Köpt skrivdator, segar lite med chrome och Trend Micro Antivirus+ vilket program ska man byta till för att slippa lagg?

Permalänk
Avstängd

Köpt skrivdator, segar lite med chrome och Trend Micro Antivirus+ vilket program ska man byta till för att slippa lagg?

Hej, ja ni ser titeln jag köpte dator på länken nedanför och är bara tänkt för att användas för skrivande och musik då jag nyss har gått ut gymnasiet och ska bli journalist. Använder mest word för att skriva artiklar och böcker. Märker att när jag gör research på nätet med chrome då laggar chrome och är slö, ser också att chrome och virusskyddet käkar min processor då den står på 100% nästan hela tiden.

När jag stänger av virusskyddet och startar om det då blir det inte lika mycket i % och jag vet inte varför. Vilka program kan jag använda som inte kräver så mycket av datorn och så att man slipper att det är slött. Jag har 50/50 internet. Tar gärna tips på hur man kan trimma upp datorn också så att den blir snabbare.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/221793-a...

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Trend Antivirus men skulle rekommendera Microsofts egna gratis antivirus Microsoft Security Essentials, det bör inte dra lika mycket från processorn förutom när den genomför en scanning. KÖR ALDRIG UTAN ANTIVIRUS.

Du testa att använda både IE och Firefox för att se vilken du känner drar minst på processorn. Chrome kan dra rätt mycket prestanda, framförallt om man har flera plugins installerade.

Något magiskt sätt att "trimma upp" datorn finns inte, förutom att kolla vilka program som körs och avsluta de som man inte behöver. Registry Cleaners och dyligt fungerar inte, om så bara placebo. Ett undantag är CCleaner som kan hjälpa att ta bort gamla temp filer och även se vilka program som startar automatiskt med windows. För själva regisrty delen i CCleaner gäller det dock samma som övriga reg. cleaners.

Sedan kan det vara värt att kolla in på en SSD, det kommer inte påverka lagget som du nämner avsevärt, men en SSD gör generellt att allt känns mycket snabbare och mer responsivt.

Permalänk
Avstängd

@martengooz: Tack där. Tänker du Windows 8 på SSD via usb? Är ny med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@martengooz: Tack där. Tänker du Windows 8 på SSD via usb? Är ny med SSD.

Nej. Du byter ut din nuvarande disk till en SSD.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

@solomon: Aj har ju garanti kvar på datorn. Den täcker ju inte om jag bytar disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@solomon: Aj har ju garanti kvar på datorn. Den täcker ju inte om jag bytar disk.

yep
Ledsen att behöva säga, men datorn i sig är inte så über vilket som, än hur du gör.
Det du skulle kunna göra är att avinstallera så mycket program som du kan, som följde med datorn och uppdatera drivrutiner till det mesta.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

@solomon: Ja som sagt skrivdator och musik dator är detta, behövs inga dyra datorer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@solomon: Ja som sagt skrivdator och musik dator är detta, behövs inga dyra datorer för det.

Det behövs inte en speciellt kraftfull laptop till skriv och musik dator men Intel N28xx är baserad på Intel Silvermont som jämförs med Apple A8X och Tegra K1. GPU är också väldigt mycket sämre än i3 varianterna.

En Celeron 2957U Haswell 1.4 ghz presterar bättre för en vanlig användare på grund av bättre grafikdel och högre enkeltrådad prestanda.

Laptoppen du har köpt är inte speciellt prisvärd för 4.2 k det finns bättre alternativ som är 100-300 kr dyrare eller 200 kr billigare som kommer med i3 Haswell som skulle presterar mycket bättre.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/214798-l... 4500 kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209510-a... 4300 kr
http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-satellite-pro-c7...- 4000 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

@Anders9110: Okej, ska tänka på detta nästa gång. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Anders9110: Okej, ska tänka på detta nästa gång. Tack.

Vet inte hur länge du haft datorn nu, men du kan ju annars göra återköp och ta en ny.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Vet inte hur länge du haft datorn nu, men du kan ju annars göra återköp och ta en ny.

Köpte den i butik och det var 3 veckor sedan. Tror inte man kan göra återköp.

Permalänk
Medlem

Inet har ett erbjudande, 999:- så byter de till SSD (120GB) och klonar din nuvarande, 1499:- för 250GB.

Om du bor nära en av de butikerna är det ett ganska lätt sätt att snabba upp den en del iallafall, att CPU:n spikar är tyvärr inget att göra något åt =/

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Chrome är inte snäll mot processorn, får min surface pro 3 att låta som ett jetplan. Använder jag Mozilla Firefox flyter allt på fint och datorn är knäpptyst, så testa att köra Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Aldrig använt Trend Antivirus men skulle rekommendera Microsofts egna gratis antivirus Microsoft Security Essentials, det bör inte dra lika mycket från processorn förutom när den genomför en scanning. KÖR ALDRIG UTAN ANTIVIRUS.

Microsoft Security Essentials är ett ytterst grundläggande skydd som endast tar den allra lägst hängande frukten.
Mer eller mindre alla AV är bättre än Security Essentials och jag rekommenderar därför TS att inte göra sig av Trend.

Permalänk
Avstängd

@Voultner: Aj jag har ju köpt 1 års key nu haha.

EDIT: Jag gillar det Trend Micro erbjuder i webbläsaren man får se grön okej tecken om sidan är okej och ett ! om sidan inte är säker och den blockerar sidor också som inte är säkra, finns det något liknande skydd som är gratis ? Microsoft Security Essentials finns bara för windows 7... Om jag har fel så skicka gärna nerladdningslänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej, ja ni ser titeln jag köpte dator på länken nedanför och är bara tänkt för att användas för skrivande och musik då jag nyss har gått ut gymnasiet och ska bli journalist. Använder mest word för att skriva artiklar och böcker. Märker att när jag gör research på nätet med chrome då laggar chrome och är slö, ser också att chrome och virusskyddet käkar min processor då den står på 100% nästan hela tiden.

När jag stänger av virusskyddet och startar om det då blir det inte lika mycket i % och jag vet inte varför. Vilka program kan jag använda som inte kräver så mycket av datorn och så att man slipper att det är slött. Jag har 50/50 internet. Tar gärna tips på hur man kan trimma upp datorn också så att den blir snabbare.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/221793-a...

Kolla detta...
Om du kör Windows 8 eller Windows 8.1 har du redan Windows Defender. Innan du installerar antivirusprogram måste du kontrollera att du inte redan har en antivirusprodukt installerad på din dator. Om du har det måste du ta bort den gamla produkten innan du installerar den nya. Det kan uppstå problem på datorn om du har två olika antivirusprodukter installerade samtidigt.

Permalänk
Medlem

Problemet med den datorn är att det är en jätteslö CPU i den. Som någon skrev ovan så kunde du fått en MYCKET snabbare dator för samma pengar.

Att byta till en SSD lär inte gör den så mycket snabbare när du surfar. Det är CPU som begränsar då

Permalänk
Avstängd

@57josa: Provade starta Windows Defender men den var inaktiverat pågrund av att det finns ett annat antivirusprogram på datorn.

Permalänk
Avstängd

Det går att byta till en i7a eller i5a i denna va? Har inte kollat vilket moderkort som sitter i men jag antar att det går utan problem? Men grafikkort blir lite svårare dock kanske....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Det går att byta till en i7a eller i5a i denna va? Har inte kollat vilket moderkort som sitter i men jag antar att det går utan problem? Men grafikkort blir lite svårare dock kanske....

Utgå från att det INTE går att uppgradera CPU i en laptop. Det går ibland, men tvivlar just på denna modellen. Kylningen osv är inte anpassad för något kraftfullare. Din garanti kommer dessutom ryka, plus att en i3a eller i5a kommer kosta dig mer än vad det skulle kosta att sälja den datorn och köpa en ny. Datorer med celeron är ingen höjdare annat än för surf och skriva i word. Den skulle funkat bättre om du hade SSD i den, det är väl det enda som kan vara värt att uppgradera i den datorn. Inte alltid hårddiskybyte bryter garantin, du får kolla i det finstilta vad det står.

EDIT: CPUn i din laptop är fastlödd på moderkortet, så ingen ide att ens fundera, det går INTE att uppgradera.

EDIT 2: köp dig denna och sälj den du har: https://www.komplett.se/product/847264/datorer/brbara/datorer...
Du får liksom en I3/i5 +SSD + Kanske dedikerad GPU om du har tur för runt 5000kr om du letar runt lite.:)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm