Är Det skadligt att ha för höga grader på sin cpu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Är Det skadligt att ha för höga grader på sin cpu!

Behöver lite hjälp när jag själv inte kan så mycket om datorer, för de är nämligen så att jag tror min processor gå på för höga grader om du förstår vad jag menar.
Om ni kollar på länken så kommer ni förså, hade upskattat hjälp så fort som möjligt vet inte vad jag ska göra.
är det skadligt?

se länk: http://i.imgur.com/0nCeNdx.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av mongoGA:

Behöver lite hjälp när jag själv inte kan så mycket om datorer, för de är nämligen så att jag tror min processor gå på för höga grader om du förstår vad jag menar.
Om ni kollar på länken så kommer ni förså, hade upskattat hjälp så fort som möjligt vet inte vad jag ska göra.
är det skadligt?

se länk: http://i.imgur.com/0nCeNdx.png

Ja, det är skadligt om den blir för varm (eller skadligt och skadligt, den kommer klocka ner sig för att inte ta skada men du tappar en massa prestanda och eventuellt lite livslängd.)

Med det sagt så finns det inget i ditt screenshot som bevisar att den går för varm. Mät inte temperatur med SpeedFan utan använd HW-monitor eller CoreTemp, och mät när du belastar processorn till max.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@era909: Okej jag ska testa ett annat program för nu när jag är inne i ex wow så går den upp till 80, när är de skadligt och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/Kalmar
Registrerad
Jan 2012

80 är inte farligt imo. Över typ 90 skulle jag börja kolla på ny cpu kylare eller bara testa rengöra och byta pastan om det suttit länge.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@Extremaz: okejokej nä den går mellan 60-80 men tack för hjälpen ska köpa ny pasta imån å rengöra den kan vara lite sne sen flytten eller något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mongoGA:

@era909: Okej jag ska testa ett annat program för nu när jag är inne i ex wow så går den upp till 80, när är de skadligt och vad kan jag göra för att förhindra att det blir värre?

80° går väl an, men det är lite högt. Om du har kylaren som följde med processorn så är det inget direkt konstigt med den temperaturen. Det du kan göra för att få ner temperaturen är att byta till en bättre kylare, t.ex. en Cooler Master Hyper 212 EVO. Se också till så att du har bra kylning i chassit. Svårt att ge några råd utan att veta vad du har för chassi dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Är det 80 under load kan du simma lungt, 90-95 börjar kunna vara skadligt. Tillåter ekonomin kan det vara nice med en annan kylare, dock främst för ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mongoGA:

Enligt SpeedFan så simmar du lungt i sjön än. Men om du vill sänka dina temperaturer så får du lov att byta kylare.
Ta en 212a dom är oerhört prisvärda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

/Lifooz

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av cheben:

Är det 80 under load kan du simma lungt, 90-95 börjar kunna vara skadligt. Tillåter ekonomin kan det vara nice med en annan kylare, dock främst för ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, intels k-modeller från ivy bridge och framåt throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130 °C.

AMDs 32nm och 28nm processorer throttlar vid 62 °C för FX-x1xx och phenom, FM2(+) samt Piledriver throttlar vid 70-74 °C.
Global founderies har garanterat kislet att klara av 97 °C utan degration och CPU:erna stänger av sig vid 94°C.

2x00k från intel throttlar vid redan 98 °C.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler