Lurad på Tradera - Kapad konto

Permalänk
Medlem

Lurad på Tradera - Kapad konto

Blev lurad igår på 3000kr
kontot hade bra omdömen men kapat.
endast banköverföring var alternativet för betalning.

Kaparen hade gått in och ändrat betalningsinformationen, inget annat verkade ha ändrats på kontot.
Satte över pengar direkt efter köpet. Nästa dag får jag mail från Tradera om att användaren är avstängt.
Fattade direkt att jag blivit lurad. Ringer Tradera och dom säger att kontot verkade ha blivit kapat. Jag skäller på dem att dom inte ska ens ha swisch eller banköverföring som betalningsaltenativ ur huvud taget. Nu spelar det inte ens roll om man ha bra omdömen på sitt Tradera konto om kontot är hackad? Jag ser Tradera som skyldig nu och att dom skall ge mig mina pengar eftersom det är dom som fått konton hackat.

Det är polisanmält. Även en utredning skall göras från min bank och till bedragarens bank där pengarna har överförts till. En reklamation skall göras.

Jag återkommer med resultat om man som kommer att hända.

Vad jag lärt mig av detta?
Betala endast med PayPal eller Klarna.
Är varan för billigt för vara sant så är det oftast en scam.
Lite inte på att säljaren har bra omdömen.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv Shift 2 Air (mesh), Corsair SF600 V2 600W, Intel Core i5-12600KF, Big Shuriken 3, Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING, ROG Strix GeForce® RTX 2070 SUPER, Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 NVMe, Samsung 970 PRO 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig och varnar andra Känns som vi borde ha en tråd om internethandels säkerhet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

"Verkar det för bra för att vara sant, då är det för bra för att vara sant"

En devis man skall leva efter.

Och nej, ingen skuld ligger på Tradera, eftersom det är en enskild användare som varit oförsiktig med sina uppgifter.

Kan även vara så att det är en användare som har byggt upp lite omdömen för att sedan utföra diverse bedrägerier.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Ehh, tradera är en bud auktions site.. Så förklara närmare "är priset för bra för att vara sant"

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ehh, tradera är en bud auktions site.. Så förklara närmare "är priset för bra för att vara sant"

Lågt startbud och låg köp nu pris

EDIT:
Här har du ett exempel:
http://www.tradera.com/item/342521/237107115/new-nintendo-3ds...-

Bilderna finns ute på ebay.ca t.ex

Personen har sålt intel CPU me för sjukt bra priser.
sådana annonser kommer upp lite titt som tätt nu, likaså vid jul, spammades samma annonser 1-3 ggr per dag med olika konton.

Tips, är priset för bra då är det så.
Likså google sök på annonsbilderna, och gå till sidorna 6 och bakåt så brukar man hitta exakt samma på utlänska sidor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Ehh, tradera är en bud auktions site.. Så förklara närmare "är priset för bra för att vara sant"

Tycker det känns som att de säljer mer via fastprisannonser än auktioner nu för tiden, fick jag för mig när jag letade datorgrejor i alla fall. Slutade med att jag aldrig köpte något där dock just eftersom det var bedragare överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tradera erbjuder följande betalningsalternativ för säljaren:

* Faktura via Klarna
* Överföring till bankkonto
* Paypal
* Swish
* Plusgiro/Bankgiro
* Postförskott
* kontant

Klarna är förvald. Så Tradera erbjuder en mängd med olika sätt att betala, OM säljaren väljer att acceptera det. När du tittar på en auktion så visas det klart och tydligt vilka betalsätt som säljaren erbjuder så du vet vad som gä'ller. Så jag förstår inte hur du kan anse att Tradera är medkyldig. Det var ändå du som valder att föra över pengar direkt. Möjligtvis om de visste att kontot var kapat och lät det ligga kvar. Men det tvivlar jag på. De stängde ju kontot och meddelade dig. Att du hade hunnit föra över pengar är beklagligt men svårt för dom att göra något åt.

Det är också svårt att veta hur kontot kapades? Dåligt lösenord som används på andra siter och kommit på vift via någon av alla hack? Social engineering? Jag önskar de kunde börja med två-faktors autenticering - men samtidigt är det en balansgång att inte göra det för krångligt för alla de som itne direkt är datorvana. Vore trevligt om de dock kunde erbjuda det som alternativ.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det är också svårt att veta hur kontot kapades? Dåligt lösenord som används på andra siter och kommit på vift via någon av alla hack? Social engineering? Jag önskar de kunde börja med två-faktors autenticering - men samtidigt är det en balansgång att inte göra det för krångligt för alla de som itne direkt är datorvana. Vore trevligt om de dock kunde erbjuda det som alternativ.

Det borde finnas ja samt att det står om kontot är 2 faktor eller inte.
2 faktor ska också innebära att man är verifierad med att ett brev skickat till din utdelning address med kod.

Permalänk
Medlem

2 faktor är det med Klarna då man får en kod hem i brevlådan.
Jag ser Tradera som skyldig därför att dom för det första har direktbetalning på bank konto och swisch som betalningsalternativ. Sedan tycker jag att det skall finnas 2 faktor inloggning. Nu kan jag inte längre lita på att personen jag handlar av är verkligen kontoskaparen.

Jag ringde säljaren och hon var helt förbluffad över vad jag pratade om så jag är helt säker på att hon inte visste någonting, hon försökte logga in medans jag hade henne på luren men kunde inte. Hur detta skall vara användarens fel är helt bortom mig. Hon sa att hon hade ett långt lösen med siffror.

Att en sida som hanterar såpass mycket pengar mellan privatpersoner skall inte enbart kunna logga in enbart via ett lösen. Bedrövligt.

Tradera har en dålig säkerhet. Hemsidan är även kass och svårnavigerad som säljare.

Ringer banken imorgon och kollar om dom har gjort något.

Återkommer

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv Shift 2 Air (mesh), Corsair SF600 V2 600W, Intel Core i5-12600KF, Big Shuriken 3, Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING, ROG Strix GeForce® RTX 2070 SUPER, Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 NVMe, Samsung 970 PRO 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Det har varit ett antal annonser ute med "gamla" användare som säljer GTX 980 och liknande för runt 3000 kr.

Ett problem som Tradera har är att man kan logga in med användarnamnet och inte bara den registrerade e-postadressen. Jag misstänker att många har på tok för enkla lösenord. Användare "Pelle99" väljer det otroligt svåra lösenordet "pelle1234".

Detta problemet skulle man till viss del komma runt om man istället använde inloggning enbart med e-postadress.

Avslutningsvis, var kritisk till annonserna. Är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant...

Erik

Permalänk
Inaktiv

Lider med dig @Gomer. När jag säljer på Tradera så är det PayPal eller banköverföring som gäller. Hackade konton är jävligt jobbigt. De borde ha mobilt bankid som används för att signera köpet. Bra att det är polisanmält, men jag tror Att du inte skall hoppas för mycket på svenska polisebm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en annons som jag skulle misstänka tillhör ett kapat konto:

http://www.tradera.com/item/341372/237182797/nvidia-msi-gefor...

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Här är en annons som jag skulle misstänka tillhör ett kapat konto:

http://www.tradera.com/item/341372/237182797/nvidia-msi-gefor...

/Erik

Ser ut som det ja. Väldigt aktiv för några år sedan, sedan helt dött tills nu.
Grafikkort till för bra pris och endast banköverföring.

Den där minan har man ju trampat på själv
Trodde vår käre poliskår kunde göra något när det är ett svenskt bankkonto som pengarna går till, men det är för mycket begärt tydligen..
Fick som svar: "Jaha, han är känd sedan tidigare".. Nu är det här runt två år sedan, och inget mer från farbror polis.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Ser ut som det ja. Väldigt aktiv för några år sedan, sedan helt dött tills nu.
Grafikkort till för bra pris och endast banköverföring.

Den där minan har man ju trampat på själv
Trodde vår käre poliskår kunde göra något när det är ett svenskt bankkonto som pengarna går till, men det är för mycket begärt tydligen..
Fick som svar: "Jaha, han är känd sedan tidigare".. Nu är det här runt två år sedan, och inget mer från farbror polis.

Ok nu var kortet sålt :/

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Ok nu var kortet sålt :/

Erik

Troligtvis till någon som blir besviken..

Skickade in den för granskning, men det kanske tar ett tag innan någon kollar. Bedragare brukar vara snabba med att skicka betalningsuppgifter.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Troligtvis till någon som blir besviken..

Skickade in den för granskning, men det kanske tar ett tag innan någon kollar. Bedragare brukar vara snabba med att skicka betalningsuppgifter.

Det står att kontot är avaktiverat men Säljaren har fortfarande en aktiv auktion på en LaCie extern disk.
http://www.tradera.com/item/302406/237174008/ny-ooppnad-lacie-rugged-extern-ssd-500-gb-thunderbolt

Permalänk
Skrivet av eXim:

Det borde finnas ja samt att det står om kontot är 2 faktor eller inte.
2 faktor ska också innebära att man är verifierad med att ett brev skickat till din utdelning address med kod.

Funkar om inte bedragaren väljer någon den bor nära och stjäler verifieringsbrevet ur brevlådan innan den riktiga ägaren tar det. Att vänta på ett brev varje gång man vill logga in är ju orimligt, så det hade ju i så fall varit när något ändras på kontot och då har de redan sett din hemadress och vet var de ska hämta verifieringen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Jag kan bara beklaga det som hänt och känner med dig och hoppas att det löser sig för dig.

