Permalänk
Medlem

byta till ssd

Ska iväg och köpa ny hdd till mina föräldrars bärbara asus dator då den e så seg.
Så ska iväg och köpa en ssd till dom. Så då undrar jag finns det några program som klonar hela deras hdd? För eftersom windows återställning måste ju ligga på den också då dom inte har några skivor.

Och sen undrar jag även en annan sak som är att dom har ju fambriks partionerad hdd (500gig) och jag hade tänkt köpa en 240gig ssd till dom. går det och klona då eller?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Acronis True Image är ett exempel på ett program som kan klona hela hddn. Finns säkert något billigare alternativ också.

Permalänk
Medlem

har för mig samsung har något gratis program eller brukar man får med det till vissa hdd?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Geeks Gaming

kolla in aomei, http://www.aomeitech.com/ jag använde den för att klona systemdelen till min ssd fungerade utmärkt!

Permalänk
Medlem

Du får rensa lite på den gamla hårddisken så det får plats i den nya ssd samsung kingston intel har clonprogran för sina ssd så man kan clona över op från den gamla

att clona från 500Gb till 240Gb går bara inte de som är i 500Gb är större än vad 240 klara av
så rensa ut allt som dom inte behöver innan du clonar och ta säkerhets kopia på foton och annat viktigt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Du får rensa lite på den gamla hårddisken så det får plats i den nya ssd samsung kingston intel har clonprogran för sina ssd så man kan clona över op från den gamla

att clona från 500Gb till 240Gb går bara inte de som är i 500Gb är större än vad 240 klara av
så rensa ut allt som dom inte behöver innan du clonar och ta säkerhets kopia på foton och annat viktigt

Dock är den andra partitionen helt tom på deras dator så den kommer ej behövas. Men brukar inte windows ha en egen partion på märkes datorer? eller ligger den på ett separat minne i datorn någonstans?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Dock är den andra partitionen helt tom på deras dator så den kommer ej behövas. Men brukar inte windows ha en egen partion på märkes datorer? eller ligger den på ett separat minne i datorn någonstans?

De bruka ligga en dold partition på hårddisken man kan se den när man botar på installation stickan eller skivan om man går i avancerat läge där man kan ta bort och skapa partitioner bruka heta rescue disk eller backup
man kan inte se vad den innehåller men det är en packad installations fil så datorn blir fabriks återställd.
men har TS tagit bort alla partitioner kan det vara kört ska vara om en räddnings program kan skrapa tillbaka den
så länge inget är installerat finns det kvar svävande på hårddisken.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

men går det att clona hdd om den andra sitter i en extern kabinett?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo