Frågor gällande reklamationsrätt/garanti, omleverans och nyttoavdrag under garantitiden.

Permalänk
Medlem

Angående reklamation:
Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning) (KKöpL 22§), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor lägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans (KKöpL 27§).
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet (KKöpL 26§).
Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Angående vad som kan ses som skäligt:
Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt. Så säljaren kan knappast hävda oskälighet bara för att köparens krav skulle leda till en mindre förlust för den förstnämnde (såg att någon i tråden använde ursprungligt köp 1250kr och ny/likvärdig vara 1500kr som exempel).

Tycker absolut TS skall anmäla fallet till ARN då Inet inte ens varit i närheten av att följa KKöpL i detta fall (under förutsättning att TS berättelse stämmer).

Edit: Lagt till länkar till KKöpL.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om ett garantiärende hos Komplett.se.. Mitt gamla Radeon 9800 PRO slocknade efter två år och några månader.. Skickade in det till Komplett som skickade tillbaka ett nytt Radeon X1600 PRO som i princip är ett 50% bättre kort.. Nästan så man hoppas på att få trasiga varor i framtiden

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAtax:

Detta påminner mig om ett garantiärende hos Komplett.se.. Mitt gamla Radeon 9800 PRO slocknade efter två år och några månader.. Skickade in det till Komplett som skickade tillbaka ett nytt Radeon X1600 PRO som i princip är ett 50% bättre kort.. Nästan så man hoppas på att få trasiga varor i framtiden

Hade det hänt mig i detta ärende så kan jag lova att jag hade varit överlycklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Angående reklamation:
Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor lägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans.
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.
Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Angående vad som kan ses som skäligt:
Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt. Så säljaren kan knappast hävda oskälighet bara för att köparens krav skulle leda till en mindre förlust för den förstnämnde (såg att någon i tråden använde ursprungligt köp 1250kr och ny/likvärdig vara 1500kr som exempel).

Tycker absolut TS skall anmäla fallet till ARN då Inet inte ens varit i närheten av att följa KKöpL i detta fall (under förutsättning att TS berättelse stämmer).

Tack så mycket!
Jag skulle vilja höra en ny respons eller ett uttalande ifrån inet först. Jag har mailat dom och hänvisat till denna tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAtax:

Detta påminner mig om ett garantiärende hos Komplett.se.. Mitt gamla Radeon 9800 PRO slocknade efter två år och några månader.. Skickade in det till Komplett som skickade tillbaka ett nytt Radeon X1600 PRO som i princip är ett 50% bättre kort.. Nästan så man hoppas på att få trasiga varor i framtiden

Precis så här det ska gå till!

Tyvärr så delar ju Komplett inte ut pingvinstänger till sina kunder ("45 dagars öppet köp och gratis returfrakt? Pfff, ge mig en pinvinstång istället!"), så dom lär aldrig vinna "Årets Datorbutik"-utmärkelsen.

Skrivet av Chipp!:

Tack så mycket!
Jag skulle vilja höra en ny respons eller ett uttalande ifrån inet först. Jag har mailat dom och hänvisat till denna tråden.

Och här kommer det "sorgliga" - Inet kommer antagligen att kontakta och hjälpa dig när dom ser denna tråden, vilket är kul för dig (och inte mer än rätt faktiskt). Men du hade möjligheten att skriva av dig och få feedback på Sweclockers.

Hur många kunder blir inte "lurade" eftersom dom inte kan gå in och röra runt i grytan på sättet som du (och många andra) precis gjorde? Ta Sven Svensson hemma i Svenstorp som får nöja sig med tillgodokvittot på 649:- eftersom han inte vet bättre, och han har inget sätt att få butiken att ändra sig genom att kontakta någon som faktiskt vill undvika negativ PR.

Detta gäller inte enbart Inet, men jag undrar hur vanligt det är med ÅF som försöker slingra sig undan sina skyldigheter på detta sättet.
Antagligen händer det ganska ofta, för jag tycker att denna typen av trådar dyker upp ganska ofta, bara här på forumet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

I fractal designs garanti av psu:er står det att psu som går sönder inom garantiperioden antingen repareras eller byts ut.

Ni är så galet trevliga. Läs igenom garantin själva innan ni börjar hugga av huvuden här.

Tyckte faktiskt jag var ganska trevlig i alla fall, kanske inte mitt snällaste inlägg men men...

Som jag förstår TS så har produkten erbjudits att bytas ut mot en vara vars värde är det samma som det uppskattade nuvärdet för hens gamla produkt. Att förvänta sig att få nypris på en 3 år gammal produkt känns lite väl saftigt.

Sen om Fractal Design har lovat en annan garanti så låter det som något att ta upp med dem och inte Inet då de som alla andra stora butiker förbihåller sig rätten att vidarehänvisa till tillverkaren för ersättning vid teknisk support.

Till TS: Det blandas hej vilt mellan garanti och reklamation här i tråden vilket kan förvirra saken lite.
Vid reklamation måste du (oftast) kunna påvisa fabriksfel vilket kan vara lite svårt efter tre års gedigen användning då inte många av oss (jag själv inkluderad) inte följer brukshänvisningar till fullo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

Tyckte faktiskt jag var ganska trevlig i alla fall, kanske inte mitt snällaste inlägg men men...

Som jag förstår TS så har produkten erbjudits att bytas ut mot en vara vars värde är det samma som det uppskattade nuvärdet för hens gamla produkt. Att förvänta sig att få nypris på en 3 år gammal produkt känns lite väl saftigt.

Sen om Fractal Design har lovat en annan garanti så låter det som något att ta upp med dem och inte Inet då de som alla andra stora butiker förbihåller sig rätten att vidarehänvisa till tillverkaren för ersättning vid teknisk support.

Till TS: Det blandas hej vilt mellan garanti och reklamation här i tråden vilket kan förvirra saken lite.
Vid reklamation måste du (oftast) kunna påvisa fabriksfel vilket kan vara lite svårt efter tre års gedigen användning då inte många av oss (jag själv inkluderad) inte följer brukshänvisningar till fullo.

Skickades från m.sweclockers.com

Rimligt?
#15549286

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Vill bara tillägga:
Om varan går sönder vid normalt slitage/ bruk så är det också fabrikationsfel.[/size]

Så det är fabrikationsfel på bildäck när de går sönder efter att man kört tillräckligt långt med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Så det är fabrikationsfel på bildäck när de går sönder efter att man kört tillräckligt långt med dom?

Om det är garanti att de ska hålla ett visst antal mil så visst? Precis som att det är garanti att min psu ska hålla i 3 år.

Edit: läste lite väl fort. Lär väl vara nått fabrikationsfel om de inte skulle hålla ett visst antal mil isåfall, vid normal körning dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipp!:

Om det är garanti att de ska hålla ett visst antal mil så visst? Precis som att det är garanti att min psu ska hålla i 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har missförstått det hela.
Garanti är inget mått på hur länge en vara ska hålla. Det är heller absolut inte nödvändigtvis fabrikationsfel om den inte gör det.

Tillverkare räknar med att deras varor håller minst under garantitiden, och är villiga att kompensera kunder som fått exemplar som inte gör det. Garantitiden sätts givetvis så lågt att de flesta exemplaren inte hinner gå sönder. Men nåt ska hålla är det absolut inte tal om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

Sen om Fractal Design har lovat en annan garanti så låter det som något att ta upp med dem och inte Inet då de som alla andra stora butiker förbihåller sig rätten att vidarehänvisa till tillverkaren för ersättning vid teknisk support.

Köparen kan vända sig till säljaren även om det är tillverkarens garanti det handlar om, då säljaren även ansvarar för denna.

https://lagen.nu/arn/2005-3478 kan man läsa:
Säljaren har emellertid mot köparens krav på köprättsliga påföljder invänt att säljaren inte är ansvarig för fullgörandet av de förpliktelser som garantin medför eftersom garantin inte lämnats av säljaren utan av tillverkaren.

Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111 ) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Där kom det - grytrörandet fick effekt.

Kul att det löste sig för dig TS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Saxat från tesla r2s manual angående garantin:
"Fractal Design Tesla R2 Series PSUs are guaranteed for thirty-six (36) months from the date
of delivery to end-user, against defects in materials and/or workmanship. Within this limited
warranty period, products will either be repaired or replaced at Fractal Design discretion. Warranty claims must be returned to the agent who sold the product, shipping prepaid.
The warranty does not cover:
•Products which have been used for rental purposes, misused, handled carelessly or applied such away that is not in accordance with its stated intended use.
•Products damaged from an Act of Nature including, but not limited to, lightning, fire, flood
and earthquake.
•Products whose serial number and/or the warranty sticker have been tampered with or
removed."
Fö så är modellen inte discontinued enligt fractals hemsida. Du borde fått ett nytt! Svårt stt göra något åt det nu då du redan gått med på tillgodokvittot

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

Skickades från m.sweclockers.com

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Där kom det - grytrörandet fick effekt.

Kul att det löste sig för dig TS.

Tråkigt nog så känns det så.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Precis så här det ska gå till!

Tyvärr så delar ju Komplett inte ut pingvinstänger till sina kunder ("45 dagars öppet köp och gratis returfrakt? Pfff, ge mig en pinvinstång istället!"), så dom lär aldrig vinna "Årets Datorbutik"-utmärkelsen.

Och här kommer det "sorgliga" - Inet kommer antagligen att kontakta och hjälpa dig när dom ser denna tråden, vilket är kul för dig (och inte mer än rätt faktiskt). Men du hade möjligheten att skriva av dig och få feedback på Sweclockers.

Hur många kunder blir inte "lurade" eftersom dom inte kan gå in och röra runt i grytan på sättet som du (och många andra) precis gjorde? Ta Sven Svensson hemma i Svenstorp som får nöja sig med tillgodokvittot på 649:- eftersom han inte vet bättre, och han har inget sätt att få butiken att ändra sig genom att kontakta någon som faktiskt vill undvika negativ PR.

Detta gäller inte enbart Inet, men jag undrar hur vanligt det är med ÅF som försöker slingra sig undan sina skyldigheter på detta sättet.
Antagligen händer det ganska ofta, för jag tycker att denna typen av trådar dyker upp ganska ofta, bara här på forumet.

CDON är annan het kandidat när det gäller att krypa undan reklamation, men två gånger jag använt den fungerade det bra.

Inet har dom senaste två åren skalat ner supporten kraftigt. Vist har handlat där mer än konkurrenterna, då har dom haft produkter jag är intresserad av till bra pris. Men haft i bakhuvudet när jag handlat (men svårt att undvika butiken, om dom har bra priser på dom produkter jag vill ha) speciellt när det varit uppe flera olika ärenden om Inet´s hantering av ärenden. Men ska försöka välja någon annan butik i framtiden vid köp. Speciellt efter detta fall som är rätt uppenbart felhanterat.

Skrivet av nackskägg:

Du har missförstått det hela.
Garanti är inget mått på hur länge en vara ska hålla. Det är heller absolut inte nödvändigtvis fabrikationsfel om den inte gör det.

Tillverkare räknar med att deras varor håller minst under garantitiden, och är villiga att kompensera kunder som fått exemplar som inte gör det. Garantitiden sätts givetvis så lågt att de flesta exemplaren inte hinner gå sönder. Men nåt ska hålla är det absolut inte tal om.

Nej, kan vara handhavande fel, men oftast konstruerar dom bara produkter för att hålla precis garantitiden ut och ibland även gör produkten lite för dålig så det inte håller mer än halva tiden (även variation blir det mellan exakt samma produkt).

Nätaggregat av bra kvalité håller 5 år om det inte är ett måndagsexemplar. En viss tillverkare kör till och med 10 år, även om många troligen byter efter 5 år (även om det inte behövs). Mitt har rullat i 5 år och kommer få rulla ett tag till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Chipp!:

Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mera rätt även om du förlorar någon hundralapp på kuppen, ser jag ändå detta mer rättvist mot dig som kund (den mellanskillnaden kan jag godkänna som åldersavdrag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, så jag kan ha en vara i 2 år sedan känna att...njae, jag vill ha något nytt, då drar de av lite av inköpspriset och jag får ett tillgodokvitto på något annat i samma butik?

Skrivet av MinscS2:

Där kom det - grytrörandet fick effekt.

Kul att det löste sig för dig TS.

Inte ofta jag har så lite att säga om så mycket, men...

...Lol, Inet. Skärp er.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Observera att forumdelen Butiker och tillverkare ej är till för enskilda supportärenden:

Citat:

I avdelningen Butiker och tillverkare har alla medlemmar en unik möjlighet att påverka företag i datorbranschen genom att exempelvis ge konstruktiva förslag på förbättringar av utbud, service och produkter. Denna forumdel ska dock inte användas för att ta upp konflikter. Dessa frågor diskuteras istället i forumdelen Konsumenträtt.

Vänligen observera att forumet inte heller ska ses som en motsvarighet till den ordinarie kundtjänsten. Vid frågor om exempelvis en specifik order, leveranstider eller returärenden är det bättre att använda de officiella supportkanalerna.

Passade även på att förtydliga rubriken i enlighet med §3.1
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis!
Skönt att vi har en del inflytande när vi går samman här på Sweclockers.
Jag hade själv ett Fractal agg med 5 års garanti som dog efter 3 år, fick ett nytt med 3 års garanti som på köpet var modulärt utan knussel.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hm, så jag kan ha en vara i 2 år sedan känna att...njae, jag vill ha något nytt, då drar de av lite av inköpspriset och jag får ett tillgodokvitto på något annat i samma butik?

Om varan gått sönder och du vill ha pengarna så ja, annars nej.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om varan gått sönder och du vill ha pengarna så ja, annars nej.

Nvm, missuppfattade.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Så det är fabrikationsfel på bildäck när de går sönder efter att man kört tillräckligt långt med dom?

Har du sett bildäck med sådana garantier så får du gärna länka:p du kan ju inte jämföra med något som inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Har du sett bildäck med sådana garantier så får du gärna länka:p du kan ju inte jämföra med något som inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen var att mer eller mindre alla produkter till slut går sönder av normalt användande, utan att det för den sakens skull är nåt fel på dom.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Poängen var att mer eller mindre alla produkter till slut går sönder av normalt användande, utan att det för den sakens skull är nåt fel på dom.

Det är ju det som är poängen med garantier.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Precis. Många tänker "jag har ändå 3 års reklamationsrätt så jag kan köpa den billigaste som bara har 1års garanti" trots att det några hundra kronor dyrare alternativet har dubbelt så lång garantitid.

Det är ganska uppenbart att garantitiden man väljer att lämna någorlunda motsvarar kvalitén på produkten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”