En fundering kring sparande kapitlet i spel med Steam

Permalänk
Medlem

En fundering kring sparande kapitlet i spel med Steam

Jo, hur är det nu.

Säg att jag tex köper spelet "Half Life 2" hos Steam. Och jag laddar ner spelet till datorn.
Och jag under spelandets gång sparar där jag är i spelet. För att kunna gå tillbaka och fortsätta vid något annat tillfälle.
Det sparande kapitlet, var hamnar det ?

Hamnar det i datorn eller i mitt bibliotek hos Steam ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Jo, hur är det nu.

Säg att jag tex köper spelet "Half Life 2" hos Steam. Och jag laddar ner spelet till datorn.
Och jag under spelandets gång sparar där jag är i spelet. För att kunna gå tillbaka och fortsätta vid något annat tillfälle.
Det sparande kapitlet, var hamnar det ?

Hamnar det i datorn eller i mitt bibliotek hos Steam ?

Mitt GTA5 sparades icke. Lite synd.. hade spelat drygt 35% och tycker om spelet men hade ingen lust o spela om allt. HUr det är med andra spel vet jag inte.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Läste "kapital". Haha

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Jo, hur är det nu.

Säg att jag tex köper spelet "Half Life 2" hos Steam. Och jag laddar ner spelet till datorn.
Och jag under spelandets gång sparar där jag är i spelet. För att kunna gå tillbaka och fortsätta vid något annat tillfälle.
Det sparande kapitlet, var hamnar det ?

Hamnar det i datorn eller i mitt bibliotek hos Steam ?

Sparfilerna sparas lokalt, vissa spel har stöd för att man ska kunna spara på molnet och då görs bägge. Några få spel kräver att man är Online och sparar på sina egna servrar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Mitt GTA5 sparades icke. Lite synd.. hade spelat drygt 35% och tycker om spelet men hade ingen lust o spela om allt. HUr det är med andra spel vet jag inte.

Skrivet av gaminggirl:

Sparfilerna sparas lokalt, vissa spel har stöd för att man ska kunna spara på molnet och då görs bägge. Några få spel kräver att man är Online och sparar på sina egna servrar.

Hm.. det var det här jag var rädd för.

Jag hade ett par spel i datorn som man hade kommit rätt så långt i eller med.
Men så i och med att jag blev akut tvungen att formatera om datorn så kom jag och tänka på ( allt för sent ) hur det var med sparande kapitlen.

Tog väl förgivet att dom sparades i mitt bibliotek hos Steam. Vet inte vart jag hade fått det ifrån. Antar att det kanske hade något med att man ska kunna ladda ner spelet/spelen där man har tillgång till datorn. Och inte bara i sitt egna hem.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Hm.. det var det här jag var rädd för.

Jag hade ett par spel i datorn som man hade kommit rätt så långt i eller med.
Men så i och med att jag blev akut tvungen att formatera om datorn så kom jag och tänka på ( allt för sent ) hur det var med sparande kapitlen.

Tog väl förgivet att dom sparades i mitt bibliotek hos Steam. Vet inte vart jag hade fått det ifrån. Antar att det kanske hade något med att man ska kunna ladda ner spelet/spelen där man har tillgång till datorn. Och inte bara i sitt egna hem.

Du kan ha tur (Steam Cloud blir allt mer vanligt), men troligtvis har du förlorat dina sparfiler.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Du kan ha tur (Steam Cloud blir allt mer vanligt), men troligtvis har du förlorat dina sparfiler.

@gaminggirl:

Ja, jag trodde det jag med. Att jag hade blivit av med mina sparfiler.

Men bara för att stilla min nyfikenhet, så tog jag och laddade ner ett av spelen.
Och till min stora glädje ( eller vad man ska kalla det ), så var sparfiler och prestationer sparade på eller hos Steam.

Så nu är det väl bara hoppas på att det är lika så på dom andra spelen. Peppar, peppar.

Ps. Ledsen för det sena svaret.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

@gaminggirl:

Ja, jag trodde det jag med. Att jag hade blivit av med mina sparfiler.

Men bara för att stilla min nyfikenhet, så tog jag och laddade ner ett av spelen.
Och till min stora glädje ( eller vad man ska kalla det ), så var sparfiler och prestationer sparade på eller hos Steam.

Så nu är det väl bara hoppas på att det är lika så på dom andra spelen. Peppar, peppar.

Ps. Ledsen för det sena svaret.

Spelen som är cloud-kompatibla på något sätt har en liten moln-symbol bredvid sig om man använder "List view" i Steamklienten. Går man in på ett spel och högerklickar och väljer andra fliken "Updates" så står det längst ner hur mycket spelet har sparat i Steam Cloud.

Tyvärr så har spel implementerat Cloud-sparningen olika och det är inte automatiskt i Steam Cloud bara för att spelet har symbolen där. Det finns spel som har alternativet att välja spara i Steam Cloud separat, med lokalt på disk som standard, detta utan synkronisering vilket innebär att de inte lägger något alls i molnet även fast de har symbolen.

En del andra spel synkar sparningarna efter man stänger spelet, det syns i Steam att den gör en synkning. Tror inte några spel sparar direkt i molnet (eftersom då kan man inte spela offline). Synkning är det bästa alternativet, så länge man inte får problem (vilket har hänt, även om det är sällsynt).

Ps. Om du ska formatera om datorn, ta alltid backup först. Åtminstone hela users mappen. Finns ofta något skit där som kan behövas efteråt. Ibland kan den vara rätt fet förstås.