Permalänk
Medlem

Vinyl plast på kylare.

Hejsan

Nu är det så att jag impulsbeställt ett asus sabertooth mark S och har fått lite funderingar på om man ska slänga på lite vinyl-plast på grafikkorten tex.

Tänkte mest höra om någon har någon erfarenhet av hur det är att arbeta med på tex bilar mm.
Är det lätt/svårt att applicera/ta bort.

Mvh// christoffer

Permalänk

skulle säga att det är inte helt lätt.

ju mer former och ojämnheter desto krångligare applicering

men gerellt för en som inte gjort det innan skulle jag nog säga medium/hard mode om man inte är född helt med tummen mitt i handen.

sen att applicera vinyl på kylare är inget att rekomendera då du kommer minska kylförmågan ganska drastiskt iom att vinyl har skitdålig värmeledningsförmåga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att det är inte helt lätt.

ju mer former och ojämnheter desto krångligare applicering

men gerellt för en som inte gjort det innan skulle jag nog säga medium/hard mode om man inte är född helt med tummen mitt i handen.

sen att applicera vinyl på kylare är inget att rekomendera då du kommer minska kylförmågan ganska drastiskt iom att vinyl har skitdålig värmeledningsförmåga.

Tack för din input!

Har beställt en meter nu iaf så ska prova lite. på noctuan så tror jag inte att det kommer påvärka allt för mkt då det bara blir "översta" flensen som blir täckt, utåt så att säga.
grafikkorten är det värre med då kanske i och med att jag tänkt täcka backplaten, men får prova mig fram lite och kolla om temperaturerna blir lidande.

Permalänk

@chapeR:

backplaten är nog ingen fara då den inte är en kylare utan bara mer en ögonlyx grej för att kortet ska se fint ut och öjligen hindra att kortet warpar pga sin egen tyngd och blir böjt.

och ja att bara sätta på översta flänsen på en tornis borde inte göra nån större skillnad trodde du menade att du ville täck den heltäckande kylflänsen eller vad det är på moderkortet med vinyl.

släta ytor brukar vilken idiot som helst kunna fixa men prova lite bitar på nån skitgrej först de e ganska jävligt att få det bubbelfritt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

@chapeR:

backplaten är nog ingen fara då den inte är en kylare utan bara mer en ögonlyx grej för att kortet ska se fint ut och öjligen hindra att kortet warpar pga sin egen tyngd och blir böjt.

och ja att bara sätta på översta flänsen på en tornis borde inte göra nån större skillnad trodde du menade att du ville täck den heltäckande kylflänsen eller vad det är på moderkortet med vinyl.

släta ytor brukar vilken idiot som helst kunna fixa men prova lite bitar på nån skitgrej först de e ganska jävligt att få det bubbelfritt.

jaha nä det är mer för att följa moderkortets färger, som ett exempel så är grafikkorten helsvarta i stort sett, men som du skrev angående konstiga vinklar så kan själva "manteln" runt fläktarna bli ett problem så får se vart det slutar