Surface Pro 3? 4? bättre motsvarighet?

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3? 4? bättre motsvarighet?

Tjena! Ska börja studera snart igen och behöver något riktigt smidigt man kan anteckna på, gärna med styluspenna & touchpanel men ändå kan använda som dator. En all in one bärbar dator, eller platta om man vill kalla det för det, helt enkelt. Har en budget på upp till 15k.

Krav

  • Touchpanel med styluspenna

  • Lätt att bära (surfplatteformat)

  • Kan fungera som bärbar dator (gärna ett tangentbord som går att sätta på)

  • Minst 250GB SSD, i5 eller i7 (gärna Skylake), 8 GB RAM

Har kollat runt lite och Microsoft's Surface Pro 3 verkar ju vara väldigt hemma i det jag letar efter, men det ryktades att Surface 4 skulle komma ut samtidigt som Windows 10 kommer ut eller några månader efteråt. Är inte helt insatt i hur Microsoft tänkt göra med releasen men jag vill ogärna köpa Surface 3 om 4:an visar sig komma ut i år.

Sen har jag inte gjort allt för mycket sökning på andra märken som erbjuder liknande lösningar, så det vore väldigt trevligt med några rekommendationer att diskutera. Är öppen för förslag!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt positivt överraskad av min Surface Pro 3. Den har iofs bara 4gb / 128gb - men funkar för mig. Kör den som jobb/mötes-dator, kör Office + Onenote + surf på den.

Bra skärm, pennan funkar finfint - touchcover tbordet funkar fint, även om den inte är gjort för att ha på magen när man ligger i soffan.

Skulle du hitta en billig 3 pro när 4:an släpps så är det en rekommendation från mig

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag är väldigt positivt överraskad av min Surface Pro 3. Den har iofs bara 4gb / 128gb - men funkar för mig. Kör den som jobb/mötes-dator, kör Office + Onenote + surf på den.

Bra skärm, pennan funkar finfint - touchcover tbordet funkar fint, även om den inte är gjort för att ha på magen när man ligger i soffan.

Skulle du hitta en billig 3 pro när 4:an släpps så är det en rekommendation från mig

// LZ

Intressant! Jag skulle nog inte tveka att köpa den om jag hittade ett riktigt bra pris.
När du skriver "surf" menar du att du har 4G stöd på den och kan surfa? Det vore ett stort plus!

Undrar varför den inte står med efter "Plattor" i din signatur

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Har du kikat på Lenovos Thinkpad Yoga?
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/yoga-series/yog...
Verkar rätt skaplig, enligt vad jag tycker iaf. Kanske lite för tung för ditt tycke.

Surface 4 verkar ju inte lanserar nu i Juli i alla fall, fråga är när den släppts.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Intressant! Jag skulle nog inte tveka att köpa den om jag hittade ett riktigt bra pris.
När du skriver "surf" menar du att du har 4G stöd på den och kan surfa? Det vore ett stort plus!

Undrar varför den inte står med efter "Plattor" i din signatur

Hej,

Den har inte inbyggt 3g/4g modem tyvärr. Kör med USB sticka + WiFi - jobbar som IT Konsult o det finns ju WiFi nästan överallt

Den står inte med i mina plattor för att jag är lat + att det är jobbets

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Jag själv studerar på Chalmers och använder mig utav en Samsung Galaxy note pro 12.2(1)(eller vad det nu är efter 12:an). Den har wacom-teknik i skärmen(samma firma som gör ritplattor osv) så den är riktigt go att skriva på. Hade 10.1:an först, men när den gick sönder tog jag 12.2an istället, de extra 2 tummen att skriva på är guld värt. Rekomenderar starkt.

EDIT: Gick ej sönder pga dålig kvalité, lillebror agerade ut sin ilska på den lite...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag har kört med min Surface Pro 2 under hela min studietid och den har varit helt grym! Som jag ser det finns det inget vettigt alternativ till Surface ifall man vill ha både prestanda och bra anteckningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Windows 10 kommer i slutet av månaden. Vänta tills dess. Det kommer säkert att komma ut ett antal datorer med touch (och eventuellt penna) samtidigt. Surface 4 pro finns det en del galna rykten om men även rytken att den inte kommer alls! Säkert är ju att det inte blir något announcement innan windows 10

Permalänk
Medlem

Har liknande funderingar som TS. Mina alternativ är Surface pro 3 (8gb ram), vänta in en ev Surface pro 4 eller köpa surface 3 och spara pengar (och hoppas att man inte tycker den är för klen).

Har även sett att Dell har plattor med 8 gb ram, men det är väl även det lite äldre modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tjena! Ska börja studera snart igen och behöver något riktigt smidigt man kan anteckna på, gärna med styluspenna & touchpanel men ändå kan använda som dator. En all in one bärbar dator, eller platta om man vill kalla det för det, helt enkelt. Har en budget på upp till 15k.

Krav

  • Touchpanel med styluspenna

  • Lätt att bära (surfplatteformat)

  • Kan fungera som bärbar dator (gärna ett tangentbord som går att sätta på)

  • Minst 250GB SSD, i5 eller i7 (gärna Skylake), 8 GB RAM

Har kollat runt lite och Microsoft's Surface Pro 3 verkar ju vara väldigt hemma i det jag letar efter, men det ryktades att Surface 4 skulle komma ut samtidigt som Windows 10 kommer ut eller några månader efteråt. Är inte helt insatt i hur Microsoft tänkt göra med releasen men jag vill ogärna köpa Surface 3 om 4:an visar sig komma ut i år.

Sen har jag inte gjort allt för mycket sökning på andra märken som erbjuder liknande lösningar, så det vore väldigt trevligt med några rekommendationer att diskutera. Är öppen för förslag!

Jag har en lenovo yoga 3 14" https://www.dustinhome.se/product/5010869060/yoga-3-14 och jag rekommenderar den starkt! Den har touchscreen, bra batteritid, byggkvalité, fin ips skärm och går att vika laptopen till olika positioner, även till en tablet.
Kan ta egna bilder på den om så önskas.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag har kört med min Surface Pro 2 under hela min studietid och den har varit helt grym! Som jag ser det finns det inget vettigt alternativ till Surface ifall man vill ha både prestanda och bra anteckningsmöjligheter.

Tjena!
En snabb fråga bara, om du ska t.ex. anteckna på en lektion med din Surface pro 2, antecknar du med pennan då? Går det inte mycket snabbare att skriva på tagentbordet samt att det blir tydligare och tar mindre plats? Det känns som att skriva ner ord med pennan är klumpigt och ineffektivt. Jag är också ute efter en studiedator så kollar runt lite på forumtrådar. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empannn:

Tjena!
En snabb fråga bara, om du ska t.ex. anteckna på en lektion med din Surface pro 2, antecknar du med pennan då? Går det inte mycket snabbare att skriva på tagentbordet samt att det blir tydligare och tar mindre plats? Det känns som att skriva ner ord med pennan är klumpigt och ineffektivt. Jag är också ute efter en studiedator så kollar runt lite på forumtrådar. Tack på förhand!

Tjena!

När jag hade föreläsningar brukade jag importera föreläsningen (antingen som powerpoint eller pdf) rakt till OneNote och sedan antecka bredvid. Ifall man inte hade fått ut föreläsningen på förhand brukade jag ibland skriva med tangentbordet och ibland bara kladda stödord med pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Tjena!

När jag hade föreläsningar brukade jag importera föreläsningen (antingen som powerpoint eller pdf) rakt till OneNote och sedan antecka bredvid. Ifall man inte hade fått ut föreläsningen på förhand brukade jag ibland skriva med tangentbordet och ibland bara kladda stödord med pennan.

Okej. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Nu när Windows 10 är ute sitter jag och hoppas att de tillkännager en lansering av Surface 4 snarast ._.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på nån sorts besked om sp4. Vad tror folk om en ev lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Nu när Windows 10 är ute sitter jag och hoppas att de tillkännager en lansering av Surface 4 snarast ._.

Skrivet av carlbanan:

Jag väntar också på nån sorts besked om sp4. Vad tror folk om en ev lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Väntar precis som er på SP4 och hade hoppats på en lansering nu till skolstarten men gissar att det dröjer till kanske oktober om de väntar på skylake. Tror att Surface serien kan bli fulländad med skylake om de lyckas med passivt kyld core m variant utan att den blir allt för slö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag väntar också på nån sorts besked om sp4. Vad tror folk om en ev lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av axelpaxel:

Väntar precis som er på SP4 och hade hoppats på en lansering nu till skolstarten men gissar att det dröjer till kanske oktober om de väntar på skylake. Tror att Surface serien kan bli fulländad med skylake om de lyckas med passivt kyld core m variant utan att den blir allt för slö.

Om det som står här stämmer så väntar vi inte i onödan!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Om det som står här stämmer så väntar vi inte i onödan!

Har läst oktober nu på flera ställen... Trist eftersom jag behöver den i början av september. Kan ju garantera att om man köper en sp3 lagom till skolstart, så lanseras fyran veckan efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att dom sänkt priserna på Surface pro 3, studentpriset är samma dock. Kanske ska de sälja ut lagret inför sp 4?

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Barbara-datorer/surface-pro-4-sa...

Egentligen inget nytt, men ytterligare ett tecken som pekar mot Oktober. Jag hoppas verkligen det kommer en vettig modell i ungefär samma prisklass som Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB idag. Alltså runt tio + tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det dyka upp lite intressanta alternativ. http://www.theverge.com/2015/9/2/9241867/lenovo-ideapad-miix-...
Tyvärr verkar den inte dyka upp i butiker förän i November, men, om denna är passiv och SP4 inte är det så är detta ett mycket intressant alternativ. Framförallt tangentbordet verkar trevligare än det till Surface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu börjar det dyka upp lite intressanta alternativ. http://www.theverge.com/2015/9/2/9241867/lenovo-ideapad-miix-...
Tyvärr verkar den inte dyka upp i butiker förän i November, men, om denna är passiv och SP4 inte är det så är detta ett mycket intressant alternativ. Framförallt tangentbordet verkar trevligare än det till Surface.

Mycket intressant. Jag skulle vilja se ASUS göra sig ett försök på att göra en "klon" fast bättre
Av någon anledning så känns allt från Lenovo plastigt för mig, hela looken känns lite billig helt enkelt.. Särskilt till skillnad från original Surface.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Mycket intressant. Jag skulle vilja se ASUS göra sig ett försök på att göra en "klon" fast bättre
Av någon anledning så känns allt från Lenovo plastigt för mig, hela looken känns lite billig helt enkelt.. Särskilt till skillnad från original Surface.

Ska även bli intressant att se HP-plattan som intel visade upp på sin presskonferens.
https://twitter.com/tomwarren/status/638982044580716544

Hade väldigt gärna sett en passiv Core M surface från Microsoft...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Surface 4 var fin men Surfacebook verkar grym:
https://www.youtube.com/watch?v=XVfOe5mFbAE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Surface 4 var fin men Surfacebook verkar grym:
https://www.youtube.com/watch?v=XVfOe5mFbAE

Den ser riktigt jäkla bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Den ser riktigt jäkla bra ut.

Å varför. Nu måste man ju bestämma sig mellan en Surface Book och en Surface Pro.
Vad skulle ni ha valt och varför?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

§@Shirayukiie: Jag har en sufrace 2 pro och tycker den är kanon. Enda anledningen att inte skaffa book skulle vara barnsjukdommarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenus:

§@Shirayukiie: Jag har en sufrace 2 pro och tycker den är kanon. Enda anledningen att inte skaffa book skulle vara barnsjukdommarna

Låter rimligt.
Känns som om man vill utgå ifrån Surface Pro 4 och senare eventuellt uppgradera till Surface Book om man känner att det inte räcker till.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja