mängder dist när man har små subbar och det är därför det då sällan låter naturligt med bara en liten bas ( typ en ensam 10-12") man behöver upp på typ 4 x 15" för att disten ska bli acceptabel om man ska ha hörbara ljud, se till att den är under 0,5 % vid maxljudtryck vid lägsta frekvens som ska återges.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Lindos4.svg/800px-Lindos4.svg.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Skrivet av smygolf:

En sak till, TS du skriver att det inte finns några direkta krav på en massa db. Det gör det hela lättare

Då behöver du element som trivs i en portad låda med en avstämning nere vid 25hz sen får du eq:a upp det som saknas.

Vadå 4x15?

Lägre än 45-50 hz enlight mig iallafall..

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ursäkta att jag är så seg att svara

Jag tror att svaret ligger lite i just att det är lägre prisklasser du vill åt.

Jag tror såhär:

Om en tillverkare väljer mellan att bygga ett system som spelar lite lägre men djupare eller ett som ger mer kraft och punch för samma pengar, då tror jag tyvärr att tillverkaren går på det "kraftfullare" systemet. Helt enkelt för att det är normalare att man spelar musik/film/spelljud högre upp i frekvens. Det blir ganska liten vinst att sälja ett system som gräver väldigt djupt helt enkelt.

Skulle samma tillverkare ändå sälja ett system som bara klarar av ett ganska klent tryck så skulle nog skälet till det vara att det är ytterligare besparingar på element och förstärkare. Någon djupbas tror jag inte är aktuellt i sådana här fall.

Sedan får vi inte glömma lådvolymen. Det krävs mer innervolym för att spela djupare, annars blir det redan där en begränsning. Det blir ju ytterligare en kostnad och eventuellt en nackdel för den tänkta köparen.

Sedan att man kan köpa billiga element som klarar att spela lägre är nog fullt möjligt. Men återigen, om en tillverkare av mainstreamprodukter skulle kunna få samma element att spela högre mot lite sämre frekvensomfång skulle den nog göra det.

Det är lite som ett pa-system i miniatyr. Kolla på dom stora systemen som används på krogar eller livespelningar. Normala f-3 punkter ligger runt 40-45Hz, även på baslådor! f-10 brukar landa runt 35. 32 om man har tur.

Det är ju inte direkt så att trycker saknas i dessa system. Det beror mycket på att det inte är så värst mycket ljud under dessa frekvenser i "vanlig" musik. Generellt tror jag också att man luras att tro att en ton ligger lägre i frekvens än den egentligen gör.

Hur som helst, lösningen för att få ett pa att spela djupare blir såklart överkapacitet, helt enkelt fler basar för att kunna spela djupare utan att överbelasta varje enskild låda. Det är ju dock tyvärr ingenting som går att göra med färdiga datorhögtalare.

Tack för bra svar jo det är lite så jag har tänkt, att majoriteten vill ha som en bandpasslåda som har en peak på 65hz ungefär..

Och jag vet vad för hz låtarna jag lyssnar på har och de är ca 28-70hz men jag tycker inte de finns nå bättre än när en låt går ner till de lägre
Kolla här

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

I bilen har jag 2 st 10" basar som är 50 liter vardera med 40cm lång port som är 4 tum.
Den gräver fint ner i 25 hz och de basarna kostade ca 250 kr styck i Thailand.
Struntprat enligt mig att man måste lägga ner 10k eller mer för att höra 20 hz.
Kan man bygga en ordentlig låda så går det? Svårare är det väl inte?

Sorry för luddigt text tidigare men har suttit i bilen med en liten iPhone..

Jo klart, det jag menar som till exempel Logitech systemen jag haft tidigare har bara baselementet flexat lika dant som hemmabiobasen som är en äldre 12" med portar (hörbart ljud ner till 30hz sen bara flexar den slappt och allt ljud försvinner) men hur som helst så tänkte jag att om det finns system som spelar "lågbas" (enligt mig är lågbas ca 25-35hz) och jag vet mycket väl att det är svårare att höra ju lägre frekvens det är men eftersom jag inte alls har tänkt spela högt så tänkte jag att det borde finnas hyfsat billiga system som klarar lågbas med inte höga krav på decibel
Men det kanske bara är en dröm att köpa färdiga sånna.

Då Ljudias 110kr bas klarar av att producera 20 hz men inte i sånt högt tryckt tänkte jag att det borde finnas liknande färdiga system
https://www.youtube.com/watch?v=fLYTAul9Ksg

Obs. Videon har inte bearbetats än..

Hur vet du att dom spelar i 25hz? Har du mätutrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har redan haft som jag skrev i första inlägget

Vadå 4x15?

http://youtu.be/g98gT_f6mFQ

Lägre än 45-50 hz enlight mig iallafall..

Är absolut inget spec med U-tube klippet då dom sitter i en bil, det är ungefär som att sitta inne i högtalaren.
Återigen, ut med högtalarna o testa samma sak....

4x15", missade du "?
"=tum

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Hur vet du att dom spelar i 25hz? Har du mätutrustning?

Japp har testat med mätare, plus så har jag kollat i Audacity förut och t.ex Blueberry Yum Yum av Ludacris går bassline:en i 34 hz. Och man hör väl även när en högtalare går lågt eller inte?

Skrivet av smygolf:

Är absolut inget spec med U-tube klippet då dom sitter i en bil, det är ungefär som att sitta inne i högtalaren.
Återigen, ut med högtalarna o testa samma sak....

4x15", missade du "?
"=tum

Jo visst, jag menade att vadå 4st 15" basar, du behöver inte 'minst' 4 15" basar för att få tryck i de lägre frekvenserna, t.ex Som i videon.

Och sen när i tråden har vi snackat om att bygga ljud utomhus t.ex? Då låter nog inte någon högtalare något märkvärdigt om man t.ex placerar den mitt ute på en täkt/åker?

Edit: eller så kan man ju fråga sig vad du har haft för dåliga högtalare om du måste minst ha 4st 15" basar för att få ut lite lågbas ungefär vid samtalsnivå...

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Japp har testat med mätare, plus så har jag kollat i Audacity förut och t.ex Blueberry Yum Yum av Ludacris går bassline:en i 34 hz. Och man hör väl även när en högtalare går lågt eller inte?

Jo visst, jag menade att vadå 4st 15" basar, du behöver inte 'minst' 4 15" basar för att få tryck i de lägre frekvenserna, t.ex Som i videon.

Och sen när i tråden har vi snackat om att bygga ljud utomhus t.ex? Då låter nog inte någon högtalare något märkvärdigt om man t.ex placerar den mitt ute på en täkt/åker?

Edit: eller så kan man ju fråga sig vad du har haft för dåliga högtalare om du måste minst ha 4st 15" basar för att få ut lite lågbas ungefär vid samtalsnivå...

Du läste inte i vilket sammanhang jag nämner 4x15" eller hur?
Jag kan inte riktigt förstå vad min anläggning har med saken att göra då jag pratar rumsakustik, för vi pratar väl om en liten sub som kan prestera bas mellan 40-25hz? Och jag skulle inte kalla mina subbar dåliga då dom ligger på -6db vi 15hz om jag så önskar.
Fast då bottnar jag dom vid ynka 115db, filtrerar jag dom vid 22hz då bottnar dom runt 130db.

Och när jag nämde att plocka ut högtalarna från bilen då snackade jag inte om att vara utomhus utan in i lägenheten, My bad om jag inte var tydlig nog. Förövrigt skulle du nog bli förvånad över vilken otroligt bra basåtergivning man får utomhus!

Men för att återgå, som jag nämde i inlägget du aldrig läste igenom helt så finns det flera faktorer som spelar in.
Du har det som mrqaffe länkade till som i sin tur visar vad som krävs för att uppnå lågbas.
Det jag nämde gäller rummet grejerna står i och hur viktig placeringen är och att man behöver hjälpa till för att lyfta upp den lägsta basen via Peq.
Det handlar inte om att vi är vrånga eller försöker vara coola, det är så verkligheten ser ut.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Du läste inte i vilket sammanhang jag nämner 4x15" eller hur?
Jag kan inte riktigt förstå vad min anläggning har med saken att göra då jag pratar rumsakustik, för vi pratar väl om en liten sub som kan prestera bas mellan 40-25hz? Och jag skulle inte kalla mina subbar dåliga då dom ligger på -6db vi 15hz om jag så önskar.
Fast då bottnar jag dom vid ynka 115db, filtrerar jag dom vid 22hz då bottnar dom runt 130db.

Och när jag nämde att plocka ut högtalarna från bilen då snackade jag inte om att vara utomhus utan in i lägenheten, My bad om jag inte var tydlig nog. Förövrigt skulle du nog bli förvånad över vilken otroligt bra basåtergivning man får utomhus!

