Bärbar dator, flimrig bild, kass grafikkort?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator, flimrig bild, kass grafikkort?

Hej alla,
Sitter på en bärbar dator från PC-konsulten med ett AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR grafikkort.

Har inte använt den på ett tag men nu när jag startade upp och skulle spela igår så flimmrar bilden extremt mycket, dvs, helt ospelbart. Detta är enbart när jag kör spel, inte i windows. Eftersom Raedon har växlingsbar grafik så ändrade jag i programmet till energisparläge för spelet jag spelade (GW2) och då fungerade det utan problem. Jag misstänker att om man kör inställning "energisparläge" så växlar inte datorn över till Raedon kortet utan kör på det inbyggda intelkortet och därför fungerar det. Någon som har en tanke?

Om det nu är sönder och jag behöver köpa nytt, vad för grafikkort är det som gäller idag (som passar såklart)

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort som säljs är till stationära datorer. INTE bärbara.

Ditt enda hopp är att det är drivrutiner, spelet eller annat i Windows som buggar. Avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns innan du uppdaterar / installerar på nytt. Annars kan det buggiga bli kvar nånstans.

Det stora problemet är att verkligen få bort allt så i värsta fall får man installera om hela Windows för att vara säker att felet inte är där.

Permalänk
Medlem

Visst säljs det grafikkort till bärbara datorer. Dock är det markant svårare att få tag på. Såg någon som köpte från Alibaba eller liknande sida. Skulle gärna köpa från sidor jag känner bättre till i så fall.

Ja, rensa och installera om är väl ett första steg. Men.... hua vad jag inte är sugen

tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Så dom är inte begagnade?

Grafiken är i de flesta fall fastlödd på moderkortet så att hela måste bytas ut. Den andra killen hade nog koll på vad det var för bärbar, hur den såg ut under skalet mm.

Är nog lättare att installera om allt än att försöka öppna den helt och utan skador.

Permalänk
Medlem

Nej, har en "gaming" dator där jag dels har ett fast grafikkort på moderkortet samt ett fristående som är utbytbart. Jag har bara inte koll på vilka som passar, var man hittar dem, samt ifall nyare kort med högre watt blir ett problem i datorn

har mailat stället jag köpte ifrån och se vad de svarar.

Ja, får väl bli ett första steg, installera om och se om det kan lösa sig

Permalänk
Medlem

Det är ett MXM-kort du är ute efter. Tyvärr så tror jag bara att ett nytt HD7970-kort skulle passa då kompatibilitet begränsas kraftigt av vad ditt moderskorts BIOS stöder.

MXM-kort finns att få tag i från t.ex. Ebay och Aliexpress. Rekommenderar kraftigt att du köper på Ebay då de har väldigt bra policies för köpare. Fungerar inte din produkt så får du köpesumman charge-backad, osv.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fått svar från Pc-konsulten nu. De har kort för 3500 kr. Sa inte vad det var för något men antar att de tär ett 7970M.... surt att hosta upp de pengarna på ett så gammalt grafikkort. Väntar svar...

Permalänk
Medlem

Hmm, en snabb fråga, vad skulle jag kunna sälja datorn för med följande spec:

X-768B - Kampanj (begränsade valmöjligheter under kampanjtiden) 282 1 13 620,00 kr
X-768B
1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter 10 990,00 kr 157
Processor
I7 3612QM | 2,1-3,1 GHz 6 MB, 35 W - 4 kärnor
Skärm
1 x AUO B173HW01 V5, 1920x1080, 72% NTSC, matt (
Optisk enhet
1 x Blu-ray combo
RAM
1 x 12 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4+2x2 GB)
Trådlöst nätverk
1 x Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst
sitter även i en SSD på 250 gb samt en mekanisk på 500 gb.
Datorn har win 8 (uppgraderingsbart till win 10)

problemet här är ju att det bara har det interna grafikkortet. Ett byte skulle kosta 3500 kr typ. Får man någon tusenlapp för datorn så kanske det kan vara värt att kolla på en Asus eller MSI och lägga till ytterligare lite pengar istället.

Permalänk
Medlem

yay, efter ominstallation av drivar och uppgradering till win 10 så verkar det fungera som det skall igen!

Dock blir grafikkortet varmt, uppåt 90 grader säger applikationen. Det känns....lite väl...