Permalänk
Inaktiv

Rengöringsmedel till processor

Hej,

Jag har helt och hållet fått minnesförlust gällande vilket medel man ska använda för att ta bort kylpastan från processorn osv. Jag var förbi Inet och de sa att jag skulle använda T-Röd, men jag vet att jag blivit varnad förut att inte använda det, vet dock ej varför.

Vad för CPU cleaner ska man ha? Jag minns att jag använde tops och 100% sprit.

Over and out
K

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin/Aceton, tops, papper och kaffefilter kör jag med.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Brukar hälla lite T-Röd på en bit papper och rengöra med, har funkat för mig åtminstone

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snövit:

Kemiskt ren bensin/Aceton, tops, papper och kaffefilter kör jag med.

Vart får man tag på kemiskt ren bensin? Vad heter produkten?

Permalänk
Medlem

Har använt och använder än T-röd och bra papper

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@K4pt3n:
Gripen Aceton finns på ICA, Willys etc o ligger runt en 20lapp.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Jag tar en liten bit bandage och bara torkar bort det? Det behövs väl inga lösningsmedel? Väldigt enkelt att torka bort med någon liten microduk eller tyg bit.

Permalänk
Medlem

konsums våtservetter - luktar inget o gör 100% rent. Luddar inget

Tar bort all kyl-klegg, dock inte lim

// LZ

Permalänk
Medlem

Har alltid använt kemisk ren bensin, funkar jätte bra och finns att köpa i närmaste mathandel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snövit:

@K4pt3n:
Gripen Aceton finns på ICA, Willys etc o ligger runt en 20lapp.

Tack! Jag var förbi Hemköp och Coop idag men de verkade inte ha något, dock så visste jag inte riktigt vad jag letade efter, bara att det var en mindre flaska hehe.

Har hört att Isopropanol är bra eftersom det dunstar bort väldigt fort. Någon som vet var man kan köpa Isopropanol?

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol är en klassiker. Finns på apoteket. Min favorit.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

Isopropylalkohol är en klassiker. Finns på apoteket. Min favorit.

Detta får jag upp när jag söker efter Isopropylalkohol på apotekets hemsida: https://www.apoteket.se/produkt/ytdesinfektion-plus-1000-ml-1...

Permalänk
Medlem

Acetonen brukar stå borta vid rengörningsmedel/tvättmedel etc. Ingen ide att springa runt bland sminket och kolla ^^, (Aceton används även som sminkborttagningsmedel, fast ej kemiskt ren utan oljeblandad)
Isopropanol finns nog på Biltema tror jag?

Som den glasögonorm jag är så skulle jag absolut inte rekommendera microfiberdukar av någon sort, samt inte heller våtservetter, då dessa "luddar". Har testat på både cpu och glasögon, och Ni med glasögon vet frustrationen med att inte lyckas få dem luddfria vid polering

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Tack! Jag var förbi Hemköp och Coop idag men de verkade inte ha något, dock så visste jag inte riktigt vad jag letade efter, bara att det var en mindre flaska hehe.

Har hört att Isopropanol är bra eftersom det dunstar bort väldigt fort. Någon som vet var man kan köpa Isopropanol?

Brukar oftast stå i ett skåp med glassdörr.

Permalänk
Avstängd

Toa papper ..om det sitter hårt grants whisky och toa papper

Märke på toa papper ..valfritt jag brukar köpa eldorado då det inte har så ädelt syfte
Whisky är med valfri men grants smakar bra och vill du ha några brösthårs poäng så kan du ta vat69

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Isopropanol och någon sorts luddfri trasa, alternativt kaffefilter luddar inte heller.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Du ska inte ha något rengöringsmedel utan det är "kemiskt ren" eller "för tekniskt bruk" som gäller. Poängen med isopropanol är att det avdunstar fort och inte lämnar några rester.

Permalänk
Skrivet av K4pt3n:

Detta får jag upp när jag söker efter Isopropylalkohol på apotekets hemsida: https://www.apoteket.se/produkt/ytdesinfektion-plus-1000-ml-1...

Det är ej den du ska ha isåfall. Finns knappast på nätet gå in på apoteket och säg du ska ha isopropylalkohol för tekniskt bruk. Det är den jag alltid använder.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Jag tar en liten bit bandage och bara torkar bort det? Det behövs väl inga lösningsmedel? Väldigt enkelt att torka bort med någon liten microduk eller tyg bit.

Kan ju knappast bli rent och måste vara ett helvete när det är torrt
Får du det så här även fast du kör utan nå lösning? http://i241.photobucket.com/albums/ff46/porpoise-hork/P101006...

Skrivet av K4pt3n:

Tack! Jag var förbi Hemköp och Coop idag men de verkade inte ha något, dock så visste jag inte riktigt vad jag letade efter, bara att det var en mindre flaska hehe.

Aceton brukar vara flyttat till kassan eftersom det blir stulet i stora mängder (används till knark

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Toapapper är inte att rekommendera då det lämnar rester efter sig. Kemisk ren bensin fungerar finfint.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Kemiskt ren bensin.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin funkar också bra men luktar så j-a illa tycker jag. Isopropylalkohol luktar "bättre".

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är hysteri med kemiskt ren bensin o.s.v för sanningen är att du kan ta det mesta sprit baserat och t-röd aceton sprit och det funkar fint och ofta är det onödigt att använda sprit överhuvudtaget så länge kylpastan inte är intorkad för det blir rent ändå

sen tygbit toapapper det mesta funkar fint och toapapper lämnar inte speciellt med rester även och om det skulle komma ett minimalt pappers dammkorn skulle det varken göra till eller ifrån och man skulle se det och kan blåsa bort det

sen är cpu´n inte rak... kylare är inte rak... drar man åt en cpu kylare så är moderkortet mjukt och kommer svikta så det blir aldrig 100% perfekt även med lappad cpu/kylare så skulle skillnaden inte märkas och kärnan och ihs kommer inte heller ha 100% kontakt och även om du tar av ihs så kommer det vara många saker som ger större problem än några hitta på mikroskopiska papperspartiklar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får du det så här även fast du kör utan nå lösning? http://i241.photobucket.com/albums/ff46/porpoise-hork/P101006...

Fast så där ser ju typ 99% av alla processorer INTE ut, kan det vara 1% som lappar sina processorer kanske?

Själv brukar jag bara använda vodka och tops då det är det som finns hemma. Inte orkat köpa Isoproanylalkohol än :/

Edit: Använd [IMG.] bildlänk [/IMG.] när du ska visa en bild (ta bort punkterna).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är hysteri med kemiskt ren bensin o.s.v för sanningen är att du kan ta det mesta sprit baserat och t-röd aceton sprit och det funkar fint och ofta är det onödigt att använda sprit överhuvudtaget så länge kylpastan inte är intorkad för det blir rent ändå

sen tygbit toapapper det mesta funkar fint och toapapper lämnar inte speciellt med rester även och om det skulle komma ett minimalt pappers dammkorn skulle det varken göra till eller ifrån och man skulle se det och kan blåsa bort det

sen är cpu´n inte rak... kylare är inte rak... drar man åt en cpu kylare så är moderkortet mjukt och kommer svikta så det blir aldrig 100% perfekt även med lappad cpu/kylare så skulle skillnaden inte märkas och kärnan och ihs kommer inte heller ha 100% kontakt och även om du tar av ihs så kommer det vara många saker som ger större problem än några hitta på mikroskopiska papperspartiklar

Fast problemet är att även i de fall där det spelar roll för kontaktrengöring osv så ger folk alltid samma felaktiga dåliga råd med t-sprit eller aceton så det är faktiskt en poäng att rekommendera rätt grejer redan från början.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag använder bara plasten som processorn kommer i (AMD) och skrapar bort Kylpasta med den, fungerar även med kartong eller annan halvstyv plast
Sedan behövs bara hushållspapper för att ta bort det sista.

Dock har kylpastan på dom inte suttit med än ett par år.

Kanske skiljer det mellan olika sorters kylpasta men den ska inte torka, den ska se till att anläggning mellan kylare och processor är 100%, då får den inte vara uttorkad.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta bort så mycket som möjligt av den gamla pastan med torra bomullspinnar. Om man roterar den sakta samtidigt som man för den över ytan så tar den upp mer pasta. Det sista tar jag därefter bort med isopropanol, köpte min flaska dyrt på Kjell&Co. Tidigare körde jag med T-röd, men det innehåller ju upp till 5% aceton enligt databladet, så jag har slutat använda det då aceton löser upp en lång rad olika plaster.

Permalänk
Medlem

olje fri aceton kör jag med eller kemiskt ren bensin. funkar bra, passpå att inte spilla aceton på plast då det löser upp det mesta

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Oljefri aceton och oblekta kaffefilter är det bästa eftersom toapapper lämnar efter sig små fibrer.Det har funkar utmärkt för mig dom senaste gångerna jag bytt moderkort eller cpu:-) Och ger bra temperaturer på cpun:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv

Det får nog bli isopropylalkohol och topz. Har använt det förut och har funkat väldigt bra. Det jag gillar med det är att det dunstar fort som smör i stekpannan.

Den som Kjell har, är den ok?