"Your computer is low on memory" problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

"Your computer is low on memory" problem

Hej, för några dagar sedan började Windows klaga på detta. Kommer upp en box som säger "Your computer is low on memory. Save your files and close these programs: Namn på programmet. om jag ignorerar rutan så kommer det sedan upp en ny och genast fryser hela windows till. Kan inte använda musen för att klicka utan bara tangentbordet för att stänga program etz.

Samma problem som dessa. [url="Your computer is low on memory. Save your files and close these programs:]Länk[/url]

Någon som vet vad man kan göra? otroligt irriterande att behöva stänga ner spelet mitt i hela tiden.

Detta har hänt när jag spelat Space Engineers via Steam, och det är de programmet som windows will stänga. När jag kollar på RAM usage så är den på ca 60-70% bara och Space engineers tar ca 1GB av mina 8gb. Så jag ser inte varför rutan kommer upp.

PÅ min SSD har jag 40GB ledigt och HDD över en TB kvar så är nog inte lagringen den menar utan något fel med RAM?

Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

hur stor är din växlingsfil ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Det finns ju vissa videos om hur man fixar det, du kan ju testa söka på det men tyvärr vet jag inget om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av tazk3n:

Hej, för några dagar sedan började Windows klaga på detta. Kommer upp en box som säger "Your computer is low on memory. Save your files and close these programs: Namn på programmet. om jag ignorerar rutan så kommer det sedan upp en ny och genast fryser hela windows till. Kan inte använda musen för att klicka utan bara tangentbordet för att stänga program etz.

Samma problem som dessa. [url="Your computer is low on memory. Save your files and close these programs:]Länk[/url]

Någon som vet vad man kan göra? otroligt irriterande att behöva stänga ner spelet mitt i hela tiden.

Detta har hänt när jag spelat Space Engineers via Steam, och det är de programmet som windows will stänga. När jag kollar på RAM usage så är den på ca 60-70% bara och Space engineers tar ca 1GB av mina 8gb. Så jag ser inte varför rutan kommer upp.

PÅ min SSD har jag 40GB ledigt och HDD över en TB kvar så är nog inte lagringen den menar utan något fel med RAM?

Tacksam för hjälp

Detta beror som nästan alltid på växlingsfilens storlek. Sätt den till default värdet så lär det förhoppningsvis lösa sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Är det ett "äkta" windowsmeddelande eller har du fått in någon form av spyware som vill få dig att installera saker?

Nu vet jag inte om detta ens finns längre men i tidigare versioner fanns det delade minnesareor för processer och det minnet kunde ta slut. Kallades bucket overflow har jag för mig.

Om du kör 32bit versionen av Windows kan du med få mystiska fel då en process max kan använda 4gb minne och sedan behöver det swappa resten.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av tazk3n:

Tacksam för hjälp

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...

Se till att växlingsfilen är minst lika stor som du har ram-minne. Kan utökas till +1-2GB så slipper du nog dessa problem.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Ökade den nu. hade 2.9GB bara tydligen innan, konstigt att jag fått det meddelandet nu och inte förut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stochkolm/Oslo
Registrerad
Mar 2014

Har exakt samma problem som trådskaparen, såg nu att jag enbart hade 200MB. Hopas det löser sig för min del dock.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av TheBodyLotion:

Har exakt samma problem som trådskaparen, såg nu att jag enbart hade 200MB. Hopas det löser sig för min del dock.

Du kan ha så lite på din systemdisk men bör då ha en större sådan på en annan disk. Det brukar funka med 4GB.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud