Permalänk
Medlem

Erfarenhet av återanvända tonerkassetter

Hej,

Någon som har erfarenhet av återanvända tonerkassetter, originalkassetter är ju så hutlöst dyra?
Jag beställde häromdan ett kit med fyra stycken kassetter till min HP laserjet pro 200 color mfp på ebay för ca. 620:- inkl. frakt. Det kan jämföras med originalkassetter som går lös på ca 3500:- för alla fyra, ganska precis lika mycket som det kostar att köpa en ny skrivare!?!?

Det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar köpa icke originaltoners och det har funkat perfekt för mig i många år. Nu köper jag kanske inte de allra billigaste. Brukar hålla mig till en leverantör med lite historik och till de toners som ger garanti på att de inte har sönder något. På så vis hoppas jag få hjälp ifall det skulle hända något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara informera att de fungerar precis lika bra som originaltonrarna, det enda som var lite annorlunda var att det kom något meddelande om att man hade installerat icke HP original material.

Originaltonrarna som följde med skrivare vid köp var för 700 sidor och räckte i drygt 2,5 år, så dessa 2400 för den svarta och 1800 för de färgade borde räcka i ca. 8,5 respektive 6,5 år, vi får se...

Här är tonrarna som jag köpte:
http://www.ebay.com/itm/310661720633?_trksid=p2057872.m2749.l...

Det vore intressant att höra varför HP säljer dessa mer än fem gånger dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Det vore intressant att höra varför HP säljer dessa mer än fem gånger dyrare?

Dels vet man väl att kvaliten alltid är bra på originaltoners, och om skrivaren går sönder så täcks det av garantin om något går sönder, vilket det inte gör när man använder pirattoner.

Själv använder jag bläck från tredjepart till min skrivare, så jag har inget emot sånna produkter, men jag vet att vissa piratmärken orsakar problem t.ex. torkar snabbare och orsakar stopp i rören och/eller skrivhuvuden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag kan bara informera att de fungerar precis lika bra som originaltonrarna, det enda som var lite annorlunda var att det kom något meddelande om att man hade installerat icke HP original material.

Originaltonrarna som följde med skrivare vid köp var för 700 sidor och räckte i drygt 2,5 år, så dessa 2400 för den svarta och 1800 för de färgade borde räcka i ca. 8,5 respektive 6,5 år, vi får se...

Här är tonrarna som jag köpte:
http://www.ebay.com/itm/310661720633?_trksid=p2057872.m2749.l...

Det vore intressant att höra varför HP säljer dessa mer än fem gånger dyrare?

Vi köpte billiga ej orginaltoner till skrivaren, blev blått överallt :(. Kan ju ha haft otur, men har blivit orginal sedan dess...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har dåliga erfarenheter utav piratpatroner / tredjepartstoner.
Anledningarna är att färgerna blivit lätt "svängda åt fel håll" (om ni förstår vad jag menar, dvs. färgskkalan är lite fel) samt att kvaliteten på utskrifterna blivit lite sämre efter en tids användning.

Det spelar inte så stor roll när det är för privat bruk och kanske en häfte med snapsvisor eller lappar till en poängpromenad... men om man skall skriva ut ett CV och meritlista för ev. jobbansökan tex - inte lika bra direkt.

Men det som helt satte spiken i kistan för mig gällande återvunna/tredjepart/pirat/kalla-det-vad-ni-vill -patroner, var att skrivaren gick sönder efter c:a 1års tid utav användningen utav patronerna.
Detta hände inte bara en gång - utan även med skrivare nr 2. (Då kunde man ju iofs ha lärt sig från första gången, men kanske tänkte att det var skrivaren fel mer än patronerna..)

Sedan dess har jag alltid kört med orginaltoner.
Den skrivaren jag har idag, en HP 1018, är över 6år gammal och har inte krånglat för en sekund.
Men å andra sidan har han bara blivit matad med orginaltoners/trummor (laserskrivare)

På jobbet kör vi samma visa, endast orginaltoners från OKI. (vi använder uteslutande OKI -maskiner på jobbet, har totalt 60-70st+) De har aldrig krånglat pga. tonern.
När en skrivare kört ut 125.000-150.000 sidor är de relativt slut och reservdelarna är ofta dyrare (och svåra att få tag på) till modeller som utgått ur produktion - varpå vi köpt nya modellserier.

Men som sagt, jag kör uteslutande orginaltoners, och har gjort det i minst 10år.
Aldrig problem.

Ja det kostar, och klart som tusan de har bra marginal på toners (de tjänar mest där, likt Microsoft och Sony tjänar mest flis på spellicenserna till varje släppt utgåva än deras hårdvara - konsolerna - där marginalen är närmare 0%) - men ibland får man betala för kvalitet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har genom jobbet köpt många miljötoner. Handlar nu de billigaste från nordicink till HP-skrivare, och har bara bra erfarenheter. Det gäller framför allt svartvita skrivare, men även vissa i färg som hittills varit felfria.

Handlade förut av tonerhuset som var ännu billigare, och där var de flesta tonerna bra. Vissa gav gråa och dåliga utskrifter direkt, som att tonern nästan var slut. Och värre så vid ett par tillfällen råkade jag ut för kassetter som läckte toner-pulver, vilket gjorde att man behövde sanera skrivaren efter, och det var svårt att få bort allt pulver snyggt. Slängde faktiskt en gammal skrivare efter att det hände, så de var inte riktigt värt det i längden. Så jag försöker undvika de absolut allra billigaste för någon hundralapp bara, och försöker gå på de något bättre.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt ovan, håller man sig bara till bra märke med beprövade ersättnings toner så är det lugnt. HP tar betalt för att de kan, och för att de ska gå med vinst för de skänker bort skrivaren...

Ang HP + Toner. Gå in i inställningar och ställ om varningsnivåer. De står ofta som standard på 30%, vilket är vansinne. 5% räcker mer än väl. Sen ÄVEN om de står på 0%.. välj att den ska fortsätta utskrift. Det finns ofta många % toner kvar, som annars går till spillo. (notera att detta sista gäller bara laserskrivare, du riskerar förstöra bläckskrivaren om du gör det med dem.)

Har försökt hitta länken till en sidan där de visade hur mycket som faktiskt fans kvar, och det var skrämmande mycket. (Satans google som insisterar på att söka på "ink" när jag söker på annat)
Hitta något liknande, dock för Xerox: https://angrytechnician.wordpress.com/2010/02/04/xerox-are-ri...

Jag har kunder jag hjälper i huset. De kör ut ungefär 120-130% av HPs tonerkassetter. (Företaget vill bara köpa HP original, så okej, men jag ser till att de får max ut av dem).

När det gäller bläck-patroner så förstår jag varför där måste vara utgångsdatum och lite kvar i kassetten. Annars riskerar din skrivare att få torkat bläck och förstöras.
Men när det gäller laserskrivare så finns där inget att torka... det är redan pulver och snustorrt.
Jag har själv skrivare från tidigt 2000-tal, HP färglaser 2600 som än idag fungerar, och jag använder förbrukade kassetter (aka de som andra slängt med 10% kvar) och allt fungerar kanon, trots att kassetterna är äldre än gatan utanför (minst 5 år+). Bara starta och poff allt fungerar.

Garantin är lite... hejvilt skit, för de får inte enligt monopollagar tvinga dig till att köra original, men samtidigt om orsaken till haveriet är kassetten, så kommer de neka dig garanti (med all rätt).
Så jag brukar rekommendera, kör på HPs första året, i fall något är fel. Sen kör på bra kvalitet ersättningspatroner efter det och spara de gamla original HP kassetterna tills all garanti har gått ut. Men du kan köra ersättningspatroner från första bytet om du vill, se bara till att det är bra kvalitet så inget sker och spara de gamla original HP kassetterna ifall du måste skicka in den.

Permalänk
Avstängd

Ett enkelt råd för att tonerkasetten ska hålla längre fast den börjar larma för tomt är att helt enkelt skaka på den så tonerdammet lägger sig jämt i kasetten. Går att skriva mycket mer än om man byter så fort larmet kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Att HP garanterar att skrivaren inte går sönder pga. deras originaltonrar är ju egentligen ganska ointessant då det är dyrare att köpa en uppsättning än att köpa ny skrivare. Och då är det inte frågan om en biliig skrivare i 500-600-kronorsklassen, utan den kostar omkring tre tusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Att HP garanterar att skrivaren inte går sönder pga. deras originaltonrar är ju egentligen ganska ointessant då det är dyrare att köpa en uppsättning än att köpa ny skrivare. Och då är det inte frågan om en biliig skrivare i 500-600-kronorsklassen, utan den kostar omkring tre tusen kronor.

Sant, men ofta är kostnaden stor om man ser det till företag som ska få en ny installerat, då tekniker mm kostar mer än kassetten). Och hemma är det sällan man använder upp de ursprungliga kassetterna innan garantin är ute ändå

Som sagt, bara lägg undan original kassetterna så du har dem ifall du behöver garantiärende. Lätt att byta Sen köp bra kvalitet på ersättningstonerna så bör du inte ha problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av No_Jah:

Att HP garanterar att skrivaren inte går sönder pga. deras originaltonrar är ju egentligen ganska ointessant då det är dyrare att köpa en uppsättning än att köpa ny skrivare. Och då är det inte frågan om en biliig skrivare i 500-600-kronorsklassen, utan den kostar omkring tre tusen kronor.

Bara så du vet så får du avsevärt mindre toner med en ny skrivare än du får om du köper en ny toner. Så det är inte alls säkert att beräkningen går ihop per utskrivet papper.

Skrivet av Paddanx:

Ang HP + Toner. Gå in i inställningar och ställ om varningsnivåer. De står ofta som standard på 30%, vilket är vansinne. 5% räcker mer än väl. Sen ÄVEN om de står på 0%.. välj att den ska fortsätta utskrift. Det finns ofta många % toner kvar, som annars går till spillo. (notera att detta sista gäller bara laserskrivare, du riskerar förstöra bläckskrivaren om du gör det med dem.)

Min HP färglaser har klagat på att svart är slut i ett helt år nu, men skriver ändå ut fint. Lika länge har det legat en ersättningspatron här, men väntar med att sätta i den tills det blir skillnad på utskriften.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!