Svart skärm sen prestanda dipp???

Permalänk
Medlem

Svart skärm sen prestanda dipp???

Vi kan börja med en disclaimer. Jag vet mer än väl historiken bakom Samsungs 840 och 840 EVO serie och letar alternativ i Borås med omnejd att köpa redan när jag postat detta för jag litar inte på disken längre.

Var med om något helt bisarrt samtidigt som spelade en runda casual DOTA2 under natten. Helt plötsligt svartnade skärmarna men skype m.m. verkade köra i bakgrunden. Det har hänt mig förr men enbart när jag av nyfikenhet testat hur högt jag kunnat klocka 970't och nvidias drivrutin krascha. Men den här gången kom ingen bild tillbaka och när jag starta om sniglade verkligen datorn igång. Man kunde se med typ 30-40 sekunders intervall hur program jag har på autostart kom igång igen. En omstart till hjälpte inte och jag körde HD Tune snabbt då jag började misstänka disken.

Den dippen, WTF?

Samsungs magician fixade det bekymret med en prestanda optimering (troligen bara temporärt). Min nyfikenhet är dock, är det någon som sett något liknande symptom? Att skärmarna svartnar och datorn behöver reset och SSD'n plötsligt är koko?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Först och främst... vilken FW kör du på disken?

Edit: nm, såg detaljerna i din sign att du har 840 "non EVO". (Dessa har ju inte fått nån fix)
Ja... den disken har jag inte direkt tillit till heller.
Den fungerar som "scratch" disk, men inte mer.

Troligen har din disk fått läsfel pga dens problem. Därför får du krascher och så.
Du kan alltid försöka bråka med ÅF om du har garanti kvar, annars så titta på en ersättare och kör denna som nerladdning/temp/skräp disk.

Permalänk
Medlem

Finns ingen ÅF längre av både det ena och andra skälet så som nämnt i disclaimern, den här åker ut i helgen så fort jag klonat den till en Crucial MX100 med lite mer utrymme.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Finns ingen ÅF längre av både det ena och andra skälet så som nämnt i disclaimern, den här åker ut i helgen så fort jag klonat den till en Crucial MX100 med lite mer utrymme.

Släng upp den på blocket, säkert någon som köper

Jag gjorde en större post på 840 tråden här, efter att ha köpt och testat Samsungs fix på EVO disken.
(Jag har typ 30+ olika SSD, som jag utvärderar prestanda och detaljer om, testar och använder)

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Släng upp den på blocket, säkert någon som köper

Jag gjorde en större post på 840 tråden här, efter att ha köpt och testat Samsungs fix på EVO disken.
(Jag har typ 30+ olika SSD, som jag utvärderar prestanda och detaljer om, testar och använder)

Ren försiktighet då jag har haft en hel del viktigt på den gällande spelutveckling. Formatering i all ära men ren princip från min sida.

§9 i citat
Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Dock är SSDer betydligt säkrare än HDD i det fallet. Efter att trim körts så nollas alla celler. Det finns alltså inget kvar, alls. (Fråga räddningsföretagen hur mycket problem de har med SSDer jämfört). Men jag förstår din sits.

§9
Permalänk

Har hjälpt att installerat en 840 i en laptop. Han köpte disken helt själv, nyheten kom ju rätt lägligt fick veta det när jag monterat i disken och installerat windows.

Ja inte mycket man kunde göra ändå. För inte kan man ta det på garantin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har hjälpt att installerat en 840 i en laptop. Han köpte disken helt själv, nyheten kom ju rätt lägligt fick veta det när jag monterat i disken och installerat windows.

Ja inte mycket man kunde göra ändå. För inte kan man ta det på garantin.

Jag gjorde samma med en 840 EVO :=/

Jag fick lite tur dock, då jag nu kunnat hjälpa personen att patcha till nyaste FW. Men visst är det surt...

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade i enlighet med §9 i regelverket*

Observera att all handel hör hemma i Marknaden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Summa summarum av även era historier och nyheter så känner jag inte att man kan lita på Samsung-diskarna. I alla fall inte 840-serien (med undantag för pro-varianterna som jag inte hört problem med). All teknik kan fallera men de här har varit lite väl mycket.

@Paddanx
Borde väl inte vara svårt för dig att hitta en sådan att köpa någonstans på nätet om du redan lyckats lägga vantarna på 30-talet diskar att testa med

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Summa summarum av även era historier och nyheter så känner jag inte att man kan lita på Samsung-diskarna. I alla fall inte 840-serien (med undantag för pro-varianterna som jag inte hört problem med). All teknik kan fallera men de här har varit lite väl mycket.

@Paddanx
Borde väl inte vara svårt för dig att hitta en sådan att köpa någonstans på nätet om du redan lyckats lägga vantarna på 30-talet diskar att testa med

Det är förvånansvärt svårt att hitta en till rimligt pris, som folk vill bli av med. Antingen vill de ha typ fullt nypris, eller så är det EVO disk.

Oavsett @KTL så hoppas jag din kloning går bra. Och disken fungerar helt okej, så länge du inte "lagrar" filer på den.

§11