Permalänk
Medlem

Körde ett lite längre stresstest nu i AIDA64. Efter 15min har i princip alla kärnor utom en varit uppe och nosat på 81-82c + att Core2 peakat 87c Inte kul

Netonnet har H110i GT på hyllan, 300 spänn billigare än H110i GTX också. Är duktigt frestad att sätta mig i bilen :0) Men med tanke på att GTX verkar vara något bättre båda vad det gäller prestanda och ljudnivå så får jag väll hålla mig i skinnet tills på tisdag.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Körde ett lite längre stresstest nu i AIDA64. Efter 15min har i princip alla kärnor utom en varit uppe och nosat på 81-82c + att Core2 peakat 87c Inte kul

Netonnet har H110i GT på hyllan, 300 spänn billigare än H110i GTX också. Är duktigt frestad att sätta mig i bilen :0) Men med tanke på att GTX verkar vara något bättre båda vad det gäller prestanda och ljudnivå så får jag väll hålla mig i skinnet tills på tisdag.

Så H110i GTX presterar sämre i din dator än en kylare du redan hade? (Noctua NH-D15)

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Så H110i GTX presterar sämre i din dator än en kylare du redan hade? (Noctua NH-D15)

Nej, jag har inte bytt ännu. Får min H110i GTX i bästa fall på tisdag. Körde bara en nytt stresstest nu med den kylaren jag har (Noctua NH-D15) under lite längre tid (15min) och då blev det ännu varmare.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej, jag har inte bytt ännu. Får min H110i GTX i bästa fall på tisdag. Körde bara en nytt stresstest nu med den kylaren jag har (Noctua NH-D15) under lite längre tid (15min) och då blev det ännu varmare.

Phuh. Jag som kanske läste lite för fort.
Är sugen på H110i GTX själv nämligen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Phuh. Jag som kanske läste lite för fort.
Är sugen på H110i GTX själv nämligen.

Ja, jag får min på tisdag förhoppningsvis. Skriver här i tråden när jag monterat och testat lite.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Så störigt att inte H110i GTX finns i någon fysisk butik! Och ännu mer störigt att det är söndag när jag beställer den, då kommer den först på tisdag Vill ha den NUUUU! :0)

Skriv gärna sen om den var bättre än noctuan D-15
Såg att den kostar 1690 kr på netonnet,Så den måste ju vara jäkligt bra.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

Ok,

Har du utvärderat skillnaden mellan att ta i ny sval luft utifrån och trycka den genom radiatorn in i lådan mot att trycka "använd" luft från chasiet genom radiatorn ut från chasiet?

Kan tänka mig att det kan göra skillnad här? i första scenariot använder man ju kallare luft utifrån chasiet för att kyla av radiatorn, med nackdelen att luften hamnar inne i chasiet.

Eftersom det spöregnar ute och jag inget bättre hade för mig så testade jag att ändra fläktarnas riktning från push till pull och så att de drar ut luft ur chassit enligt nedanstående bild:

Efter att ha kört Aida64 i 5 min med full stresstest ser vi följande resultat:

Spontana reaktioner:

  • Rent spontant kan jag tycka att CPU:n blev några grader varmare i idle så som stresstest, men som tidigare skrivits lär väl förhoppningsvis övriga komponenter hållas svalare då varm luft tas ut ur chassit.

  • Testade även 20 min med Intel Burn Test, vilket ungefär samma temperaturer jämfört med Aida64, kring 70 grader.

  • Ska tilläggas att pump + fläktar körs på quite-mode i Corsair Link.

Alldeles för korta stresstest och utvärderingar egentligen, men ger en liten fingervisning. Ska utvärdera nu under veckan och se resultatet.

Skrivet av Mange43:

Skriv gärna sen om den var bättre än noctuan D-15
Såg att den kostar 1690 kr på netonnet,Så den måste ju vara jäkligt bra.

Varför köpa den för 1690 på Netonet när du kan få den för 1495 hos Proshop: http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/Corsair-Hydro-H110i-G...

