Vilket grafikkort ska man välja? Mycket gaming och lite video rendigering i Adobe premiere pro.

Permalänk

Vilket grafikkort ska man välja? Mycket gaming och lite video rendigering i Adobe premiere pro.

Ja då är det dags att uppgradera datorn välldigt snart. Men vet inte riktigt vilket grafikkort jag ska välja. Ligger lite och velar mellan ett GTX 970 och ett 390X. Spelar det mesta. Var väldigt inne på ett 970 ett tag. Men läste att man inte kan utnyttja cuda kärnorna i ett 970 med priemere. Dock har en kompis till mig köpt ett 970 nylligen och han är hel nöjd med hur bra 970:t renderar ändå. nättagg har jag som orkar driva båda korten så inge problem där. Så jag undrar om 390X kommer göra videoredigering/renderings biten bättre än ett 970?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Ingen som vet?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd

390x
+snabbare och likvärdigt med 980
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar mer ström än både 970 och 980
390
+snabbare än 970
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar dock mer ström

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av astr84:

390x
+snabbare och likvärdigt med 980
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar mer ström än både 970 och 980
390
+snabbare än 970
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar dock mer ström

jo jo det där vet jag redan men hur blir det med video rendering? Är lite okunnig på den fronten

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

jo jo det där vet jag redan men hur blir det med video rendering? Är lite okunnig på den fronten

Description of how Adobe Premiere Pro CC has added OpenCL optimizations including 4K debayering, visual FX, mask tracking, new raw 4k footage codecs and multi-GPU support
https://www.youtube.com/watch?v=ozpHQKhHJIo

vet dock inte om det var enbart preimiere du tänkte på, men där har du opencl support

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Hade du googlat 1sekund så ser du att OpenCL fungerar med Adobe Premiere

Jag hade valt ett 390/x för det är ett bättre kort än 970.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Hade du googlat 1sekund så ser du att OpenCL fungerar med Adobe Premiere

Jag hade valt ett 390/x för det är ett bättre kort än 970.

Jo jag visste att premiere hade support för openCL men läste någonting om att det inte var lika bra som CUDA. Men eftersom många verkar ha problem med maxwell och CUDA så lär ju openCL ändå vara bättre.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Som beräknings kort för parallellt bruk så är ju GCN grymt, som tidigare anmärkt så finns ju OpenCL stöd så inga problem. Hade inte tvekat en sekund och tagit 390/390x, VRAM nyttjas väl för ditt bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite för att fråga om Sapphires 390x. Just nu finns den på Netonnet för 4k och jag är rejält sugen på att införskaffa den. Om jag har förstått rätt så är det väl samma kylare som sitter i deras fury, alltså riktigt bra. Vad tycker ni? Ska man slå till eller vänta på nästa generation? Undrar också om mitt 650W kommer att räcka till när det gäller strömförsörjningen med 1st 6 och 1st 8 pin (har gett ström åt mitt 580 från evga fabriksOC).

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gl0bal:

Lånar tråden lite för att fråga om Sapphires 390x. Just nu finns den på Netonnet för 4k och jag är rejält sugen på att införskaffa den. Om jag har förstått rätt så är det väl samma kylare som sitter i deras fury, alltså riktigt bra. Vad tycker ni? Ska man slå till eller vänta på nästa generation? Undrar också om mitt 650W kommer att räcka till när det gäller strömförsörjningen med 1st 6 och 1st 8 pin (har gett ström åt mitt 580 från evga fabriksOC).

Finns en uppsjö av trådar runt detta, men om du jämför med det gamla så är det stor skillnad rent prestandamässigt iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Gl0bal:

Lånar tråden lite för att fråga om Sapphires 390x. Just nu finns den på Netonnet för 4k och jag är rejält sugen på att införskaffa den. Om jag har förstått rätt så är det väl samma kylare som sitter i deras fury, alltså riktigt bra. Vad tycker ni? Ska man slå till eller vänta på nästa generation? Undrar också om mitt 650W kommer att räcka till när det gäller strömförsörjningen med 1st 6 och 1st 8 pin (har gett ström åt mitt 580 från evga fabriksOC).

Om ditt nättagg är ett av de lite bättre nättaggen så borde det inte vara några problem. Sweclockers test system drog 475w om jag inte missminner mig.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Så det skulle vara bra om du berättar modell och ålder på nättagget så.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

Så det skulle vara bra om du berättar modell och ålder på nättagget så.

Det är ett Cooler Master GX 650W som följde med chassit när jag köpte det för snart 3 1/2 år sedan.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Skrivet av Gl0bal:

Det är ett Cooler Master GX 650W som följde med chassit när jag köpte det för snart 3 1/2 år sedan.

Tips är att fråga någon annan på sweclockers då ditt agg är några år gammalt plus att jag aldrig hört talas om agget. Började bli aktiv inom detta område för bara något år sen. Gör en ny tråd istället då får du nog bättre svar

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gl0bal:

Det är ett Cooler Master GX 650W som följde med chassit när jag köpte det för snart 3 1/2 år sedan.

Det är inte det bästa av nätagg så du borde skaffa ett annat typ XFX 650W.

http://www.hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_65...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

@Jalle64:

Ja det där såg ju inte speciellt vackert ut Ska nog köpa ett sånt här tillsammans med ett Sapphire 390x.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Skrivet av Gl0bal:

@Jalle64:

Ja det där såg ju inte speciellt vackert ut Ska nog köpa ett sånt här tillsammans med ett Sapphire 390x.

Kör på det. Äger själv ett sådant agg och är hel nöjd.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

Kör på det. Äger själv ett sådant agg och är hel nöjd.

Kul o höra. Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Datavetare

Antar att det är klagomål likt detta som du sett angående Adobe premiere pro och Maxwell. Förklaras i denna tråd att det bara är ett problem med väldigt gamla drivrutiner, sedan ganska länge nu har Adobe Mercury Engine CUDA stöd för Maxwell, inklusive 970.

Även om det finns stöd för OpenCL så har man i väldigt många fall tidigare visat att saker som stödjer både CUDA och OpenCL är mer effektivt på CUDA. D.v.s. för att få samma effekt med OpenCL måste du ha en kraftigare kort, hur mycket kraftigare varierar mellan applikationer. En snabb sökning verkar peka på att just i fallet Adobe premiere pro så är det väldigt jämt skägg mellan 290X/OpenCL och 970/CUDA i renderingshastighet och liknande.

I ditt fall kommer du säkert ha en rätt kraftig Intel CPU, i det läget fungerar även AMD kort rätt bra. Annars är det tyvärr så att AMDs drivare är rätt illa optimerade (oavsett vad vissa försöker hävda). Eurogamer har gjort en del tester med olika CPU-modeller, AMDs GPU-drivare har grava problem med "overhead" i DX11 om man använder Intel i3 eller någon av AMDs CPU-modeller. Ser ut att förbättras med DX12, men idag har Nvidia långt bättre drivers med avseende på hur mycket CPU-kraft som behövs för att rendera grafik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Som beräknings kort för parallellt bruk så är ju GCN grymt, som tidigare anmärkt så finns ju OpenCL stöd så inga problem. Hade inte tvekat en sekund och tagit 390/390x, VRAM nyttjas väl för ditt bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska nu beställa grafikkortet. Men är fortfarande lite velig. Det kommer bli ett 390 eftersom priset gått upp på 390x. Problemet är bara det att jag läste lite om 390 och många verkar ha problem med att kortet inte visar någon bild och man får krångla med drivrutiner och diverse annat. Läste även att vissa har fått klockat ner hastigheten på minnet för att få det att funka. Så jag undrar om det fortfarande är värt med ett 390 över ett 970?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Ska nu beställa grafikkortet. Men är fortfarande lite velig. Det kommer bli ett 390 eftersom priset gått upp på 390x. Problemet är bara det att jag läste lite om 390 och många verkar ha problem med att kortet inte visar någon bild och man får krångla med drivrutiner och diverse annat. Läste även att vissa har fått klockat ner hastigheten på minnet för att få det att funka. Så jag undrar om det fortfarande är värt med ett 390 över ett 970?

Jag har bara berört video redigering som ämne, alltså att använda det som beräkningskort. Jag har inte testat ett 390 för Premier själv, men använder mitt 295x2 som beräkningskort och det är grymt för det. Tror jag läste lite fel att det var "mycket adobe premier och lite gaming", var på ett LAN (trött) i kombination med en liten mobilskärm, blir lätt fel då.

Här är en video som pratar om Hawaii 8GB https://youtu.be/0W-5qpLyBpA?t=180s för video redigering, skillnaden mellan Hawaii (290/290x) och Grenada (390/390x) är stock frekvenserna samt att Grenada överklockar rätt mycket bättre i genomsnitt så den är rätt relevant än. Anser personligen däremot att JayzTwoCents inte är så bra, men han förklarar lite där iaf.

Men det är som @Yoshman säger, för Dx11 (spelande) så kräver AMD drivrutinerna mer CPU kraft, har du däremot en bra CPU så är det inga problem. Dem flesta problemen som du nämner där är sådant du kan lämna tillbaka grafikkorten för och få ett nytt så skulle inte oroat mig för det alls. Låter som defekta produkter som man kan få både från AMD och Nvidia. Om du vill kan du läsa här om för och nackdelar med 390/970. Som vanligt, har någon något att inflika på den listan så säg gärna till, den är inte en ersättning till diskussion utan bara en snabb lista jag mer än gärna kompletterar med data.

Nu till min personliga åsikt, jag skulle säga att du fortfarande bör köra på en 390. Dem är bra och speciellt för video redigering är dem grymma. Skulle jag handla idag skulle jag kört för 390/390x/980ti, mest troligt däremot hade jag väntat på Pascal och GCN 1.3. Skulle inte köpt ett 4GiB (3.5GiB) grafikkort nu när det finns 8GB för ett så överkomligt pris.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astr84:

390x
+snabbare och likvärdigt med 980
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar mer ström än både 970 och 980
390
+snabbare än 970
+priset
+8gb istället för 3.5
-drar dock mer ström

Hur menar du med att 980 skulle ha 3,5GB? Tänker du möjligtvis på 970?

Permalänk
Medlem

Tyst, Kallt, prisvärt och med 10 - 15% OC potential, Dok enbart 3.5GB vram: Välj 970
Nästan lika tyst, betydlig varmare, prisvärt Vram dok Tveksamt prestanda: välj 390/390x

Kan tillägga att jag ägde mitt MSI 390x i nästan 48h innan jag lämnade tillbaka det. Men jag är ju själv kräsen när det gäller prestanda pris och ljudnivå.

Notera att mitt Asus 970 black presterade bättre än 390x i Båda Heaven testerna.
AMD's 8GB kort är enbart bättre i högre upplösningar då de kan dra nytta av sitt enorma Vram

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tyst, Kallt, prisvärt och med 10 - 15% OC potential, Dok enbart 3.5GB vram: Välj 970
Nästan lika tyst, betydlig varmare, prisvärt Vram dok Tveksamt prestanda: välj 390/390x

Kan tillägga att jag ägde mitt MSI 390x i nästan 48h innan jag lämnade tillbaka det. Men jag är ju själv kräsen när det gäller prestanda pris och ljudnivå.

Notera att mitt Asus 970 black presterade bättre än 390x i Båda Heaven testerna.
AMD's 8GB kort är enbart bättre i högre upplösningar då de kan dra nytta av sitt enorma Vram

970 är inte bättre än 390x. Kanske i syntetiska benchmarks men inte i spel prestanda och i te heller när det kommer till beräkningskraft.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Han har inte skrivit något om 4K alltså behöves inte 8GB Vram

Lirar han på "normala" upplösningar så är Nvidia snabbare och tystare då AMD inte kan dra nytta utav 8GB utan alltså är ett 290(x) med 50hz extra och faller efter.

Klockar han sen kortet så har AMD inte en chans tyvärr, såvida han inte vill ha en turbin under bordet hemma.

Mitt tips kvarstår:
Budgetvalet
3600kr
: 970, knäpptysta, prisvärd, Grym överklocking

Kraftvalet:
5200kr
EVGA 980, Knäpptyst, Mycket bra prestanda, kvalitet så det skriker om det, Grym överklocking

SC utlåtandepå 980: http://www.sweclockers.com/test/19726-evga-geforce-gtx-980-su...
980 vs fury (nvidia minst 1k billigare): https://www.youtube.com/watch?v=-BTpXQkFJMY

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Då tycker jag du ska läsa på om 390x. Det är bättre än 970 i alla upplösningar och tom bättre än 980 i många spel.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tyst, Kallt, prisvärt och med 10 - 15% OC potential, Dok enbart 3.5GB vram: Välj 970
Nästan lika tyst, betydlig varmare, prisvärt Vram dok Tveksamt prestanda: välj 390/390x

Kan tillägga att jag ägde mitt MSI 390x i nästan 48h innan jag lämnade tillbaka det. Men jag är ju själv kräsen när det gäller prestanda pris och ljudnivå.

Notera att mitt Asus 970 black presterade bättre än 390x i Båda Heaven testerna.
AMD's 8GB kort är enbart bättre i högre upplösningar då de kan dra nytta av sitt enorma Vram

Du vet inte riktigt vad du pratar om märker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@hakd: Då tycker jag du ska läsa på om 390x. Det är bättre än 970 i alla upplösningar och tom bättre än 980 i många spel.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Inga namn på korten i test = referenskort ? eller har jag fel..

Notera att mitt 970 black var klockat till tänderna men 390x lät som en turbin vilket gjorde det omöjligt att köra någon riktig OC på så körde enbart med max PW limit.

BTW ditt eget test skrev:
Men om du spelar i lägre upplösning än så finns det egentligen inte någon större anledning att inte nöja dig med R9 290X med halva minnesmängden som ger snarlik prestanda för 1 000 - 1 500 kronor mindre.

Skrivet av RealPower:

Du vet inte riktigt vad du pratar om märker jag...

Har du ens ägt kortet i fråga ? eller är du en av dom som bara ser positiva siffror.
Förklara gärna vad jag tydligen fått om bakfoten

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag har bara berört video redigering som ämne, alltså att använda det som beräkningskort. Jag har inte testat ett 390 för Premier själv, men använder mitt 295x2 som beräkningskort och det är grymt för det. Tror jag läste lite fel att det var "mycket adobe premier och lite gaming", var på ett LAN (trött) i kombination med en liten mobilskärm, blir lätt fel då.

Här är en video som pratar om Hawaii 8GB https://youtu.be/0W-5qpLyBpA?t=180s för video redigering, skillnaden mellan Hawaii (290/290x) och Grenada (390/390x) är stock frekvenserna samt att Grenada överklockar rätt mycket bättre i genomsnitt så den är rätt relevant än. Anser personligen däremot att JayzTwoCents inte är så bra, men han förklarar lite där iaf.

Men det är som @Yoshman säger, för Dx11 (spelande) så kräver AMD drivrutinerna mer CPU kraft, har du däremot en bra CPU så är det inga problem. Dem flesta problemen som du nämner där är sådant du kan lämna tillbaka grafikkorten för och få ett nytt så skulle inte oroat mig för det alls. Låter som defekta produkter som man kan få både från AMD och Nvidia. Om du vill kan du läsa här om för och nackdelar med 390/970. Som vanligt, har någon något att inflika på den listan så säg gärna till, den är inte en ersättning till diskussion utan bara en snabb lista jag mer än gärna kompletterar med data.

Nu till min personliga åsikt, jag skulle säga att du fortfarande bör köra på en 390. Dem är bra och speciellt för video redigering är dem grymma. Skulle jag handla idag skulle jag kört för 390/390x/980ti, mest troligt däremot hade jag väntat på Pascal och GCN 1.3. Skulle inte köpt ett 4GiB (3.5GiB) grafikkort nu när det finns 8GB för ett så överkomligt pris.

Jo men jag kör på 390. Känns som jag i längden kommer ha mer nytta av detta. Känns mer framtids säkert och i med att jag tänkt börja med Youtube och ev livestreama så kommer jag ha stor nytta av detta kort i om med 8gb vram. Skulle det vara så att jag bbehöver mer kraft får jag smälla in ett till 390 om nåt år. Eftersom den har så mycket vram är det ett perfekt kort för crossfire.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|