Hjälp med att rippa en Cd skiva

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Hjälp med att rippa en Cd skiva

Vilket program rekommenderar ni för att kopiera/rippa en cd skiva med programvara.
Det är inte något piratkopierat jag pratar om utan jag vill rippa en skiva som medföljer en hårdvaru enhet så att jag kan spara den på ett USB minne eller liknande för installering.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Om det är till en hårdvaruenhet så behöver du troligen inte krångla med att rippa en cdskiva
Ladda ner senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och lägg den på usb istället

Gaming: 6700K@4.6GHz, 16GB 2400MHz, EVGA Z170 Classified K, Asus Strix 1080 ti OC, 256GB NVME, 1TB Samsung 850 EVO, 4TB WD Red, Asus Essence STX, Phanteks EVOLV TG, Cryorig R1 Ultimate, Acer X34

NAS: Ryzen 1600, Noctua DH-15, 16GB 2400MHz, Asus B350-Plus, FD Define S, 4x4Tb, FreeNAS11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Neonodia:

Vilket program rekommenderar ni för att kopiera/rippa en cd skiva med programvara.
Det är inte något piratkopierat jag pratar om utan jag vill rippa en skiva som medföljer en hårdvaru enhet så att jag kan spara den på ett USB minne eller liknande för installering.

Nu beror det på vad för OS du kör.
DD på linux kan du göra en img av den. Men oftast kan du bara kopiera över filerna från skivan till usb minnet.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Finns väl många sätt men ett sätt är väll att spara ner skivan som en iso fil med exempelvis programmet imgburn som du sedan kan spara vart du vill. Sedan "monterar" du iso filen så som om det vore en riktig cd skiva med program så som deamon tools för att datorn ska tro att skivan är ansluten och för att du ska komma åt innehållet.

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Gör en .img-fil med imageburn, eller bara kopiera installationsfilerna från skivan rakt av.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Apropå det, Storbritannien antog tydligen nyligen en lag som förbjuder all form av rippning, även av egna skivor.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/uk-law-changed-again-to...

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Det hade jag gjort om det fanns tillgängligt på deras hemsida men nu gör det tyvärr inte det.

Skrivet av Pathway:

Om det är till en hårdvaruenhet så behöver du troligen inte krångla med att rippa en cdskiva
Ladda ner senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och lägg den på usb istället

Jag provar imageburn, Tack för tipset.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

På länken så verkar det vara enbart för Musik skivor.
Är det för annat så verkat det ju galet.
Om jag inte minns fel så får vi fortfarande i sverige kopiera egna cdskivor till Mp3 etc så länge vi har kvar original mediat hemma?
Men det är ju skönt om man skapar en cd skiva med egna låtar och så får man inte rippa den sen

Skrivet av MultiMan:

Apropå det, Storbritannien antog tydligen nyligen en lag som förbjuder all form av rippning, även av egna skivor.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/uk-law-changed-again-to...

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@MultiMan: Om privatkopiering förbjuds här blir Copyswede ledsna...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Neonodia:

På länken så verkar det vara enbart för Musik skivor.
Är det för annat så verkat det ju galet.
Om jag inte minns fel så får vi fortfarande i sverige kopiera egna cdskivor till Mp3 etc så länge vi har kvar original mediat hemma?
Men det är ju skönt om man skapar en cd skiva med egna låtar och så får man inte rippa den sen

Tekniskt sett får man inte har jag för mig, men vi betalar därför dessa enorma miljoner till Copyswede för alla band, USB minnen, telefoners minne, DVD/BR osv, för att ersätta artisterna för detta "bortfall" att du inte har köpt 2 kopior på det.

Skrivet av xpanterx:

@MultiMan: Om privatkopiering förbjuds här blir Copyswede ledsna...

Ja herre gud... detta skulle ju vara synd.