Nytt citat
Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Eftersom det spöregnar ute och jag inget bättre hade för mig så testade jag att ändra fläktarnas riktning från push till pull och så att de drar ut luft ur chassit enligt nedanstående bild:
http://i.imgur.com/GoXgQBtl.jpg

Efter att ha kört Aida64 i 5 min med full stresstest ser vi följande resultat:
http://i.imgur.com/tTi3AoYl.png

Spontana reaktioner:

  • Rent spontant kan jag tycka att CPU:n blev några grader varmare i idle så som stresstest, men som tidigare skrivits lär väl förhoppningsvis övriga komponenter hållas svalare då varm luft tas ut ur chassit.

  • Testade även 20 min med Intel Burn Test, vilket ungefär samma temperaturer jämfört med Aida64, kring 70 grader.

  • Ska tilläggas att pump + fläktar körs på quite-mode i Corsair Link.

Alldeles för korta stresstest och utvärderingar egentligen, men ger en liten fingervisning. Ska utvärdera nu under veckan och se resultatet.

Varför köpa den för 1690 på Netonet när du kan få den för 1495 hos Proshop: http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/Corsair-Hydro-H110i-G...

Jag menade ej att man skulle köpa den på netonnet.
Jag kollade bara hur priset var mot noctuas dyraste.
och eftersom den är dyr även på proshop så måste den va riktigt bra.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att NZXT Kraken X61 är en riktigt bra kylare. Köpte en sådan själv för ett tag sedan.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

Körde ett lite längre stresstest nu i AIDA64. Efter 15min har i princip alla kärnor utom en varit uppe och nosat på 81-82c + att Core2 peakat 87c Inte kul

Kör du med eller utan FPU aktiverat i Aida64 när du kör stresstestet?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk:

Vet jag inte. Vad är default? Blir den varmare när det är på?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

@Najk:

Vet jag inte. Vad är default? Blir den varmare när det är på?

När man har FPU aktiverat vid stresstesterna så belastas processorn extremt mycket, mer än vad du någonsin gör i vardagligt bruk:

Skrivet av en av utvecklarna av Aida64:
The FPU test puts a very heavy stress on the processor, both load-wise and thermal-wise. It is a very unique test in a sense that not many other stress tests or applications are capable of pushing your processor that far -- using AVX, AVX2 and FMA instructions indeed helps AIDA64 to achieve that level of stressing. Whether you deem it is useful for your particular usage scenario or not is completely up to you to decide If you use AIDA64 to measure your temperatures while running applications or games, and you can see much lower temperatures than what you did while running the AIDA64 FPU stress test, then you may have some headroom in upping the CPU clock and/or voltage.
http://forums.aida64.com/topic/1629-real-world-benefit-of-fpu...

Här finns en annan diskussionstråd: http://www.overclock.net/t/1516958/i7-4790k-hot-high-wattage-...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk:

Ok, jag väljer bara kör stresstest. Hur vet jag om FPU är på eller inte?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

@Najk:

Ok, jag väljer bara kör stresstest. Hur vet jag om FPU är på eller inte?

Som du ser på bilden nedan har du möjlighet att välja vad du ska stresstesta i Aida64. Om FPU är markerat, avmarkera detta och se om du ser någon skillnad.
Har läst om personer som stresstestat sina Haswells och på några sekunder hamnat på 90 grader + på CPU:n.

Kontentan är väl att man bör vara försiktig med att köra med FPU-testet när man har en överklockad och övervoltad processor då belastningen blir enorm med detta test.

