Permalänk

Är Hola en hjälp eller en fara?

"Vpn-tjänsten Hola har redan uppmärksammats för sina säkerhetsbrister, men det är värre än väntat. Med hjälp av pluginet som laddats ned miljontals gånger går det att starta program på din dator."
http://www.idg.se/2.1085/1.629271/hola-ar-varre-sakerhetshot-...

Eller är det kanske "Adios, Hola!" som är farliga?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min varnings tråd fick ju ingen fart men här kommer inlägget.

Skrivet av grizzly666:

Hola driver en VPN service en gratis och en betald gratis delen betalas genom att dom säljer ut gratis användarnas bandbredd.
MEN inte nog med det utan det vrekar som deras system/prg/plugin/etc är vidöppna för hackare som i stort sett kan göra vad fan dom vill med din dator OCH Hola's VPN.
Om betalande kunder heller deras VPN för betalande kunder är lika utsatta/vidöppet är inte helt klart än men gissar på att det är ganska illa även där.

Se tex http://torrentfreak.com/hola-vpn-already-exploited-by-bad-guy... för mer info.

Tur att jag inte använt mig av den tjänsten men tyvärr så är det en oerhört populär tjänst så folk behöver varnas.

Dvs säkerhets hålet HAR använts och även att hola uppdaterat skiten men fixen täppte bara till några få hål som efter redan nån timme var "öppnade" igen.
Så UNDVIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Tackar för varningen. Har sällan eller aldrig använt Hola men efter den läsningen så blev det en avinstallation.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv formaterat/installerat om datorn för OM nån hackare har tagit sig in via hola redan så kan dom ha lagt in/gjort i stort sett vad som helst som INTE försvinner med en avinstallation av hola.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Proxmate är ett alternativ, men det går väl även att köra Chrome i en sandlåda för att skydda sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur är det med DOT-Vpn som är för Google Chrome?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!