Nya fronthögtalare 2-4000 kr!

Permalänk
Medlem

Nya fronthögtalare 2-4000 kr!

OBS!

Bytt rubrik, gäller högtalare istället.

Hej alla ljud och filmälskare! Jag går i tankarna att skaffa mig en ny receiver för 5.1 ljud och senare skaffa nya högtalare. Jag har varit och lyssnat och snackat med en kille på hifi-klubben, efter vi har snackat och diskuterat en stund så rekommenderar han mig https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/d... jag får dem för 6000 kr i butiken sa han. Som jag förstod på honom är det ett väldigt stort steg från Denons i kanske 3000 kr klassen upp till denna, jag var dum förr och köpte färdiga paket på typ media markt etc men tänkte att det är dags för riktigt ljud. Så är det kanske då värt att gå upp några tusenlappar i prisklass för denna eller klarar man sig bra på en för ca 3000? Vad som är bra är ju dock väldigt personligt det vet jag om då olika receivers ger olika typer av ljud etc. Så ge mig bra argument för att stanna vid ca 3000 eller gå upp till ca 6000 kr klassen, tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju hur mycket effekt du egentligen behöver ?
Funktionsmässigt så skiljer det sig inte så värst mycket numera mellan billiga och dyra modeller.
Utan det är just hur kraftiga förstärkarna är och av vilken typ.

Själv kör jag:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...
Den stöder alla HD-ljud vilket ju är det viktigaste, och saknar skräp som kräver regelbundna mjukvaruuppdateringar för att fungera (t.ex. spotify).
Och kan säga att 50w/kanal räcker och blir över när man bor i lägenhet.

Behöver du kraftigare så blir det såklart dyrare:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Kan säga att jag är väldigt nöjd med min Marantz, allt är enkelt och logiskt och allt har fungerat klockrent sen dag 1.

Permalänk

hejsan.

själv har jag en DENON AVR-1611 för runt 3000kr

och varför jag inte köpte en dyrare var för att denna hade alla finesser som dom dyrare har.
dom lät samma till o med.
det som skiljer sig är mest transistorer och nätaggregat.

OCH det är samma på dom modellerna som du kollar på.
då kommer du ha större nytta att lägga dom pengarna på högtalare.
för det är där du kommer höra störst skillnad i ljudet.

dessutom så kommer du klara dig lång på 70watt.
jag har en miniförstärkare på 14watt och den kan driva högtalare som är på 100watt rms

Här är en sida med väldigt kunniga människor.
och då skämtar jag värkligen inte om kunniga.
http://www.audioholics.com/
http://www.audioholics.com/recommended-systems/2500-5.1-chann...

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Hur högt vill du spela?
Runt 3000 brukar ofta vara väldigt prisvärt, men kan saknas lite kraft om man vill dra på riktigt högt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Värt att notera så kommer dolby atmos och dts x i större utsträckning och äldre receiver kommer reas ut, kanske värt att skriva vilka högtalare du kommer använda.

Jag rekommenderar att vänta på något större rea, men självklart skall man handla när man behöver och vad man behöver.

Skulle dock ha köpt ett 7.2 för det priset.

Permalänk

Jag har en Sony 1050, bra dynamik, bra och rent ljud
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495119

dyker då och då upp på elgiganten för ca 3500

lägg mellanskillnaden på bättre högtalare, det är i alla fall de som gör den stora skillnaden, receivers i denna prisklass låter väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte ny anläggning i veckan och stod lite i samma sits.

Beror lite vad du främst kommer använda anläggningen till, är det film eller musik.
Gällande utgångar så ser jag främst skillnaden i att X3100 har ytterligare en HDMI out om det nu spelar roll (antar att du jämfört med Denon X1100W). Denon har ännu inte lanserat deras nya modell som har stöd för ovan nämnda Dolby Atmos och DTS:X så båda saknar stöd för det.
Den du tittat på väger ca 2kg mer än X1100W vilket bådar för bättre komponenter, så är det musik du är ute efter så bör du lyssna om du upplever tillräcklig skillnad mellan dem för att motivera 3000kr extra.

Jag gick på som redan nämnt Onkyo 646 som har stöd för båda nya dolby formaten. Sedan gillar jag även Onkyon:s lite varmare karaktär jämfört med te.x sony/yamaha. Vet ej hur Denon är i jämförelse då jag ej kunnat provlyssna denon.

Du måste provlyssna igen för att avgöra om skillnaden i ljud är värt 3000kr extra (och om du eventuellt behöver 2 HDMI out istället för 1). Om du ändå ska provlyssna så jämför gärna mot Onkyon då det enligt mig är ett bättre köp, speciellt om det är film du skall ha anläggningen till.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk

Det som är vesäntligt är ju vilka högtalare du ska köpa sen? Är lite som att köpa fälgar och däck men inte veta vilken bil man ska köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Använd denna länk om du skall köpa Onkyo

https://www.hembiobutiken.se/produkter/system-paket/kampanjpa...

Permalänk
Medlem

Ahh synd att jag missade det, supra lurarna är mina favoriter och ett par extra för samma pengar hade inte skadat.

Skrivet av DaydreamerVlad:
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denon AVR-X3100W har varken stöd för Atmos/DTS:X och HDCP 2.2.

Onkyos 646 däremot har stöd för alla och bättre val för samma pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Denon AVR-X3100W har varken stöd för Atmos/DTS:X och HDCP 2.2.

Onkyos 646 däremot har stöd för alla och bättre val för samma pris.

Onkyo 646 har enbart preout för subwoofers. Medans x3100w har full 7.2 preout. Sen får man själv kanske fundera på vad man prioriterar. Jag köpte själv ett nytt försteg i våras. Det saknar allt lullul som atmos, dts:x men är heldigitalt, balanserat och låter riktigt bra. Jag har ändå inte tänkt att köpa till fler högtalare så nöjer mig med ett väljudande 5.1 system. Så blev valet självklart att välja välljud framför funktioner och format som jag ändå i dagsläget inte tänkt att anpassa min anläggning efter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Finns onkyo för 4990 kr på kompletts rea 24h.

Folk säger att det är svårt att göra skillnad ljudmässigt på en receiver för 4k-8k och en för 15k samma sak gäller kablage, vad jag läst så är det bättre kalibrering på dyrare samt pre out och bättre psu dvs högre watt per kanal.

Funderar själv på att uppgradera min gamla 667 men kommer nog vänta tills ett 9.2 receiver reas ut.

Permalänk
Avstängd

här finns också ett bra forum där du kan ställa frågor om hemmabio, http://www.minhembio.com/
och denna sida har bra paket om du nu vill köpa allt på en gång, detta kanske? http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-comet-c-1-rx-v477-5...

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Finns onkyo för 4990 kr på kompletts rea 24h.

Folk säger att det är svårt att göra skillnad ljudmässigt på en receiver för 4k-8k och en för 15k samma sak gäller kablage, vad jag läst så är det bättre kalibrering på dyrare samt pre out och bättre psu dvs högre watt per kanal.

Funderar själv på att uppgradera min gamla 667 men kommer nog vänta tills ett 9.2 receiver reas ut.

Allt beror på vilka högtalare man har. Är dem dåliga så kan man lägga multum på förstärkare och det gör ingen skillnad. Jag hade tidigare en marantz sr6004 den ska ge 7x110w @ 8ohm och väger 12.7kg. Med den så lät det faktiskt helt ok, jag köpte sedan 3st xtz ap100. Dem ger 2x110w @ 8ohm klass A/B och väger 21kg. Då blev det ytterligare lite bättre, de spelade mer kontrollerat och detaljerat. Jag körde då med min sr6004 som försteg. Jag var dock ändå inte helt nöjd, så köpte därför ett nuforce avp18pro och nu så låter det faktiskt riktigt bra. Det försteget är väldigt avskalat utan ljudförbättring mm, men matar du det med en bra källa så låter det riktigt bra, kör du en dålig källa så låter det dåligt. Här var min marantz mycket snällare mot dåliga källor.

Jag tycker att det viktigaste är att man väljer förstärkare efter vilka högtalare man väljer och satsa på välljud istället för massa appar och onödiga funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för alla tips och åsikter! Det blev som så att jag köpte en Onkyo TX-NR636 tillslut och kopplade in och spelade på, grejen var att ljudet blev en aning bättre bara men inte värt 4000 kr för de högtalarna jag kör med. Men jag drog då iväg och köpte mig en ny bas, Roth oli kh30 och kopplade in, blev ett riktigt lyft då. MEN min Onkyo stendog efter en kvälls användning, spelade kanske på volym 30 inget högt utan lite lätt filmtittande, det knäppte till i den och den stendog. Sedan stod den bara och tickade utan att vilja starta, kopplade då in allt till min gamla förstärkare med den nya basen och då märkte jag att det faktiskt bara var en ny bas som behövdes! Kort och gott, lämnade in den nya förstärkaren för de skulle laga den men tog pengarna istället. Så jag skaffar nog ett par nya högtalare först istället för förstärkare. Så istället då ett bar vettiga högtalare i vettig prisklass, har lyssnat lite på hifiklubbens argon serie bara junior men deras golvvarianter verkar rätt prisvärda. Så ni insatta vad har ni då istället för förslag på prisvärda frontar + eventuell center, min förstärkare nu fixar 80 watt kanal på 8 ohm!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hur högt vill du spela?
Runt 3000 brukar ofta vara väldigt prisvärt, men kan saknas lite kraft om man vill dra på riktigt högt.

Skrivet av guineapig:

Jag har en Sony 1050, bra dynamik, bra och rent ljud
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495119

dyker då och då upp på elgiganten för ca 3500

lägg mellanskillnaden på bättre högtalare, det är i alla fall de som gör den stora skillnaden, receivers i denna prisklass låter väldigt lika.

Skrivet av nrj:

Köpte ny anläggning i veckan och stod lite i samma sits.

Beror lite vad du främst kommer använda anläggningen till, är det film eller musik.
Gällande utgångar så ser jag främst skillnaden i att X3100 har ytterligare en HDMI out om det nu spelar roll (antar att du jämfört med Denon X1100W). Denon har ännu inte lanserat deras nya modell som har stöd för ovan nämnda Dolby Atmos och DTS:X så båda saknar stöd för det.
Den du tittat på väger ca 2kg mer än X1100W vilket bådar för bättre komponenter, så är det musik du är ute efter så bör du lyssna om du upplever tillräcklig skillnad mellan dem för att motivera 3000kr extra.

Jag gick på som redan nämnt Onkyo 646 som har stöd för båda nya dolby formaten. Sedan gillar jag även Onkyon:s lite varmare karaktär jämfört med te.x sony/yamaha. Vet ej hur Denon är i jämförelse då jag ej kunnat provlyssna denon.

Du måste provlyssna igen för att avgöra om skillnaden i ljud är värt 3000kr extra (och om du eventuellt behöver 2 HDMI out istället för 1). Om du ändå ska provlyssna så jämför gärna mot Onkyon då det enligt mig är ett bättre köp, speciellt om det är film du skall ha anläggningen till.

/Mikael

Skrivet av DasBoot_swe:

Onkyo 646 har enbart preout för subwoofers. Medans x3100w har full 7.2 preout. Sen får man själv kanske fundera på vad man prioriterar. Jag köpte själv ett nytt försteg i våras. Det saknar allt lullul som atmos, dts:x men är heldigitalt, balanserat och låter riktigt bra. Jag har ändå inte tänkt att köpa till fler högtalare så nöjer mig med ett väljudande 5.1 system. Så blev valet självklart att välja välljud framför funktioner och format som jag ändå i dagsläget inte tänkt att anpassa min anläggning efter

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, citerade samtliga er för ni verkade kunniga, jag köpte en Onkyo TX-NR636 och kopplade in, köpte även en ny bas, roth oli ka30 eller något, riktigt bra sub tycker jag ordentligt bra tryck och ett riktigt lyft. Högtalarna blev väl knappt bättre än innan vilket fick mig att fundera på om de kanske borde bytas först. Svaret fick jag efter en stund då receivern stendog, den började klicka och vägrade att starta. Så jag lämnade tillbaka den och tog pengarna tillbaka. Men en på jobbet nämnde då att jag kan få låna ett par system audio sa 720 och lyssna på och sedan avgöra om jag vill ha dem, får dem för ca 3000 kr, någon som vet något mer om dem och en rekommenderad förstärkare? Kanske går bra med min nuvarande, öppen för att leta begagnat, 5.1 förstärkare är jag då ute efter. Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy

Jag skulle vilja rekommendera om begagnat och då isåfall ett märke som heter Audiovector. Modeller som K3, Ki3, C2 osv dyker ofta upp för väldigt bra priser och dem spelar förvånansvärt jäkla bra för att vara instegsmodeller. Nypris på dem snittar från 10000kr till 30000kr numera och dem spelar som om dem kostade ännu mer.

Jag kör ett par AudioVector K3 Super med en gammal 80-tals växelströms stärkare á la Harman Kardon PM665 Vxi och dem spelar så fint att jag får tårar i ögonen. Körde dem innan ihop med en TX-NR609 från Onkyo men jag tröttnade på hemmabio och böt till ren två punkt noll.

Satteh... kika begagnat också. Du får mycket mer ljud för pengarna. Sen att folk som köper och säljer dyra grejer är oftast inte heller någon som spelar sönder högtalarna och det är ju ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem

@Santrik:

Tack för tipset! Ska kika på det, ska åtminstone låna de högtalarna som jag fick testa av en jobbarkompis, de låg väl runt 10 000 i nypris så lär bara långt bättre än skiten jag har idag !

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Updatering, jag har hittat en Onkyo TX-SR507 jag ska lyssna på, verkar vara en helt okej prisvärd receiver borde kunna dra runt de högtalarna jag har tänkt att köpa ! Någon som har personlig erfarenhet av denna modellen?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ska du ha nya frontare är gle 490 mycket bra val för din budget eller ge dig ut på begangnad marknaden. Bästa förstärkaren 3-5k kr klassen är utan tvekan sony 1050. 6k för en förstärkare är overkill om du inte lägger mer på högtalarna. Vad som styr vilken förstärkare är funktioner, hur högt du ska spela och högtalarnas effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@agitax:

Tack för tips, ska som sagt kolla på System audio sa 720 imorgon och låna hem och lyssna på, sony 1050 verkar helt klart intressant, lite klen dock kanske, sa 720 ligger på 155 watt vid 4 ohm men det kanske sony fixar?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

En fråga till (Vill inte göra flera trådar) Fungerar det att blanda front och center, asså fattar ju givetvis att det fungerar men kan de olika ljudbilderna förstöra upplevelsen om man har exempelvis frontar från ett märke en modell och sedan en center från en helt annan?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NatureBoyyy:

En fråga till (Vill inte göra flera trådar) Fungerar det att blanda front och center, asså fattar ju givetvis att det fungerar men kan de olika ljudbilderna förstöra upplevelsen om man har exempelvis frontar från ett märke en modell och sedan en center från en helt annan?

Det ska vara väldigt känsligt, från vad jag har läst. Man ska nog helst hålla sig till samma märke/modell.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Ok kan vara bra att tänka på då, bakre högtalarna lär ju kvitta då folk säger att de kan man ha vilken skit som helst, fram är viktigast. Men som sagt får lyssna och höra om ljudbilden blir konstig med min nuvarande center med de nya högtalarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

En fråga till (Vill inte göra flera trådar) Fungerar det att blanda front och center, asså fattar ju givetvis att det fungerar men kan de olika ljudbilderna förstöra upplevelsen om man har exempelvis frontar från ett märke en modell och sedan en center från en helt annan?

De ska gärna ha liknande ljudbild. Centern borde även vara bättre än fronthögtalarna, annars förstör den mest.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@DunderKlumpen:

Ok kan vara bra att tänka på då, bakre högtalarna lär ju kvitta då folk säger att de kan man ha vilken skit som helst, fram är viktigast. Men som sagt får lyssna och höra om ljudbilden blir konstig med min nuvarande center med de nya högtalarna.

Bakhögtalarna är väl HALVT skitsamma. Majoriteten av pengarna ska ju inte läggas där, men man ska inte ha vad för skit som helst heller, enligt mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen:

Hmm så centern ska vara "bäst"? Bra att veta, ska åka och kolla på en Onkyo tx-sr608 imorgon, begagnad då och kolla hur den låter, tror jag köper den då och utgår från den och letar högtalare efteråt, ska dock givetvis pröva de jag har nu och jämföra med de jag får låna hem och testa, bäst kanske blir då att helt enkelt köpa förstärkaren och leta efter 2 frontar och en center från samma serie,

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Rydisen:

Hmm så centern ska vara "bäst"? Bra att veta, ska åka och kolla på en Onkyo tx-sr608 imorgon, begagnad då och kolla hur den låter, tror jag köper den då och utgår från den och letar högtalare efteråt, ska dock givetvis pröva de jag har nu och jämföra med de jag får låna hem och testa, bäst kanske blir då att helt enkelt köpa förstärkaren och leta efter 2 frontar och en center från samma serie,

Ja, t.ex. så har jag center från serien "ovanför". Har ett par B&W DM603-frontar, men en HTM62-center. Sen BEHÖVER den inte vara bättre, men jag gillar att höra vad som sägs i filmer, så därför lägger jag lite extra krut på centern.

Personligen, och i mitt rum, så tycker jag Onkyo saknar lite dynamik och pondus, dock väldigt detaljerad bas. Hade en Onkyo TX-SR508.
Hade även en Sony DN1040. Mycket dynamik och kraft, men ganska brummig och odefinierad bas, i mitt rum.
Notera att mycket har med rum och personliga preferenser att göra.

Jag landade till sist på Marantz, låter klockrent enligt mig. Tydligt mellanregister, definierad bas och en diskant som aldrig blir vass, ens i min betongbunker. Denon och Marantz låter väldigt lika (samma koncern).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H