"Your computer is low on memory" problem

Permalänk
Medlem

"Your computer is low on memory" problem

Hej, för några dagar sedan började Windows klaga på detta. Kommer upp en box som säger "Your computer is low on memory. Save your files and close these programs: Namn på programmet. om jag ignorerar rutan så kommer det sedan upp en ny och genast fryser hela windows till. Kan inte använda musen för att klicka utan bara tangentbordet för att stänga program etz.

Samma problem som dessa. [url="Your computer is low on memory. Save your files and close these programs:]Länk[/url]

Någon som vet vad man kan göra? otroligt irriterande att behöva stänga ner spelet mitt i hela tiden.

Detta har hänt när jag spelat Space Engineers via Steam, och det är de programmet som windows will stänga. När jag kollar på RAM usage så är den på ca 60-70% bara och Space engineers tar ca 1GB av mina 8gb. Så jag ser inte varför rutan kommer upp.

PÅ min SSD har jag 40GB ledigt och HDD över en TB kvar så är nog inte lagringen den menar utan något fel med RAM?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

hur stor är din växlingsfil ?

Permalänk
Medlem

Det finns ju vissa videos om hur man fixar det, du kan ju testa söka på det men tyvärr vet jag inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hej, för några dagar sedan började Windows klaga på detta. Kommer upp en box som säger "Your computer is low on memory. Save your files and close these programs: Namn på programmet. om jag ignorerar rutan så kommer det sedan upp en ny och genast fryser hela windows till. Kan inte använda musen för att klicka utan bara tangentbordet för att stänga program etz.

Samma problem som dessa. [url="Your computer is low on memory. Save your files and close these programs:]Länk[/url]

Någon som vet vad man kan göra? otroligt irriterande att behöva stänga ner spelet mitt i hela tiden.

Detta har hänt när jag spelat Space Engineers via Steam, och det är de programmet som windows will stänga. När jag kollar på RAM usage så är den på ca 60-70% bara och Space engineers tar ca 1GB av mina 8gb. Så jag ser inte varför rutan kommer upp.

PÅ min SSD har jag 40GB ledigt och HDD över en TB kvar så är nog inte lagringen den menar utan något fel med RAM?

Tacksam för hjälp

Detta beror som nästan alltid på växlingsfilens storlek. Sätt den till default värdet så lär det förhoppningsvis lösa sig.

Permalänk
Medlem

Är det ett "äkta" windowsmeddelande eller har du fått in någon form av spyware som vill få dig att installera saker?

Nu vet jag inte om detta ens finns längre men i tidigare versioner fanns det delade minnesareor för processer och det minnet kunde ta slut. Kallades bucket overflow har jag för mig.

Om du kör 32bit versionen av Windows kan du med få mystiska fel då en process max kan använda 4gb minne och sedan behöver det swappa resten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hej, för några dagar sedan började Windows klaga på detta. Kommer upp en box som säger "Your computer is low on memory. Save your files and close these programs: Namn på programmet. om jag ignorerar rutan så kommer det sedan upp en ny och genast fryser hela windows till. Kan inte använda musen för att klicka utan bara tangentbordet för att stänga program etz.

Samma problem som dessa. [url="Your computer is low on memory. Save your files and close these programs:]Länk[/url]

Någon som vet vad man kan göra? otroligt irriterande att behöva stänga ner spelet mitt i hela tiden.

Detta har hänt när jag spelat Space Engineers via Steam, och det är de programmet som windows will stänga. När jag kollar på RAM usage så är den på ca 60-70% bara och Space engineers tar ca 1GB av mina 8gb. Så jag ser inte varför rutan kommer upp.

PÅ min SSD har jag 40GB ledigt och HDD över en TB kvar så är nog inte lagringen den menar utan något fel med RAM?

Tacksam för hjälp

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...

Se till att växlingsfilen är minst lika stor som du har ram-minne. Kan utökas till +1-2GB så slipper du nog dessa problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ökade den nu. hade 2.9GB bara tydligen innan, konstigt att jag fått det meddelandet nu och inte förut.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som trådskaparen, såg nu att jag enbart hade 200MB. Hopas det löser sig för min del dock.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Har exakt samma problem som trådskaparen, såg nu att jag enbart hade 200MB. Hopas det löser sig för min del dock.

Du kan ha så lite på din systemdisk men bör då ha en större sådan på en annan disk. Det brukar funka med 4GB.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)