Behörighet för att ändra sker på min Usb disk som är kopplad i en Nas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2013

Behörighet för att ändra sker på min Usb disk som är kopplad i en Nas.

Hej, Jag har kopplat in min externa usb disk till min Nas, men nu när jag ska ändra saker i Usb disken så står det "Du måste ha behörighet att utföra den här åtgärden". Så för att ändra saker i Usb disken så måste jag plugga in den i min dator och ändra vad jag skulle ändra och sen plugga in den i Nasen igen.
Jag har testat att gå in i egenskaper --> säkerhet och klicka i "fullständig behörighet" men då får jag ett error:
"Ett fel inträffade när säkerhetsinformation tillämpades på: \\Seagate...\.......\ Åtkomst nekad.

Vet någon hur jag kan fixa så att jag får behörighet till Usb disken så att jag inte behöver flytta runt den mellan min dator och Nasen hela tiden när jag vill ändra något?

Jag har en Seagate 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2007

Du använder en NAS samt nätverksdelning.
Här får du en checklista:
[]NAS kan skriva till disk över huvud taget.
[]Användare som kör fildelning på NAS kan skriva till disk.
[]Användare på NAS som du planerar använda har skrivrättigheter samt kan skriva till disk.
[]Du loggar in med den användaren när du ansluter till NAS från din dator.

Användaren nämnd ovan kan vara "guest"-användare om du så vill, men det är ju inte värst säkert.
Bättre att du faktiskt sätter upp en användare på din NAS med rätt rättigheter och loggar in med den från din dator.

Edit:
Det viktiga du måste förstå är att det inte är din dator som skriver till disken, utan din NAS.
Det är på NAS'en som allt måste vara konfigurerat rätt för att tillåta att en viss användare skriver till disken via det fildelningsprotokoll du använder.