Jag är mycket själv på Tradera där jag både köper och säljer ganska regelbundet.

Jag som säljare kör ALDRIG med Swish eller banköverföring utan bara Klarna vilket är en trygghet både för mig som säljare men även för köparen.
När jag får en bekräftelse från Klarna att varan är betald, då skickar jag iväg den.

Dessutom är kommunikation A och O, jag som säljare ser till att kunden blir väl omhändertagen och får den service dem förtjänar och det tjänar vi bägge på.

Tycker Tradera är ett mycket bra ställe och oftast kan man lita på folk, bara tråkigt att det finns ett och annat rötägg som sabbar.

Permalänk
Medlem

Vad blir det för konsekvenser för någon som man anmäler för bedrägeri?

Permalänk
Avstängd

Normalt inget alls. Sverige har inte resurser till att lösa mord, ännu mindre till att lösa bedrägerier.

Skrivet av AGI:

Vad blir det för konsekvenser för någon som man anmäler för bedrägeri?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Därför så köper man inte av en privatperson över "Internet", går ju inte ens lita på om de är falsk annons eller inte. #Stopp

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ett undantagsfall, har säljaren bra betyg kan man i 99,99% av fallen lita på dem. Detta är en person vars konto blivit hackat, svårt att skydda sig mot.

Tradera bör för guds skull inte ta bort banköverföring och Swish! Med Klarna måste man skicka med spårbar frakt och det blir för dyrt om man säljer småsaker som inte kostar mycket varken i pris på varan eller i frakt.
Klarna är ett jättebra alternativ men de andra två behövs och fast jag brukar erbjuda klarna då jag säljer något större eller dyrare så är det många som ändå betalar med banköverföring och swish så de alternativen behöver vara kvar.

Köpt och sålt massor över nätet och endast i två fall har jag blivit lurad. En gång på blocket och nu köper jag ingenting på distans därifrån.
En gång på tradera då jag köpte från en ny säljare, men då betalade jag med Klarna så fick tillbaka pengarna då säljaren inte skickade varan och sedan stängdes hans konto ned.

Just tradera tycker jag fungerar klockrent, går aldrig att skydda sig helt men där känns det som rötäggen rensas bort hyffsat snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Köpt och sålt massor över nätet och endast i två fall har jag blivit lurad. En gång på blocket och nu köper jag ingenting på distans därifrån.
En gång på tradera då jag köpte från en ny säljare, men då betalade jag med Klarna så fick tillbaka pengarna då säljaren inte skickade varan och sedan stängdes hans konto ned.

Blocket är ganska säkert att använda på distans med deras nya tjänst "blocketpaket". Ta en titt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Blocket är ganska säkert att använda på distans med deras nya tjänst "blocketpaket". Ta en titt på det

Tyvärr helt värdelöst för säljaren. All risk flyttas från köparen till säljaren.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Tyvärr helt värdelöst för säljaren. All risk flyttas från köparen till säljaren.

Erik

Hur menar du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Hur menar du där?

.

Citerat från Blockets hemsida:

"Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka."

För den oseriöse köparen är möjligheterna oändliga...

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Hur menar du där?

En sak skulle kunna vara tex nån säljer ett grafikkort och sen när köparen fått varan byter ut det mot en tegelsten och skickar tillbaka de, och då står ord mot ord till slut.

Saxat från blocket returnering av blocket paket.

Citat:

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Aldrig sett risken som stor. Men de skulle nog behöva höja säkerheten. Typ kräva verifiering via mejl vid ändring av uppgifter, kanske även brev ibland eller varför inte sms.

Tvåfaktors login med emblem minskar risken för stulna konton. Men kommer bli för krångligt om alla skulle bli tvingade till det. Och de som har dåliga lösenord kommer inte haka på. Samt att de blir en falsk trygghet för man vet inte om emblemet kom innan eller efter hacket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev blåst på Tradera på samma sätt för ett par månader sedan. Polisanmälde och de plockade in en kille som erkänt. Hade blåst ett 20-tal. Får väl se om man får igen några pengar, lär dröja flera år antagligen, men man ska absolut polisanmäla.

Permalänk

Bedrägerier är svåra att utreda och bevisa (ofta blir det bara ord mot ord), och straffskalan är väldigt låg (t.ex. i det här fallet skulle det bli några tusen i böter) så polisen prioriterar bedrägerier väldigt lågt. Prioriteringen ligger väl nånstans mellan cykelstöld och inbrott i sommarstuga, dvs i praktiken är internetbedrägerier en fråga för dig och ditt försäkringsbolag, inte polisen.