Varning: Taiwanesiska/kinesiska kondingar i nätagget Chieftec SFX 500GD-C från Netonnet

Permalänk
Medlem

Varning: Taiwanesiska/kinesiska kondingar i nätagget Chieftec SFX 500GD-C från Netonnet

Trots löftet om uteslutande japanska kondingar i nätagget Chieftec SFX 500GD-C säljs agget fortfarande med kina-kondingar.
I agget från Netonnet hittar man Teapo primärkonding och ett gäng no-name kina kondingar på sekundärsidan.

Länk till Swec test av agget:
http://www.sweclockers.com/test/20036-chieftec-sfx-500gd-c-och-silverstone-sx500-lg-formfaktorn-sfx-l-anlander/4#content

"Japanska kondensatorer i den slutgiltiga versionen av enheten
I samband med publiceringen av den här recensionen har det uppdagats att enheten som hittat till SweClockers testlabb tillhör ett mindre tillverkningsparti som av misstag hamnat i cirkulation i den europeiska handelskanalen. Den slutgiltiga versionen av SFX-500-GD-C kommer enligt Chieftec att bestyckas med uteslutande japanska kondensatorer.
Detta innebär i slutändan en primärkondensator från Rubycon specificerad för drift upp till 85 °C samt Nippon Chemicon-varianter på sekundärsidan. Företaget har valt att kalla tillbaka de enheter som sålts med fel kondensatorer och försäkrar samtidigt redaktionen om att de enheter som väntas levereras till Sverige är av korrekt typ från början."

Permalänk
Medlem

Ruttet säger jag bara!

Bara lämna in å köpa nytt då ?

Man får nog hålla sig till seasonic tillverkade då dem kör nästan uteslutande 105 c japanska

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam

Tycker det är intressant att lojaliteten mot japanska kondingar fortfarande är så hög såhär 10-15år efter incidenten

EDIT: Däremot är det kass att lova en sak och göra något annat oavsett vad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tycker det är intressant att lojaliteten mot japanska kondingar fortfarande är så hög såhär 10-15år efter incidenten

EDIT: Däremot är det kass att lova en sak och göra något annat oavsett vad.

Incidenten? Nu blev jag nyfiken!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pelegrino:

Incidenten? Nu blev jag nyfiken!

ANledningen till varför taiwan konding har dåligt rykte
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Om jag miss rätt så var det en avhoppare från ett elektronikbolag som tog med sig ett hemligt recept på en ny och billig aluminiumelektrolyt. Bolaget som han sålde det till började tillverka och massproducera billiga kondingar som inte hade någon RnD kostnad, problemet var att receptet var defekt/inte färdig. Detta gjorde att världen flödades av kassa kondingar i ett gäng år innan det uppmärksammades. Och det säkra kortet var att köra Japanska kondingar istället för Taiwanesiska.

Idag är det ingen skillnad på ursprung av kondingar, bara märke, modell och spec som med allt annat. Ändå spyr folk galla fortfarande så fort de ser en Taiwan konding.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

ANledningen till varför taiwan konding har dåligt rykte
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Om jag miss rätt så var det en avhoppare från ett elektronikbolag som tog med sig ett hemligt recept på en ny och billig aluminiumelektrolyt. Bolaget som han sålde det till började tillverka och massproducera billiga kondingar som inte hade någon RnD kostnad, problemet var att receptet var defekt/inte färdig. Detta gjorde att världen flödades av kassa kondingar i ett gäng år innan det uppmärksammades. Och det säkra kortet var att köra Japanska kondingar istället för Taiwanesiska.

Idag är det ingen skillnad på ursprung av kondingar, bara märke, modell och spec som med allt annat. Ändå spyr folk galla fortfarande så fort de ser en Taiwan konding.

Spännande, där ser man.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tycker det är intressant att lojaliteten mot japanska kondingar fortfarande är så hög såhär 10-15år efter incidenten

EDIT: Däremot är det kass att lova en sak och göra något annat oavsett vad.

Dem håller ju uppenbarligen betydligt bättre en andra som tex capxon lagade våran samsung tv här om månaden då var det samhya stavas det så? Bytte till en japansk sedan levde tvn igen.

Ska köra på så länge det går på mitt nätagg för å se hur länge japanska kondningar verkar hålla nu har det rullat nära på dygnet runt sen 2008 om dem ser fina ut forfarande. Det tror jag inte capxon hade gjort däremot som många nätagg byggs av

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pompa_kumla:

Dem håller ju uppenbarligen betydligt bättre en andra som tex capxon lagade våran samsung tv här om månaden då var det samhya stavas det så? Bytte till en japansk sedan levde tvn igen.

Ska köra på så länge det går på mitt nätagg för å se hur länge japanska kondningar verkar hålla nu har det rullat nära på dygnet runt sen 2008 om dem ser fina ut forfarande. Det tror jag inte capxon hade gjort däremot som många nätagg byggs av

Poängen är att det är skillnad på märke och modell, inte ursprung av land längre. Billiga japanska kondingar är inte ett dugg bättre än kondingar från taiwan i samma prisklass/kategori.

Så du bytte budgetkondingar till fräscha bättre och TVn blev bra igen. Spelar ingen roll om det är Japan, Balnladesch, Danmark eller något annat. Det som påverkar är märke och modell... Att hänvisa till ursprungsland som en kvalitetsgaranti på kondingar är inte intressant sedan 2007.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Poängen är att det är skillnad på märke och modell, inte ursprung av land längre. Billiga japanska kondingar är inte ett dugg bättre än kondingar från taiwan i samma prisklass/kategori.

Så du bytte budgetkondingar till fräscha bättre och TVn blev bra igen. Spelar ingen roll om det är Japan, Balnladesch, Danmark eller något annat. Det som påverkar är märke och modell... Att hänvisa till ursprungsland som en kvalitetsgaranti på kondingar är inte intressant sedan 2007.

Vilken japansk tillverkare av kondensatorer anser du håller undermålig kvalitet? Min erfarenhet säger fortfarande att de stora japanska tillverkarna håller en klart bättre kvalitet än majoriteten av Taiwan eller Kina-baserade företag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MultiMan:

Vilken japansk tillverkare av kondensatorer anser du håller undermålig kvalitet? Min erfarenhet säger fortfarande att de stora japanska tillverkarna håller en klart bättre kvalitet än majoriteten av Taiwan eller Kina-baserade företag.

Japanska fabriker över lag har lite hårdare interna krav än de flesta andra. Men att säga att att Japanska kondingar är bättre för att de är Japanska är att säga italienska bilar har bättre kvalité än svenska, om man jämför Ferrari med Saab så kanske, men inte om man jämför Fiat med Königsegg.

Hela hysterin kring japanska kondingar härstammar från denna artikeln - http://spectrum.ieee.org/computing/hardware/leaking-capacitor... och det är sedan länge överspelat.

Idag är det enbart marknadsföring som fortsätter japanska kondingar som en kvalitetsstämpel "100% Japanese capacitators!" i marknadstexten, medan det finns gott om kondingar som är minst lika bra från Taiwan eller andra länder. Se till märket och se till modellen istället för att se till landet, och ja, Japan har en hel del riktigt bra tillverkare av passiva komponenter och halvledare, men ge credd till de som är värda det i sådana fall de enskilda märkena som ÄR bra.

Förstå mig rätt här, jag säger inte att japanska kondingar är dåliga, jag säger att marknadsföringen som eldar på hysterin inte längre är ett giltigt argument.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

@Fluf: Du svarar inte på min fråga, som uppstod med anledning av ditt tidigare påstående.

För övrigt slår du in öppna dörrar, jag har varit med sedan 70-talet och vet vad det du länkar till handlar om, men det finns så mycket mer än bara denna händelse som gör att japanska tillverkare fortfarande håller en bättre kvalitet. Kvalitetsskillnaderna är definitivt inte "överspelade".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MultiMan:
Även jag den lilla mängd jag har arbetat med kondensatorer anser att all hysteri är överspelad.

Sedan är ju japanska kondensatorer oftast dyrare och de absoluta billigaste kondensatorerna på marknaden kommer från Kina eller Taiwan så visst finns det en gnutta sanning i att man går på ett säkrare kort om man köper schyssta japanska.

Men om man köper Taiwainesiska eller Kinesiska av samma modell och ungefär samma prisklass så kommer det inte vara någon märkbar skillnad.

Grejen är ju att folk skriker och gapar bra mycket så fort något händer med taiwainesiska och slänger ved på elden.
Om det är japanska så är det "just tiden inne för den kondensatorn", och så blir det inte mycket mer än så.

Än dock mycket trist att ett bolag säger A men levererar B.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag läste den där recensionen på Sweclockers. Tänkte att det finns en god chans att Chieftec ljuger fett. Och det gjorde dom uppenbarligen.

Permalänk
Avstängd

Bättre varning: Snåla inte vid köp av nätagg.

Permalänk

Jag vill bara inflika med lite expertis och hävda att det absolut inte existerar dåliga japanska elektrolytkondensatorer, oavsett märke, modell eller något annat. Samtliga håller extremt hög klass, och har i princip obegränsad livslängd. Gör de det inte så är de fejkade, såna är tyvärr rätt vanliga i diverse billiga prylar.