bygga min lägenhet i 3d

Permalänk
Medlem

bygga min lägenhet i 3d

hej, jag flyttar snart men eftersom min nya lägenhet är ett nybygge så har jag aldrig fått gå in i den och lär väl inte få göra det innan jag faktiskt får lägenheten.
därför tänkte jag skapa min lägenhet baserat på en helikopterbild med skala. detta gör jag för att jag ska kunna möblera i i förtid så jag slipper tänka så mycket på det när jag faktiskt står där och har panik över att allt måste funka.

så, vilket/vilka program ska jag använda?
är inte ute efter ett hightech program som maya eller autocad. utan mer likt google sketchup, som jag inte vet vad som hänt med.

skulle någon kunna rekommendera ett program, och gärna med en tutorial på hur man gör lägenheter/hus i det programmet?

tack så mycket på förhand

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Sketchup finns väl kvar?

http://www.sketchup.com/

Permalänk
Hedersmedlem

@Christley

Grattis till nya lägenheten

Har du testat Ikeas planeringsverktyg? http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners.html

Finns även Floorplanner, har dock inte testat själv. http://floorplanner.com/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Sketchup finns väl kvar?

http://www.sketchup.com/

trodde det var någon cheap knockoff. verkar vara så att dom köpt det från google trots allt

Skrivet av Kent:

@Christley

Grattis till nya lägenheten

Har du testat Ikeas planeringsverktyg? http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners.html

Finns även Floorplanner, har dock inte testat själv. http://floorplanner.com/

tack, och ikeas grej hade jag inte en aning om att den fanns. såg också sjukt bra ut, problemet är att det kräver ikeas egna prylar och kan inte riktigt lägga till egna grejer. så ska testa floorplanner och kanske kolla om inte min lägenhet kan få en ikeastämpel på sig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använde Sweet Home 3D innan jag flyttade för 4 år sen.

Permalänk
Medlem

Har du inte fått en planlösning som du kan gå efter? Verkar så mycket enklare

Grattis till lägenheten anyway

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nästan ett år senare har jag samma behov: ett program där man kan göra en ritning av en lägenhet och även göra en 3d-modell. Har det kommit några nya program jag har missat? Ikea verkar inte gå att använda till en hel lägenhet, bara några rum som badrum eller kök, och man kan inte lägga in egna möbler som inte är Ikea.

Vad har ni använt?

Permalänk
Medlem

Sketchup som någon annan rekommenderat använde jag.... mycket bra.
Modellerade hur renovering samt möblering av en lägenhet jag köpte.. fick bra intryck av spotlight m.m hur det skulle se ut...

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Sketchup som någon annan rekommenderat använde jag.... mycket bra.
Modellerade hur renovering samt möblering av en lägenhet jag köpte.. fick bra intryck av spotlight m.m hur det skulle se ut...

Det ser ut som om Sketchup pro kostar 695 dollar. Vilken version använde du? Sketchup Make?Jag hittar ingen information om den alls. Bara Pro.

Fanns det några viktiga begränsningar? Eller kunde du göra allt som behövdes?

Permalänk
Medlem

@Voltaire63:
När jag startar programmet ser jag att det verkar vara SketchUp Make.

Det beror på vad du vill göra ?

Jag ritade upp golv, väggar, tak, undertak, gjorde diverse hål för saker jag vill ha illustrerat. Sen la man på utseende på de ytor man ville ha såsom trägolv, färg m.m. Sen har jag erfarenhet från programmet tidigare då jag ritat upp olika snickerier innan jag byggt ihop dem för att se hur det skulle se ut (sänggavel t.ex.). Jobbar även som projektör och arbetar mycket i autocad och microstation som jag fått mycket gratis av

Fråga om det är nått specifikt du är ute efter så kan jag svara om det går eller inte!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

jag använde http://www.roomsketcher.com/ när jag ritade vårt hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Voltaire63:
När jag startar programmet ser jag att det verkar vara SketchUp Make.

Det beror på vad du vill göra ?

Jag ritade upp golv, väggar, tak, undertak, gjorde diverse hål för saker jag vill ha illustrerat. Sen la man på utseende på de ytor man ville ha såsom trägolv, färg m.m. Sen har jag erfarenhet från programmet tidigare då jag ritat upp olika snickerier innan jag byggt ihop dem för att se hur det skulle se ut (sänggavel t.ex.). Jobbar även som projektör och arbetar mycket i autocad och microstation som jag fått mycket gratis av

Fråga om det är nått specifikt du är ute efter så kan jag svara om det går eller inte!

Jag har tagit över min pappas gamla lägenhet, en trerummare som helt måste renoveras på kort tid, inkl nytt kök, nytt badrum, ny el, dra kablar för kabel-TV och bredband, el till balkong etc. Jag behöver rita upp så jag ser hur jag ska möblera och om allt får plats. jag behöver också se hur golv, tapeter och annat ser ut i 3D.

Jag måste också rita ut var saker och ting ska göras åt elektriker, målare, snickare och annat löst folk.

Jag kommer förmodligen att använda Ikeas köksplanerare, kanske deras badrumsplanerare och garderobsplanerare också, men behöver en övergripande ritning över hela lägenheten.

Är det svårt att lära sig SketchUp Make? Jag har en hel del datorvana men har inte alls jobbat med denna typ av program. Jag är glad för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag har tagit över min pappas gamla lägenhet, en trerummare som helt måste renoveras på kort tid, inkl nytt kök, nytt badrum, ny el, dra kablar för kabel-TV och bredband, el till balkong etc. Jag behöver rita upp så jag ser hur jag ska möblera och om allt får plats. jag behöver också se hur golv, tapeter och annat ser ut i 3D.

Jag måste också rita ut var saker och ting ska göras åt elektriker, målare, snickare och annat löst folk.

Jag kommer förmodligen att använda Ikeas köksplanerare, kanske deras badrumsplanerare och garderobsplanerare också, men behöver en övergripande ritning över hela lägenheten.

Är det svårt att lära sig SketchUp Make? Jag har en hel del datorvana men har inte alls jobbat med denna typ av program. Jag är glad för alla tips jag kan få.

Ge Floorplanner en chans, jag lovar dig, du fixar det på några timmar, och det blir snyggt!

Sen att dom har världens största bibliotek av alla slags möbler och föremål, som du kan testa dig fram med är en fin bonus.

Inlärningskurvan är väldigt låg (fast roligt)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ge Floorplanner en chans, jag lovar dig, du fixar det på några timmar, och det blir snyggt!

Sen att dom har världens största bibliotek av alla slags möbler och föremål, som du kan testa dig fram med är en fin bonus.

Inlärningskurvan är väldigt låg (fast roligt)

Jag har kollat in den, men man måste betala för att kunna göra 3D-modeller och exportera pdf i olika skalor. Ska kolla lite mer på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ge Floorplanner en chans, jag lovar dig, du fixar det på några timmar, och det blir snyggt!

Sen att dom har världens största bibliotek av alla slags möbler och föremål, som du kan testa dig fram med är en fin bonus.

Inlärningskurvan är väldigt låg (fast roligt)

Jag provade demon och Flash krachade var 5:de sekund! Är det riktiga programmet också flash-baserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Nästan ett år senare har jag samma behov: ett program där man kan göra en ritning av en lägenhet och även göra en 3d-modell. Har det kommit några nya program jag har missat? Ikea verkar inte gå att använda till en hel lägenhet, bara några rum som badrum eller kök, och man kan inte lägga in egna möbler som inte är Ikea.

Vad har ni använt?

är du intresserad av vad jag till slut använde så var det: https://home.by.me/en/

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

jag kör alltid 3dsmax till sånt. Finns gratis på autodesk om du klickar i att du är student.
Det är det lättaste programmet jag hittat just för att snabbt få upp en modell av en lägenhet.
Skapa allt som ungefärliga fyrkantiga boxar bara (ta fler boxar och gruppera ihop om det är en svårare form). Mät med måttstock och skriv i millimeter hur stor varje box ska va. Flytta ungefärligt rätt. Klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är du intresserad av vad jag till slut använde så var det: https://home.by.me/en/

Det där ser väldigt bra ut! Verkar vara det jag är ute efter. Var det lätt att jobba med?

Använde du trial-versionen? Ibland brukar man bara kunna göra lite basic-grejor gratis, sedan för att använda de roliga och användbara funktionerna så måste man betala. Jag hittar inga uppgifter om vad trial-versionen har för begränsningar i tid, antal rum, funktioner etc. Finns det en betalversion som de inte nämner? Jag förutsätter att ett så bra program inte är gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Det där ser väldigt bra ut! Verkar vara det jag är ute efter. Var det lätt att jobba med?

Använde du trial-versionen? Ibland brukar man bara kunna göra lite basic-grejor gratis, sedan för att använda de roliga och användbara funktionerna så måste man betala. Jag hittar inga uppgifter om vad trial-versionen har för begränsningar i tid, antal rum, funktioner etc. Finns det en betalversion som de inte nämner? Jag förutsätter att ett så bra program inte är gratis...

var otroligt lätt och hantera och premium versionen är väl bara att man kan spara flera hus. annars är det ett fullt program.
jag kunde iaf bygga hela min lägenhet och stötte aldrig på några problem med begränsningar av betalversionen. kunde till och med publicera bygget för alla på nätet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!