Men för att återgå, som jag nämde i inlägget du aldrig läste igenom helt så finns det flera faktorer som spelar in.
Du har det som mrqaffe länkade till som i sin tur visar vad som krävs för att uppnå lågbas.
Det jag nämde gäller rummet grejerna står i och hur viktig placeringen är och att man behöver hjälpa till för att lyfta upp den lägsta basen via Peq.
Det handlar inte om att vi är vrånga eller försöker vara coola, det är så verkligheten ser ut.

Ja men det är väl klart man måste se till placering och kolla vart i rummet de spelar bäst osv men man kan ändå inte få ur lågbas ur en logitech högtalare vilken placering och bra akustik i rummet man än har?

I ett annat rum har jag 2 st 12" på 70 liter vardera med slotport och de spelar väl ner till ca 35 och då har jag fixat bäst placering jag kan ha i rummet.

Det är också små rum.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå "utomhus", när det gäller lågbas bör man dessutom ta hänsyn till våglängden för det är få lyssnare som har ett rum som är stort nog att rymma hela ljudvågen utan att den reflekteras och då "ekar" i ett annat fasläge än direktljudet och det gör att man får resonanser och utsläckningar som påverkar ljudet rätt mycket, det är rätt svårt att få till rumsakustiken så det blir bra lågbas i annat än stora rum, lyssningsrummet bör helst vara över 200m^2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TS, kan du ge några konkreta exempel på musik som du lyssnar på som har bas som är djupare än 40Hz?

Och visst, med två tolvor så kan man få ett sjuhelvetes tryck i en bil. Det räcker med en bra tia i en väl uträknad låda för att få dom flesta att tappa hakan. Men när det gäller inomhus i ett rum så blir det annorlunda. Jag har två Eminence LAB12 (googla, det är rätt rejäla element) som jag driver med ett Inuke NU6000 steg, uppmätt till omkring 1200W per kanal om jag inte missminner mig. Har tyvärr inte kunnat använda dom senaste två åren men förut när jag bodde i hus så hade jag dom i ett ~14kvm rum och jag kände ändå att jag ville ha mer tryck. I ett ännu större rum så hade dom tappat ännu mer tryck. Dom elementen går på ca 2500kr/st och steget går på ca 3600 så en kostnad på strax över 8500 exklusive lådor och annat. Med mätutrustning, DSP, lådor och allt så gick nog hela kalaset på 11-12k. Och det tyckte jag var lite för lite för ett 14kvm rum.

Och bara det som att du säger att hairtrick videon "låter som lägre än 45-50Hz" tyder på att du har allmänt dålig koll. Det du hör i den videon är 95% distorsion. Det är omöjligt att avgöra vilka frekvenser han spelade på där men om jag får gissa så är det troligtvis omkring 40Hz för där kan han fortfarande få ut tillräckligt med ljudtryck för att göra hairtrick.

Lyssna på den här låten https://www.youtube.com/watch?v=FbILvtOBFrE
Låter inte som speciellt mycket bas, right? Spola fram till ca 2 minuter då trummorna börjar. Bättre? Vrid upp volymen och se elementen jobba. Trumman du hör där, om du har tillräckligt bra grejor, har en grundton på 40Hz. Sedan är det en ganska stark underton vid halva frekvensen, ca 20hz och sedan har du övertoner vid ~60 och ~80-90Hz. Får du med grundtonen och övertonerna så räcker det alldeles förträffligt bra. Lyssnar du på låg volym så räcker det med övertonerna.

Gissa vad wub-wub ljuden ca 1:15 och framåt i den här låten ligger på? https://www.youtube.com/watch?v=xILoKSumFtU

44Hz med lite övertoner på 130 och 215Hz

Dold text

En låt som faktiskt har en del wub-wub ljud med bas under 40Hz är Rock The Beat med LMFAO men det låter alldeles utmärkt på en högtalare som bara går ner till 40Hz också.

Sedan för övrigt, ska du spela lågsbas så är det slutet, DSP och massor av effekt som gäller om du inte vill bygga något som är stort som ett kylskåp.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Apropå "utomhus", när det gäller lågbas bör man dessutom ta hänsyn till våglängden för det är få lyssnare som har ett rum som är stort nog att rymma hela ljudvågen utan att den reflekteras och då "ekar" i ett annat fasläge än direktljudet och det gör att man får resonanser och utsläckningar som påverkar ljudet rätt mycket, det är rätt svårt att få till rumsakustiken så det blir bra lågbas i annat än stora rum, lyssningsrummet bör helst vara över 200m^2

Jo det har jag hört med och det låter rätt logiskt, för ju lägre frekvens ju längre är ju svängarna. Har hört att 20 hz behöver ungefär 18 meter för att nå sin högsta potiental eller vad det är.

Skrivet av Kalium:

TS, kan du ge några konkreta exempel på musik som du lyssnar på som har bas som är djupare än 40Hz?

Och visst, med två tolvor så kan man få ett sjuhelvetes tryck i en bil. Det räcker med en bra tia i en väl uträknad låda för att få dom flesta att tappa hakan. Men när det gäller inomhus i ett rum så blir det annorlunda. Jag har två Eminence LAB12 (googla, det är rätt rejäla element) som jag driver med ett Inuke NU6000 steg, uppmätt till omkring 1200W per kanal om jag inte missminner mig. Har tyvärr inte kunnat använda dom senaste två åren men förut när jag bodde i hus så hade jag dom i ett ~14kvm rum och jag kände ändå att jag ville ha mer tryck. I ett ännu större rum så hade dom tappat ännu mer tryck. Dom elementen går på ca 2500kr/st och steget går på ca 3600 så en kostnad på strax över 8500 exklusive lådor och annat. Med mätutrustning, DSP, lådor och allt så gick nog hela kalaset på 11-12k. Och det tyckte jag var lite för lite för ett 14kvm rum.

Och bara det som att du säger att hairtrick videon "låter som lägre än 45-50Hz" tyder på att du har allmänt dålig koll. Det du hör i den videon är 95% distorsion. Det är omöjligt att avgöra vilka frekvenser han spelade på där men om jag får gissa så är det troligtvis omkring 40Hz för där kan han fortfarande få ut tillräckligt med ljudtryck för att göra hairtrick.

Lyssna på den här låten https://www.youtube.com/watch?v=FbILvtOBFrE
Låter inte som speciellt mycket bas, right? Spola fram till ca 2 minuter då trummorna börjar. Bättre? Vrid upp volymen och se elementen jobba. Trumman du hör där, om du har tillräckligt bra grejor, har en grundton på 40Hz. Sedan är det en ganska stark underton vid halva frekvensen, ca 20hz och sedan har du övertoner vid ~60 och ~80-90Hz. Får du med grundtonen och övertonerna så räcker det alldeles förträffligt bra. Lyssnar du på låg volym så räcker det med övertonerna.

Gissa vad wub-wub ljuden ca 1:15 och framåt i den här låten ligger på? https://www.youtube.com/watch?v=xILoKSumFtU

44Hz med lite övertoner på 130 och 215Hz

Dold text

En låt som faktiskt har en del wub-wub ljud med bas under 40Hz är Rock The Beat med LMFAO men det låter alldeles utmärkt på en högtalare som bara går ner till 40Hz också.

Sedan för övrigt, ska du spela lågsbas så är det slutet, DSP och massor av effekt som gäller om du inte vill bygga något som är stort som ett kylskåp.

Jo mina dubbla 12" har jag i mitt rum men har även prövat i en bil och då vart ljudet även förstärkt mot för hur de låter i mitt rum.

Jo basen hör man ju här utan dist, Just Bass eller finns den säkert på Youtube.

Här också är lite låtar: Album t.ex låten Smoke, Drink, Break up (BP Rebass).mp3 vid 1:29 in i låten..

En annan låt

Inte kör dom där i 40-50 hz?

Ska testa låten imorgon

Via hörlurar så gissa jag på 40-45 hz?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ladda ner en random tongenerator och jämföra?
Kom på en sak att tipsa dig om som jag glömde bort helt!

Om du inte ska spela så högt upp i frekvens så är ett Tappat horn som gjutet. Kan dock bli lite större bygge.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Man borde ju tekniskt sett kunna göra en liten sluten låda med Linkwitztransformering om man inte har några krav på ljudtryck utan bara vill kunna få det att gå djupt och vara smått på bekostnad av ljudtrycket, det borde ju gå att hitta nått element som kan passa för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde ju tekniskt sett kunna göra en liten sluten låda med Linkwitztransformering om man inte har några krav på ljudtryck utan bara vill kunna få det att gå djupt och vara smått på bekostnad av ljudtrycket, det borde ju gå att hitta nått element som kan passa för det.

Jag hade den tanken med frågan är bara var man hittar ett element med tillräckligslaglängd för ett billigt pris. Bumpar man en basreflex vid avstämningen kan man fläska på med ganska många db men då måste skära det tvärbrand precis under.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Lek runt lite med den här, så att du verkligen har koll på vilka Hz du pratar om: http://plasticity.szynalski.com/tone-generator.htm

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |