Satte in mer ram minne fick mindre hårddiskutrymme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Satte in mer ram minne fick mindre hårddiskutrymme.

Hade 32 gig ram minne av märket Corsair Dominator Platinum 1600 mhz i datorn sen 2 år tillbaka.
Jag köpte 32 gb till idag av exakt samma märke. Det jag märkte först var att ytan på minnena inte alls var lika glansiga som mina första och sen att dom lös lite mer. Jag tänkte det är väl för dra ner kostnaden vid tillverkningen där av mindre glansig yta.

Satte in allt som det ska gick in i BIOS och fixade allt där med antalet mhz.

Startade Windows 8.1 och märkte att jag hade från 172 gb utrymme på Samsung SSD hårddisken gått ner till 166 gb.

Hur kan det komma sig av att bara uppgradera mer ram?

Fler som haft liknande situation?

All hjälp, tips, svar, funderingar uppskattas.

Mvh Nalle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Japp, pagefile blir större med mer RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
--
Registrerad
Dec 2004

Nu är jag osäker hur Windows hanterar SWAP-minnet, men kan det vara så att systemet automatiskt sätter storleken på SWAP-minnet linjärt med ditt RAM-minne?

Dock vet jag inte var man ställer in storleken SWAP-minnet (eller virtuella minnet som det kallas).

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du har en swapfil som är satt till att variera i storlek? Inte för att man har så mycket nytta av en swapfil med 32GB minne...

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2006

GTX 260 | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Jag har avaktiverat page filen efter jag installerade om windows förra veckan. Man gick in i cmd som admin och skrev något. Kollade upp det på youtube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

@dbxxx: Kan jag dra ner den helt på 0 ? Eller är det bra att ha något värde där ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av excsm:

@dbxxx: Kan jag dra ner den helt på 0 ? Eller är det bra att ha något värde där ?

Du kan flytta den till en sekundär hdd och ha en liten (minst 800mb) på din SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

@lowngcawt: Okej tackar jag satte den på 1000 mb som minst och 1500 som mest. Trodde man bara behövde avaktivera pagefile som var enorm förut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

@dbxxx: Jag följde instruktionerna men det blev ingen skillnad efter en omstart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Hiberfil.sys kanske? Hibernation. Googla hur man stänger av det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av excsm:

@lowngcawt: Okej tackar jag satte den på 1000 mb som minst och 1500 som mest. Trodde man bara behövde avaktivera pagefile som var enorm förut.

Man behöver i regel ingen växlingsfil alls om man har gott om minne.

Trädvy Permalänk
Föräldraledig
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Även filen för hibernation tar mer plats med mer RAM i burken. Använder du inte den funktionen kan den slås av helt med powercfg -h off i kommandotolken (som admin). Det frigör utrymmet som filen allokerar.

Föräldraledig till och med våren 2018. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Media och spel -> i5-4590S - B85M-ITX - GTX 1070 - 8 GB DDR3 - 750 GB SSD
▪ Jobb -> Thinkpad Yoga - i7-4500U - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Spel -> i7-4770K @ 4,3 GHz - Z97-A - 16 GB DDR3 - GTX 980 Ti - 768 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita - Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Skandal det är jag som blandar ihop pagefile och hiberfile. Det var hiberfile jag brukar avaktivera. Då fick jag mer utrymme på hårddisken. Så då är det asså pagefile som gör så jag fått mindre utrymme på hårddisken?

Men jag följde ändå instruktionerna på länken ovan. Men blev som sagt ingen skillnad. Nu känns det som man är nybörjare på saker som man inte haft problem med förut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Okej jag tog bort växlingsfilen helt startade om och nu har jag 176 gb på hårddisken. Så det måste varit den saken som ändras som sagt när jag uppgraderade mer RAM. Det ska inte vara några problem med att köra utan växlingsfil? Brukar bli lite nojig av mig när jag gör förändringar.

Men tack för alla svar och dom kom väldigt snabbt. Skönt med ett seriöst forum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av excsm:

"No paging file" = 0, du har tillräckligt med RAM

GTX 260 | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Vad ska du med 64GB RAM till? RAM-disk? Virtuella maskiner?

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

@PointMan: Musikproduktion med över 150 spår i musikprogrammet där det ingår en hel del vst som tar mkt på CPU och även på ram minnet. Det är därför jag har skaffat så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

@dbxxx: Japp tackar så mycket för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2006

När du har den mängden RAM så kan du stänga av pagefilen, dock hade jag fortfarande rekommenderat att ha den aktiv. Även om du begränsar den till mycket mindre än vad Windows vill att det skall vara.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av excsm:

Okej jag tog bort växlingsfilen helt startade om och nu har jag 176 gb på hårddisken. Så det måste varit den saken som ändras som sagt när jag uppgraderade mer RAM. Det ska inte vara några problem med att köra utan växlingsfil? Brukar bli lite nojig av mig när jag gör förändringar.

Men tack för alla svar och dom kom väldigt snabbt. Skönt med ett seriöst forum

Mja. Finns fortfarande mjukvara som kräver att msn har igång pagefile för att mjukvaran ska fungera. Inte för att det egentligen behövs utan för att en del progran gör en check på om pagefile är aktiverat oxh börjar bråka om så inte är fallet. Troligen ganska ovanligt idag å andra sidan för en del kör utan pagefile oxh utsn problem.
Men det finns ett syfte till med pagegilen. Om din dator crashar så sparas crashdumpen där vilket är användbart vid felsökning.
Just därför kör jag iaf fortfarande med en gig pagefile aktiverat.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Finns fortfarande mjukvara som kräver att msn har igång pagefile för att mjukvaran ska fungera. Inte för att det egentligen behövs utan för att en del progran gör en check på om pagefile är aktiverat oxh börjar bråka om så inte är fallet. Troligen ganska ovanligt idag å andra sidan för en del kör utan pagefile oxh utsn problem.
Men det finns ett syfte till med pagegilen. Om din dator crashar så sparas crashdumpen där vilket är användbart vid felsökning.
Just därför kör jag iaf fortfarande med en gig pagefile aktiverat.

Mjukvaran i sig kan inte se skillnad mellan pagefilen och ram då allt är virtuellt minne för mjukvaran. Men om den kollar att pagefilen är aktiverat eller inte är nog bara dumt försök att hålla crasher borta i fall minnet blir fyllt. Vet att EA spel ofta av någon anledning kollade efter pagefilen och ofta var det deras default skript som deras support använde när något spel crashade (öka pagefilen)

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Commander:

Mjukvaran i sig kan inte se skillnad mellan pagefilen och ram då allt är virtuellt minne för mjukvaran. Men om den kollar att pagefilen är aktiverat eller inte är nog bara dumt försök att hålla crasher borta i fall minnet blir fyllt. Vet att EA spel ofta av någon anledning kollade efter pagefilen och ofta var det deras default skript som deras support använde när något spel crashade (öka pagefilen)

Finns mjukvara som vägrar både starta och installera om ingen page fil finns.
Sen finns det spel (som tex GTA V) som bara "måste ha" pagefil verkar det som, annars får du konstiga lagg och problem.
Nu ska inte TS använda datorn till dessa program kanske, så det går nog att stäng av.
Men jag brukar ha som regel att sätta typ 1024MB min på en SSD och sätta "max" till typ 8GB eller så. Då skapas en 1GB fil, som gör att programmen inte skriker, du har plats att skapa krasch info, och det tar endast 1 GB... vilket inte är mycket. Skulle sen något program verkligen behöva mer, så kan den ta mer.

I TS fall tror jag 1024-1024 hade räckt bra dock, då 64GB lär räcka och bli över till enormt mycket. Men att offra 1GB SSD utrymme ifall något program vill bråka, är inte hela världen.
(Varför SSD? Jo för vf vill att datorn segar ner om den nu måste använda lite page fil?)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Commander:

Ja precis.
Jäkla otyg att kolla på pagefilen specifikt och bygga spärrar kring detta om det nu finns gott om ramminne kvar.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...