Uppgradera cpu från AMD FX-Series FX-6300 till?

Permalänk
Medlem

Uppgradera cpu från AMD FX-Series FX-6300 till?

Hej!
Ska uppgradera cpu och har just nu en AMD FX-Series FX-6300 , vad ska jag köpa för nån?

Permalänk
Medlem

Ska du ha en annan CPU tex från Intel så måste du byta moderkort eller hur? Vad vill du ha för processor? Vi kan ju inte välja åt dig?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusros:

Hej!
Ska uppgradera cpu och har just nu en AMD FX-Series FX-6300 , vad ska jag köpa för nån?

varför behöver du ny CPU?
(Dvs, i vilka program räcker den nuvarande inte till?)

Troligen kan du uppgradera nuvarande till 8350/8370,
men för säkert svar behöver vi veta vilket moderkort du har.
(Råkar du ha ett exklusivare AM3+ moderkort med rejäl strömförsörjning,
kan 9370 vara ett alternativ)

Annars Intel, vilket innebär (minst) byte av moderkort och CPU.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Behöver bättre cpu till streaming och cs:go. Har just nu ett ASUS M5A97 R2.0 , kan tänka mig att byta till intel.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på 8350 men då har jag fått höra att cpu fläkten där är dålig. Så borde det funka med en
Cooler Master Hyper 103?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linusros:

Har tänkt på 8350 men då har jag fått höra att cpu fläkten där är dålig. Så borde det funka med en
Cooler Master Hyper 103?

Har du denna kylare redan? Annars hade jag tagit CM Hyper 212 EVO.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusros:

@FatherOfThree: Behöver bättre cpu till streaming och cs:go. Har just nu ett ASUS M5A97 R2.0 , kan tänka mig att byta till intel.

8350/8370 fungerar med ditt moderkort.
(BIOS-uppdatering krävs för 8370)
(Och ja, orginalfläkten låter vid belastning...)

Om prestandaökningen enkeltrådat (kanske 20%) räcker till, är jag inte nog insatt att bedöma.

Kontrollfråga:
Har du "hälso-kontrollerat" din dator,
så att dina bristfälliga prestanda inte beror på tex höga temperaturer/throttling ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Linusros
För att avgöra vad du bör uppgradera till så bör vi fråga detta. Är du nöjd med CPU kraften när du inte streamar, för en 8320/8350/8370 kommer mestadels bara hjälpa dig när du streamar, kommer däremot inte öka din spel prestanda så mycket då få spel använder över 6 trådar. Dem som använder 4/5/6 kommer däremot få en vinst dem med om än inte lika stor.

Kan du överklocka din processor så hjälper det. Sedan undrar jag även om du har låst FPS på t.ex. 150 (om du kör 144Hz skärm, kör du 60Hz räcker nog 70-80, testa dig fram) när du spelar CS:GO. Testa gör det, annars slukar CS:GO din CPU kraft för att pumpa upp till 300fps utav standard. Tror detta kommer hjälpa dig rejält.

AMD DVR / Shadowplay är inget alternativ eller?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Skulle med säga släng på en 212 och klocka den rejält så har du en riktigt bra cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle med säga släng på en 212 och klocka den rejält så har du en riktigt bra cpu

Får hålla med om det där. Inte så stor mening att gå från FX6300 till 8350, speciellt med tanke på moderkortet du har (8350 kräver än mer ström). Ett av de stabilare 970 korten, men ändå en bra bit ifrån de bästa AM3+ korten. Hade själv samma kombo och körde min FX6300 i 4.65ghz, någonting gav vika i det systemet efter drygt en månad med överklock (troligtvis moderkortet, inte orkat felsöka klart), men en moderat överklock bör det klara.

Permalänk
Avstängd

jag har kört 8120 i 4600mhz på sådant moderkort och det gick fint utan några värme problem och dom tar rejält mycket mer ström så 6300/8320/8350 funkar fint på en medel oc som dom flesta inte går över med en FX p.g.a att det är ganska jobbigt att kyla dom men 4300-4600mhz skulle funka med vilken cpu man än stoppar i och med en 212 kan man kanske räkna med 4300-4600 spannet om man vill hålla sig till vettig temp och beror på exemplar o.s.v med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w