Fläktarna går fast datorn är av [LÖST]

Permalänk

Fläktarna går fast datorn är av [LÖST]

Jag håller på och bygger till min syster och upptäckte nu att det bara finns en (1) anslutning till fläkt på moderkortet (Gigabyte GA-H97N-WIFI). Chassit (Fractal R4) har ju två fläktar och jag skulle helst vilja ha båda igång. Går detta att lösa på något sätt eller är det bara att plocka isär allting, lägga tillbaka kortet i lådan och skicka tillbaka? Känns ju väldigt klantigt gjort av mig, jag har ju kunnat läsa på lite bättre innan jag klickade på "Köp"..

Har nytt problem nu till följd av de råd jag fick, se mitt senaste inlägg längst ner.

Ändrade rubrik då problemet ändrats.
Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

en sån?

Fläktadapter

Finns för PWM-fläktar också.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Hade kanske valt något sånt här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... för att koppla in fler fläktar i framtiden, eller att köra dem på lägre varvtal.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk

Tack! Får väl köpa en adapter då och avvakta lite tills de kommer. Har ingen Kjelle i närheten nämligen. Är inte helt nöjd med moderkortet i övrigt men det är ju inte min dator så det får väl gå. Huvudsaken är att båda fläktarna snurrar så det blir bra temperatur i burken.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Chassit har ju inbyggd fläktkontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Chassit har ju inbyggd fläktkontroller.

.. har jag snurrat till det igen nu? Kan jag använda mig av den kanske?

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

.. har jag snurrat till det igen nu? Kan jag använda mig av den kanske?

Det hade ju varit dumt att inkludera en fläktkontroller som inte går att använda, eller hur.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det hade ju varit dumt att inkludera en fläktkontroller som inte går att använda, eller hur.

Sant, jag är inte så haj på det där med kabeldragning. Det är skruvandet jag tycker är kul och det övriga är mest ett onödigt ont. Får väl kolla på det där när jag kommer hem från jobbet ikväll. Har kopplat in fläktarna direkt i moderkortet på min dator för att det var lättast så, hehe.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

Nä, jag har fastnat helt och hållet och kommer inte vidare. Det är kanske jag som är trög (uppenbart) men jag förstår inte hur jag fläktkontrollen ska kunna lösa mitt problem.

Dessa kablar kommer från "framsidan" av chassit och jag antar att de på något sätt har med fläkt och fläktkontroll att göra. Finns en till som är kortare också. Molexkontakten antar jag ska kopplas ihop med nätagget, eller? Detta är ju ett supervanligt chassi så någon borde ju kunna hjälpa mig.

Visar också hur det ser ut på moderkortet, bara "för att".

Som ni ser är där endast en 4-pins bredvid där jag kopplat in PCU-fläkten.

Så, hur löser jag detta lättast? Någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig?

Laddade upp bilderna på bättre ställe.
Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Nä, jag har fastnat helt och hållet och kommer inte vidare. Det är kanske jag som är trög (uppenbart) men jag förstår inte hur jag fläktkontrollen ska kunna lösa mitt problem.

https://cdn1.cdnme.se/4276817/9-3/img_8744_55b1392d9606ee44b73d4448.jpg
Dessa kablar kommer från "framsidan" av chassit och jag antar att de på något sätt har med fläkt och fläktkontroll att göra. Finns en till som är kortare också. Molexkontakten antar jag ska kopplas ihop med nätagget, eller? Detta är ju ett supervanligt chassi så någon borde ju kunna hjälpa mig.

Visar också hur det ser ut på moderkortet, bara "för att".
https://cdn2.cdnme.se/4276817/9-3/img_8746_55b13939ddf2b3441d989845.jpg
Som ni ser är där endast en 4-pins bredvid där jag kopplat in PCU-fläkten.

Så, hur löser jag detta lättast? Någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig?

Du kopplar på en Molexhona där som sedan matar fläkt kontrollern med ström och sedan så kopplar du in fläktarna direkt i dom 2st 3pin fläkt kontakterna du har i handen, så e varvtalet också styrbart.

Sen i fronten så kan du styra de med low-med-high

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Nä, jag har fastnat helt och hållet och kommer inte vidare. Det är kanske jag som är trög (uppenbart) men jag förstår inte hur jag fläktkontrollen ska kunna lösa mitt problem.

https://cdn1.cdnme.se/4276817/9-3/img_8744_55b1392d9606ee44b73d4448.jpg
Dessa kablar kommer från "framsidan" av chassit och jag antar att de på något sätt har med fläkt och fläktkontroll att göra. Finns en till som är kortare också. Molexkontakten antar jag ska kopplas ihop med nätagget, eller? Detta är ju ett supervanligt chassi så någon borde ju kunna hjälpa mig.

Visar också hur det ser ut på moderkortet, bara "för att".
https://cdn2.cdnme.se/4276817/9-3/img_8746_55b13939ddf2b3441d989845.jpg
Som ni ser är där endast en 4-pins bredvid där jag kopplat in PCU-fläkten.

Så, hur löser jag detta lättast? Någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig?

Nätaggregatet och den större 4pins, stämmer bra. Då får fläktkontrollern ström

Sen de där 2 mindre kontakterna ska du sätta in fläktarna i. Sen ska det fungera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

@FX9:

Tack! Får prova med det imorgon, men tusen tack för svaret!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

Kopplade in båda fläktarna till fläktkontrollen och alltså, fläktarna går ju men de är ju inte på något sätt kopplade till moderkortet vilket gör att de inte stängs av när jag stänger av datorn. Fläktarna fortsätter att gå fast jag har stängt av datorn liksom. Hur löser jag detta?

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Du kopplar på en Molexhona där som sedan matar fläkt kontrollern med ström och sedan så kopplar du in fläktarna direkt i dom 2st 3pin fläkt kontakterna du har i handen, så e varvtalet också styrbart.

Sen i fronten så kan du styra de med low-med-high
https://dawfreak.files.wordpress.com/2012/08/img_1677.jpg

Skrivet av FX9:

Nätaggregatet och den större 4pins, stämmer bra. Då får fläktkontrollern ström

Sen de där 2 mindre kontakterna ska du sätta in fläktarna i. Sen ska det fungera.

Jag har gjort som ni skrev men problemet är bara att fläktarna fortsätter gå när jag stänger av datorn. Så, någonstans har det blivit fel. Några råd på hur jag ska felsöka innan jag gör det lätt för mig och åker och köper en en split och kopplar in fläktarna i moderkortet, är så less på det här bygget nu.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Jag har gjort som ni skrev men problemet är bara att fläktarna fortsätter gå när jag stänger av datorn. Så, någonstans har det blivit fel. Några råd på hur jag ska felsöka innan jag gör det lätt för mig och åker och köper en en split och kopplar in fläktarna i moderkortet, är så less på det här bygget nu.

Har datorn stängt av helt och tuggar inte i något? Stängs datorn av skall nätdelen bryta strömmen

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

@Commander:

Ja, jag tror att datorn stängs av helt. Jag ska öppna upp den en gång till nu och kolla alla kopplingar och sedan starta upp den utan att sätta på sidopanelen så kan jag med säkerhet säga vad som händer när jag stänger av sen..

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Kan även vara nätagget eller strömsparläge i BIOS som orsakar det också.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Jag öppnade upp burken igen, tryckte på alla kablar och såg till att allting satt i ordentligt (märkte att den stora ATX-kabeln inte satt i 100% i moderkortet) och nu funkar det så det kanske helt enkelt var ett litet glapp som gjorde det. Skönt att ha det löst iallafall. Tack för all hjälp!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Kopplade in båda fläktarna till fläktkontrollen och alltså, fläktarna går ju men de är ju inte på något sätt kopplade till moderkortet vilket gör att de inte stängs av när jag stänger av datorn. Fläktarna fortsätter att gå fast jag har stängt av datorn liksom. Hur löser jag detta?

Bara som en notis, nu när du har bägge fläktarna snurrandes. Vill du att hon ska slippa sitta och pilla på styrningen beroende på om hon vill ha snabbt eller långsamt snurrande fläktar (ljudnivå kontra kylning) så kan moderkortet styra fläkthastigheten på bägge fläktarna beroende på temperatur om du använder den adapter jag länkade till (eller en 4-pin beroende på fläkttyp) finns hos alla datorbutiker också. Kanske t.o.m. hos elkedjorna, dock lite osäker där...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Bara som en notis, nu när du har bägge fläktarna snurrandes. Vill du att hon ska slippa sitta och pilla på styrningen beroende på om hon vill ha snabbt eller långsamt snurrande fläktar (ljudnivå kontra kylning) så kan moderkortet styra fläkthastigheten på bägge fläktarna beroende på temperatur om du använder den adapter jag länkade till (eller en 4-pin beroende på fläkttyp) finns hos alla datorbutiker också. Kanske t.o.m. hos elkedjorna, dock lite osäker där...

Tack för tips! Just nu så får det vara som det är, ska jag vara helt ärlig tror jag inte hon kommer använda fläktkontrollen så mycket ändå.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.