WARNING! Your CPU will get HOT. I am not kidding. Normal CPU load on my Phenom II x4 940 @ 3.6ghz 1.45V has the core temp near 53C, but the FPU test will run it 10-15C hotter if not more. On top of this, it uses a significantly higher amount of power (>20%) than the CPU test alone, so your board will be under some stress as well. I am in no way responsible for any damage running the FPU test on a overvolted overclocked chip may incur.
Källa: http://www.overclock.net/t/1405023/how-to-stress-test-haswell...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Som du ser på bilden nedan har du möjlighet att välja vad du ska stresstesta i Aida64. Om FPU är markerat, avmarkera detta och se om du ser någon skillnad.
Har läst om personer som stresstestat sina Haswells och på några sekunder hamnat på 90 grader + på CPU:n.

http://news.softpedia.com/images/extra/WINDOWS2/large/AIDA64ExtremeEngineer_19large.png

Kontentan är väl att man bör vara försiktig med att köra med FPU-testet när man har en överklockad och övervoltad processor då belastningen blir enorm med detta test.

WARNING! Your CPU will get HOT. I am not kidding. Normal CPU load on my Phenom II x4 940 @ 3.6ghz 1.45V has the core temp near 53C, but the FPU test will run it 10-15C hotter if not more. On top of this, it uses a significantly higher amount of power (>20%) than the CPU test alone, so your board will be under some stress as well. I am in no way responsible for any damage running the FPU test on a overvolted overclocked chip may incur.
Källa: http://www.overclock.net/t/1405023/how-to-stress-test-haswell...

Ok, Ska kolla när jag kommer hem från jobb.

För övrigt så gick jag precis bananas och avbeställde kylaren. Beställde ist en Custom loop med 1 360 + 240 radiator, CPU/GPU block och hela konkarongen.

:0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av frozrr:

Ser mycket bra ut! Jaa, usb placeringen var ingenting annat än korkad. Behöver man dock ha den kopplad? Räcker det inte att bara koppla i den en gång och bestämma färgen på ledn? Eller måste man dras med den i kopplad?

Skrivet av Najk:

Nja, jag tror den kontrollerar pumphastigheten också? Är dock inte helt säker. Dessutom är ju LED:en halva nöjet när man kör med fönstersida på chassit.

Dessutom har jag nu problem med den halvbuggiga mjukvaran Corsair Link. Jag kan inte kontrollera hastigheten på fläktar eller pump, så det blir att felsöka.

USB-kabeln behövs om man vill använda funktionerna som Corsair Link har, så som att styra fläktarna, pumpen och LEDen.

Angående Corsair Link, det har kommit en ny version nu, installera den, följ denna guide när ni installerar en ny version av CLink för att de ska fungera så bra som möjligt:

Hur gör man då en "ren" installation av Corsair Link? Med några enkla steg.

  • Avinstallera Corsair Link via Kontrollpanelen.

  • Gå till Utforskaren, aktivera "Visa dolda filer".

  • Ta bort denna mapp: C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair (Denna mapp innehåller profiler för alla Corsairs olika mjukvaror så om de är något du vill spara så gör en kopia av den).

  • Starta om datorn.

  • Installera nyaste versionen av Corsair Link.

http://www.corsair.com/se-fi/support/downloads

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Najk: Nöjd med kylaren? Jag har en H80i och är suger på att uppgradera.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreX:

@Najk: Nöjd med kylaren? Jag har en H80i och är suger på att uppgradera.

O ja, mycket nöjd!

Har en överklockad 4790k i 4.6 ghz som ligger på 1.297 volt. När jag kör fullt stresstest i Aida64/Intel Burn Test så ligger tempsen kring 75 grader.

Jag gick också från en h80i.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Eftersom det spöregnar ute och jag inget bättre hade för mig så testade jag att ändra fläktarnas riktning från push till pull och så att de drar ut luft ur chassit enligt nedanstående bild:
http://i.imgur.com/GoXgQBtl.jpg

Inte bra, du får inget flöde i chassit om du har fläktarna vända sådär. Det kommer skapas ett vakumrum i mitten och damm stannar upp.
Du vill få ett naturligt övertryck i chassit helt enkelt.

Exempel på lösning:
- Blås ut i toppen
- Ta bort bakre helt (då även här kommer bli konflikt med den i toppen)
- Blås in fram och i botten

Läs och analysera gärna detta:
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=w...

gl hf

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

O ja, mycket nöjd!

