Bytte nätaggregat, grafikkortet börjar tjuta.

Permalänk
Medlem

Bytte nätaggregat, grafikkortet börjar tjuta.

Mitt tidigare nätagg, ett Corsair ax760 (seasonic) gav mig aldrig några missljud, varken med mitt GTX 780 eller mitt nuvarande 980 ti.

Det nya är ett Corsair ax1200i (flextronics).

Hur ska jag gå tillväga? :'(

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Entusiast

Är du 110% säker på att det är grafikkortet? Det kan mycket möjligt vara nätaggregatet som tjuter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown:
Själva nätaggregatet tjuter lite men man måste lyssna precis vid det för att märka, jag testade plocka ut mitt 980 ti och då tjöt bara nätagget lite men jag tror inte det är en biggie, men grafikkortet låter som det lider när man spelar

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Entusiast

@Alliie: Kombinationen av det nya nätaggregatet (just ditt ex) och ditt grafikkort kan orsaka Coilwhine, som du beskriver. Det kan gå på garantin beroende på återförsäljare och tillverkare, så du får höra med dem. Men det kan bli svårt att testa om det är ju med det där nätaggregatet. Har du öppet köp kan du alltid skicka tillbaka nätaggregatet och köra vidare på ditt AX760, borde klara ditt system i signaturen utan problem.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Aa jag hämtade ut det igår, dessutom är det lite repor ovanpå själva nätaggslådan, undra vad det vart med om.
Får väl plocka ut alla sladdar (PAIN!) och gå tillbaks med nätagget imorgon.

Jag vet att AX760 klarar systemet lätt men jag tänkte investera lite till framtiden (möjligtvis SLI), tjejen ska ha ny pc så hon får det "gamla"

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skrev om något mycket likartat igår men fick inte allt för många svar. Jag trodde alltså att mitt 780 hade missljud och bytte till ett titan som uppvisar helt lika missljud. Jag tror att mitt corsair HX650 ligger bakom detta missljud, likt ditt AX1200i. Har korten liknande ljud för dig också?

Här var min tråd ännu: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1378965-coil-whine-i-grafikkortet-p-g-a-natagget

Permalänk
Medlem

@grafit: Det är mycket möjligt att det är nätagget tror jag, innan mitt ax760 så hade jag ett cx750m, det tjöt förjävligt så då tänkte jag investera i bättre, dessutom sparar man el på det i längden

Jag täckte för nätaggets fläkt en kort stund och märkte att missljuden gick bort, så just då hade inte mitt grafikkort coil whine.
Då lämnade jag tillbaks skiten

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alliie:

Jag täckte för nätaggets fläkt en kort stund och märkte att missljuden gick bort, så just då hade inte mitt grafikkort coil whine.
Då lämnade jag tillbaks skiten

Lämna då tillbaka den via garantin, och inte öppet köp, för att förhindra att någon annan stackare får ett tjutande nätaggregat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Aa ska säga det, fan vad det suger att köpa dyra grejer som inte funkar

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

@Alliie: Frågade Corsair om det gick på garantin och de verkade villiga att hjälpa. Dock vet jag inte om ett till HX650 och dyr frakt gör min situation bättre. Hade dina kort värre coil whine under belastning också? Verkar lite långsökt att både min vattenkylda 780 och titan skulle lida av helt likadant coil whine, hjälper väl inte med annat än att skaffa ett till nätagg och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

@Jonssown:
Själva nätaggregatet tjuter lite men man måste lyssna precis vid det för att märka, jag testade plocka ut mitt 980 ti och då tjöt bara nätagget lite men jag tror inte det är en biggie, men grafikkortet låter som det lider när man spelar

Coilwhine i nätagg kan upkomma heller försvinna enbart genom att byta ut en mus (i extrem fall men ändå).
Och sen kan det även finnas coilwhine som inte försvinner efter ett grafikkorts "byte" från inbyggt till ett 290x.

Så se till att du lyssnar med datorn öppen och att du verkligen vet var det kommer ifrån nätagg det som är absolut mest troligt grafikkort på plats nr2/ moderkort nr3.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Alliie:

Mitt tidigare nätagg, ett Corsair ax760 (seasonic) gav mig aldrig några missljud, varken med mitt GTX 780 eller mitt nuvarande 980 ti.

Det nya är ett Corsair ax1200i (flextronics).

Hur ska jag gå tillväga? :'(

Hej Alliie,

Jag kan hjälpa dig att byta ut ditt nätaggregat, skapa en ticket på våran supportsida och återkom med ditt ticketnummer så tar vi de därifrån.

http://corsair.force.com/

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan