Hjälp med att rippa en Cd skiva

Permalänk
Avstängd

Hjälp med att rippa en Cd skiva

Vilket program rekommenderar ni för att kopiera/rippa en cd skiva med programvara.
Det är inte något piratkopierat jag pratar om utan jag vill rippa en skiva som medföljer en hårdvaru enhet så att jag kan spara den på ett USB minne eller liknande för installering.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Om det är till en hårdvaruenhet så behöver du troligen inte krångla med att rippa en cdskiva
Ladda ner senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och lägg den på usb istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vilket program rekommenderar ni för att kopiera/rippa en cd skiva med programvara.
Det är inte något piratkopierat jag pratar om utan jag vill rippa en skiva som medföljer en hårdvaru enhet så att jag kan spara den på ett USB minne eller liknande för installering.

Nu beror det på vad för OS du kör.
DD på linux kan du göra en img av den. Men oftast kan du bara kopiera över filerna från skivan till usb minnet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Finns väl många sätt men ett sätt är väll att spara ner skivan som en iso fil med exempelvis programmet imgburn som du sedan kan spara vart du vill. Sedan "monterar" du iso filen så som om det vore en riktig cd skiva med program så som deamon tools för att datorn ska tro att skivan är ansluten och för att du ska komma åt innehållet.

Permalänk
Medlem

Gör en .img-fil med imageburn, eller bara kopiera installationsfilerna från skivan rakt av.

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå det, Storbritannien antog tydligen nyligen en lag som förbjuder all form av rippning, även av egna skivor.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/uk-law-changed-again-to...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Det hade jag gjort om det fanns tillgängligt på deras hemsida men nu gör det tyvärr inte det.

Skrivet av Pathway:

Om det är till en hårdvaruenhet så behöver du troligen inte krångla med att rippa en cdskiva
Ladda ner senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och lägg den på usb istället

Jag provar imageburn, Tack för tipset.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

På länken så verkar det vara enbart för Musik skivor.
Är det för annat så verkat det ju galet.
Om jag inte minns fel så får vi fortfarande i sverige kopiera egna cdskivor till Mp3 etc så länge vi har kvar original mediat hemma?
Men det är ju skönt om man skapar en cd skiva med egna låtar och så får man inte rippa den sen

Skrivet av MultiMan:

Apropå det, Storbritannien antog tydligen nyligen en lag som förbjuder all form av rippning, även av egna skivor.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/uk-law-changed-again-to...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Om privatkopiering förbjuds här blir Copyswede ledsna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

På länken så verkar det vara enbart för Musik skivor.
Är det för annat så verkat det ju galet.
Om jag inte minns fel så får vi fortfarande i sverige kopiera egna cdskivor till Mp3 etc så länge vi har kvar original mediat hemma?
Men det är ju skönt om man skapar en cd skiva med egna låtar och så får man inte rippa den sen

Tekniskt sett får man inte har jag för mig, men vi betalar därför dessa enorma miljoner till Copyswede för alla band, USB minnen, telefoners minne, DVD/BR osv, för att ersätta artisterna för detta "bortfall" att du inte har köpt 2 kopior på det.

Skrivet av xpanterx:

@MultiMan: Om privatkopiering förbjuds här blir Copyswede ledsna...

Ja herre gud... detta skulle ju vara synd.