Har en överklockad 4790k i 4.6 ghz som ligger på 1.297 volt. När jag kör fullt stresstest i Aida64/Intel Burn Test så ligger tempsen kring 75 grader.

Jag gick också från en h80i.

Najs!

Hur presterade din H80i? Hade du problem med Corsairs "konstruktionsfel" på den? Där blocket glappar flera millimeter från att få kontakt med CPU... lösningen på nätet är att använda plast/metall-brickor på baksidan av bordekortet för att få bort glappet.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreX:

Najs!

Hur presterade din H80i? Hade du problem med Corsairs "konstruktionsfel" på den? Där blocket glappar flera millimeter från att få kontakt med CPU... lösningen på nätet är att använda plast/metall-brickor på baksidan av bordekortet för att få bort glappet.

Jag är väl bekant med "kontruktionsfelet", men har aldrig haft detta problem.
Ja, backplaten är lös, både på h80i så som h110i GTX. Men när du drar åt skruvarna så låser sig backplaten mot kylaren. Det är såklart inte meningen att blocket ska vara löst mot CPU:n efter att man dragit åt backplaten - då är det ett konstruktionsfel.

Jag har så klart läst om folk som haft problemet att det inte blir kontakt, men man bör vara försiktig att lägga brickor mellan backplate och moderkort så det kan ställa till det när du drar åt skruvarna.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag är väl bekant med "kontruktionsfelet", men har aldrig haft detta problem.
Ja, backplaten är lös, både på h80i så som h110i GTX. Men när du drar åt skruvarna så låser sig backplaten mot kylaren. Det är såklart inte meningen att blocket ska vara löst mot CPU:n efter att man dragit åt backplaten - då är det ett konstruktionsfel.

Jag har så klart läst om folk som haft problemet att det inte blir kontakt, men man bör vara försiktig att lägga brickor mellan backplate och moderkort så det kan ställa till det när du drar åt skruvarna.

Mm! Jag hade inget val dock.. CPU klev upp i över 100 grader och datorn stängde av sig utan brickor.
Men med H110i GTX ska det inte vara några problem?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreX:

Mm! Jag hade inget val dock.. CPU klev upp i över 100 grader och datorn stängde av sig utan brickor.
Men med H110i GTX ska det inte vara några problem?

Ok, nej så ska det ju inte vara!

Inga problem för min del!
Men när du köper den på nätet så har du ju 14 dagars returrätt enligt distansköplagen. Om den inte visar sig fungera då får du ju returnera.

Edit: Tack för länktipset ang flödet - ska kika på detta!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

O ja, mycket nöjd!

Har en överklockad 4790k i 4.6 ghz som ligger på 1.297 volt. När jag kör fullt stresstest i Aida64/Intel Burn Test så ligger tempsen kring 75 grader.

Jag gick också från en h80i.

Vad menar du med fullt stresstest?
Är det och kryssa i alla rutorna i Aida 64?
cpu,fpu,cache.mm.
Jag är en noob i att klocka intel,Höll på lite med min förra cpu FX-8350.
Har min klock på samma som du 4600 mhz.Har satt core volten på 1.175 v.
Stresstestar just nu med aida 64.Har cpu,fpu ikryssat.
Cpun ligger konstant mellan 65-67 grader C,
Kärnorna ligger mellan 70-80 grader C.
Har även lärt mig att man ej ska stresstesta i adaptive mode:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

Vad menar du med fullt stresstest?
Är det och kryssa i alla rutorna i Aida 64?
cpu,fpu,cache.mm.
Jag är en noob i att klocka intel,Höll på lite med min förra cpu FX-8350.
Har min klock på samma som du 4600 mhz.Har satt core volten på 1.175 v.
Stresstestar just nu med aida 64.Har cpu,fpu ikryssat.
Cpun ligger konstant mellan 65-67 grader C,
Kärnorna ligger mellan 70-80 grader C.
Har även lärt mig att man ej ska stresstesta i adaptive mode:)

Ja, CPU, FPU, cache.
Kör jag utan FPU, vilket ger en extrem belastning, så ligger jag på lägre temperaturer.

Kör du 4600 på 1.175 utan att få BSOD?? Grattis till ett gyllene chip i så fall!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Ja, CPU, FPU, cache.
Kör jag utan FPU, vilket ger en extrem belastning, så ligger jag på lägre temperaturer.

Kör du 4600 på 1.175 utan att få BSOD?? Grattis till ett gyllene chip i så fall!

Ja men då stresstestar jag i manual volt.
Tycker ditt 1.297 v eller vad det var lät högt.
Stresstestar du i manual mode.?
Sen när man växlar till adaptive mode ska man visst räkna ut mellanskillnaden på stock-volt minus det manuella volt man valt.t.e.x 1.297 minus (min) stockvolt som är 1.024 är lika med 0.273 volt.
Testade bocka i cpu,cache,fpu samtidigt.men tempsen på en kärna for upp i 96 grader.c
Måste ju va total overkill o stresstesta med alla 3 samtidigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

Ja men då stresstestar jag i manual volt.
Tycker ditt 1.297 v eller vad det var lät högt.
Stresstestar du i manual mode.?
Sen när man växlar till adaptive mode ska man visst räkna ut mellanskillnaden på stock-volt minus det manuella volt man valt.t.e.x 1.297 minus (min) stockvolt som är 1.024 är lika med 0.273 volt.
Testade bocka i cpu,cache,fpu samtidigt.men tempsen på en kärna for upp i 96 grader.c
Måste ju va total overkill o stresstesta med alla 3 samtidigt.

Kan utan problem ligga på 1.20 på 4.5, men vid 4.6 så måste jag öka för att undvika BSOD.

Ja, det är overkill med alla tre samtidigt. Ingenting belastar processorn i vardagligt användande som dessa gör.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ännu en nöjd H110i GT användare, kan inget annat än rekommendera denna kylare (och antagligen också GTX versionen). Lätt den bästa jag någonsin ägt.

Jag sätter en fixed RPM på radiatorfläktarna på 800RPM så håller de sig tysta och klarar load från spel utan problem. Skylake tempsen hoppar upp och ner en hel del men max som jag sett hittills när jag spelat är 65 grader vilket är riktigt bra och idlar på 40 grader. Balanced mode är inte att rekommendera då fläktarna började snurra högt så fort temperaturen närmade sig 50 grader.

Enda lite konstiga är att radiatorn "klickar" (som ett element, duh) lite då och då vid load.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Mocka:

Ännu en nöjd H110i GT användare, kan inget annat än rekommendera denna kylare (och antagligen också GTX versionen). Lätt den bästa jag någonsin ägt.

Jag sätter en fixed RPM på radiatorfläktarna på 800RPM så håller de sig tysta och klarar load från spel utan problem. Skylake tempsen hoppar upp och ner en hel del men max som jag sett hittills när jag spelat är 65 grader vilket är riktigt bra och idlar på 40 grader. Balanced mode är inte att rekommendera då fläktarna började snurra högt så fort temperaturen närmade sig 50 grader.

Enda lite konstiga är att radiatorn "klickar" (som ett element, duh) lite då och då vid load.

Härligt att höra att ni är nöjda H110i GT/GTX användare! Är det något ni undrar någon gång så tveka inte att höra av er till mig, posta gärna i vårat subforum här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Härligt att höra att ni är nöjda H110i GT/GTX användare! Är det något ni undrar någon gång så tveka inte att höra av er till mig, posta gärna i vårat subforum här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Är inte det en skillnad till mellan 110GT & 110GTX på fläktarnas placering på radiatorn, på 110GT sitter skruvhålen närmst mellan fläktarna 20mm från varandra medans på 110GTX sitter dom 15mm?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless