Microsofts flaggskeppstelefoner "Talkman" och "Cityman" hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Microsofts flaggskeppstelefoner "Talkman" och "Cityman" hittar ut på nätet

När Microsoft riktar in sig på entusiaster blir det inte bara med en, utan två flaggskepp i olika storleksklasser. Nu har specifikationerna för Lumia 950 och Lumia 950 XL hittat ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var Sony som skulle släppa nya lurar då jag läste rubriken.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

5.7"... varför?! Vem har så stora händer? Förutom typ Shaq då?
Och 5.2" som liten? Haha, dagens skämt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Snusfri

Kommer garanterat att bli en 950 XL när den släpps i oktober/november.
Har idag en Lumia 1520 med 6" skärm och den är helt underbar, så härligt att tillverkare skippat microtelefoner med skärmar på 5" och mindre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blev x86 kärnor bara. Sedan måste de lägga till en inställning som släpper upp bromsen på svephastigheten, men det om något borde väl komma med Windows 10 Mobile.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gråter....
Ville verkligen ha en ny Window telefon, men 5,7"... gisses. Och Snapdragon 810! ännu värre.

Får väl bli den 5,2" om inget annat "bättre" kommer ut. Riktigt synd på trådlös laddning dock :/
Jag har köpt min sista Android/iOS telefon iaf. Men det behövs för mig vettigt alternativ om jag ska handla något nytt/dyrt...

Permalänk
Entusiast

Varför går mobiltelefoner mot samma storlek som surfplattor? Jag som tycker att min Nexus 4a skärm på 4.7'' är på gränsen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Jag gråter....
Ville verkligen ha en ny Window telefon, men 5,7"... gisses. Och Snapdragon 810! ännu värre.

Får väl bli den 5,2" om inget annat "bättre" kommer ut. Riktigt synd på trådlös laddning dock :/
Jag har köpt min sista Android/iOS telefon iaf. Men det behövs för mig vettigt alternativ om jag ska handla något nytt/dyrt...

Snapdragon 810 har fått mycket oförtjänt kritik, dels pga dåligt optimerade drivrutiner, men även för att den kom i en tid då Android var väldigt buggigt och drygt (Läs 5.0). Nu när exempelvis M9 får nya drivrutiner till 810, den så kallade V2.1, samt Android 5.1 så ska den hålla sig betydligt svalare.

Så lite oförtjänt kritik får den allt, även om Cortex A57 inte är så mycket att hänga i granen egentligen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se slutresultat.
Jag tycker om microsft/nokias telefoner men windows phone 8 var sådär, hoppas att 10 blir bättre!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Rekordmedlem

Härliga gamla namn de tagit upp, Talkman och Cityman, det var tider det.

Skulle de inte bryta med Nokia ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Jag anser mig själv ha rätt små händer, men klarar utan problem av att navigera min OPO med en hand (5.5") - Är alla på SWEC gnomer eller något som tycker det är jobbigt med telefoner i 5-6"-klassen?

Menar.. vad man än gör annat än att läsa mailen blir ju trevligare med större och mer högupplöst skärm - allt från video, till spel, till att läsa nyheterna. Ser inget scenario där en telefon på mindre än 5" skulle vara skönt att ha, om man inte har skinny jeans som går upp i rumpan på en och man prompt ska ha telefon i bakfickan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Tänkte väl att någon skulle ta upp mobira!!! kommer ihåg dessa klassiker. Farsan hade en Cityman 5000

Permalänk
Medlem

Undrar om dom dumpar priset lite för att locka över folk till windows. Hoppas kan man ju alltid..

Permalänk
Medlem

Kanske lite onödigt med 2560x1440 upplösning på 5,2" modellen, men annars bra valda storlekar.

Kan tyvärr inte med gränssnittets utseende på WP så avstår dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Snapdragon 810 har fått mycket oförtjänt kritik, dels pga dåligt optimerade drivrutiner, men även för att den kom i en tid då Android var väldigt buggigt och drygt (Läs 5.0). Nu när exempelvis M9 får nya drivrutiner till 810, den så kallade V2.1, samt Android 5.1 så ska den hålla sig betydligt svalare.

Så lite oförtjänt kritik får den allt, även om Cortex A57 inte är så mycket att hänga i granen egentligen.

Det jag reagerar på är att många telefoner med 808 faktiskt presterar bättre än 810, pga 810 throttlar helt vansinnigt.
http://www.androidauthority.com/snapdragon-808-vs-810-overhea...

Rent prestandamässigt är den snabbare, men det förutsätter också att man har kylning till det, och helt ärligt. Jag tar hellre lite svalare telefon att sätta vid örat än en som är lite snabbare

Som du säger, de har troligen förbättrat det, men ärligt. 8 kärnor.. varför? När 6 kärnor redan närmar sig termiska max en telefon klarar så ser jag det som dumt att ha mer. Det enda jag "vinner på" är om jag ska benchmarka eller rendera film i telefonen. Hur många gör detta!? Inte jag iaf.
Så för mig tar jag hellre en svalare 808, även i min större telefon med trådlösladdning, än att betala mer för något jag inte kommer använda.

I en surfplatta som har bättre kylning och mer prestanda krav är det en annan sak dock...

Permalänk
Skrivet av THB:

Kommer garanterat att bli en 950 XL när den släpps i oktober/november.
Har idag en Lumia 1520 med 6" skärm och den är helt underbar, så härligt att tillverkare skippat microtelefoner med skärmar på 5" och mindre.

Hade både nokias N9 och lumia 800 saknar ibland hur mina "micro-telefoner" låg i handen jämförelse med den jag har idag, tex när man ska nå något i det översta vänstra hörnet när man håller den med en hand.

Finns såklart fördelar som att surfa, netflex, Skajp osv

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Oooo, har saknat en ersättare till min gamla (första gen) Note ända sedan jag bör ut den. XL, den tar vi
Hoppas nu bara priserna blir någolunda humana och inga 8-9k som Äpplet och den andre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag gråter....
Ville verkligen ha en ny Window telefon, men 5,7"... gisses. Och Snapdragon 810! ännu värre.

Får väl bli den 5,2" om inget annat "bättre" kommer ut. Riktigt synd på trådlös laddning dock :/
Jag har köpt min sista Android/iOS telefon iaf. Men det behövs för mig vettigt alternativ om jag ska handla något nytt/dyrt...

Håller med dig helt. Jag har en Lumia 930 och den är tillräckligt stor för mig. Så jag kan inte tänka mig 5.7". Vill dock ha qi-laddning i telefonen...

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Hade velat ha något i stil med en Lumia 1020, gärna något lite mindre. Absolut inte större iallafall.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Kanske blir att byta till en windows baserad telefon istället nu när jag ska byta i höst. Börjar bli extremt trött på Samsungs telefonen och iPhone ska vi inte ens prata om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det jag reagerar på är att många telefoner med 808 faktiskt presterar bättre än 810, pga 810 throttlar helt vansinnigt.
http://www.androidauthority.com/snapdragon-808-vs-810-overhea...

Rent prestandamässigt är den snabbare, men det förutsätter också att man har kylning till det, och helt ärligt. Jag tar hellre lite svalare telefon att sätta vid örat än en som är lite snabbare

Som du säger, de har troligen förbättrat det, men ärligt. 8 kärnor.. varför? När 6 kärnor redan närmar sig termiska max en telefon klarar så ser jag det som dumt att ha mer. Det enda jag "vinner på" är om jag ska benchmarka eller rendera film i telefonen. Hur många gör detta!? Inte jag iaf.
Så för mig tar jag hellre en svalare 808, även i min större telefon med trådlösladdning, än att betala mer för något jag inte kommer använda.

I en surfplatta som har bättre kylning och mer prestanda krav är det en annan sak dock...

Även 6 kärnor är Overkill, även det är för varm.

Lite kul att någon väljer Microsoft mobil frivilligt
Jag väntar på 820 soc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

5.7"... varför?! Vem har så stora händer? Förutom typ Shaq då?
Och 5.2" som liten? Haha, dagens skämt

Jag tror jag har lite större händer än andra, men jag inga problem med min g4, kan använda den med en hand. Skulle gärna gå upp till 6". Alla har ju sina egna preferenser på skärmstorlek.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Det blir en Talkman. 925:an har varit utmärkt men börjar bli naggad i kanterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anelya:

Kanske blir att byta till en windows baserad telefon istället nu när jag ska byta i höst. Börjar bli extremt trött på Samsungs telefonen och iPhone ska vi inte ens prata om

Skickades från m.sweclockers.com

Finns fler märken än Samsung. Motorola har rätt fina mobiler om man vill ha oled.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Varför går mobiltelefoner mot samma storlek som surfplattor? Jag som tycker att min Nexus 4a skärm på 4.7'' är på gränsen.

Den rådande inställningen bland tillverkarna är att årets modell måste ha en större skärm än förra årets. Det gör så för att det säljer helt enkelt. Den enda tillverkaren som sticker ut från mängden är Sony med sin Z Compact serie.

Någonstans måste det ta ett slut hoppas jag. Telefonerna kan inte växa en tum vartannat år. Men du kan lita på att det alltid kommer att finnas "storhänta" människor om 5 år som prompt som säger att de inte skulle kunna drömma om att använda en telefon som är mindre än 10 tum....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag reagerar på är att många telefoner med 808 faktiskt presterar bättre än 810, pga 810 throttlar helt vansinnigt.
http://www.androidauthority.com/snapdragon-808-vs-810-overhea...

Rent prestandamässigt är den snabbare, men det förutsätter också att man har kylning till det, och helt ärligt. Jag tar hellre lite svalare telefon att sätta vid örat än en som är lite snabbare

Som du säger, de har troligen förbättrat det, men ärligt. 8 kärnor.. varför? När 6 kärnor redan närmar sig termiska max en telefon klarar så ser jag det som dumt att ha mer. Det enda jag "vinner på" är om jag ska benchmarka eller rendera film i telefonen. Hur många gör detta!? Inte jag iaf.
Så för mig tar jag hellre en svalare 808, även i min större telefon med trådlösladdning, än att betala mer för något jag inte kommer använda.

I en surfplatta som har bättre kylning och mer prestanda krav är det en annan sak dock...

Tänk på att det är mera som 4+4 kärnor och 2+4 kärnor. 4 st för prestanda 4 st för lågkonsumtion. 808 har istället bara 2 för prestanda och 4 för lågkonsumtion.

En telefon funkar inte som en dator, även fast den också kan ha 8 kärnor.

Men som du säger så räcker prestandan bra så fort man inte spelar.

Permalänk
Medlem

De kör väl Android, hoppas jag??

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Påminner något om Walkman

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Men vad har man den till? Varför ska de ha prestandakomponenter och lullull i en sådan? Hade de haft Windows 10 eller något annat OS som har lite mer funktion i den så hade det varit en sak. Men nu bidrar komponentvalen mest till att göra telefonen onödigt dyr.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Tänk på att det är mera som 4+4 kärnor och 2+4 kärnor. 4 st för prestanda 4 st för lågkonsumtion. 808 har istället bara 2 för prestanda och 4 för lågkonsumtion.

En telefon funkar inte som en dator, även fast den också kan ha 8 kärnor.

Men som du säger så räcker prestandan bra så fort man inte spelar.

En mobil har ännu sämre flertråds prestanda. Stor del appar och spel programmeras för en tråd. Enklare och snabbare programmera, framför allt billigare.

Även undersökningar visar att som mest används 1,5 kärna. Vist en kärna för bakgrunds aktiviteter och 2 för appar/spel, kan jag köpa.

Sen har du sen en vägg och det är temperatur. Flera kärnor belastas så blir det mer värme, helt enkelt måste CPU:n klocka ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar