Nvidia Geforce GTX 950 i specifikationer – GTX 750 Ti prissänks

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 950 i specifikationer – GTX 750 Ti prissänks

Det blåser upp till storm i de lägre prisklasserna, där långköraren Geforce GTX 750 Ti prissänks inför en annalkande lansering av GM206-bestyckade GTX 950.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

960 - 6pin strömförsörjning - 120w TDP
950 - 8pin strömförsörjning - 90w TDP

Ehm, va? 950 kommer överklocka sämre än 960 i vilket fall iom högre stock frekvens.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag gissade på 768 shaders, fast det hette ju 950 Ti då ännu.
Nvidia har en bra chans att vara prisvärdare än R7 370. 380 kostar lika mycket som 370 men är betydligt bättre. 270/270X är lite bättre men billigare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en 950 i min HTPC. Men dessa specifikationer verkar lite udda, 8-pin och 90W. Hade väntat runt 80W dock, och typ 100W för en senare 950 Ti.

Permalänk

Blir priset och prestandan rätt kan det nog bli ett bra kort detta. Verkar lite skumt med strömförsörjningen däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Prestanda i all ära men faktumet att GTX 750 Ti har kunnat passiv-kylas har alltid varit imponerande och med en 90W TDP redan för icke Ti-modellen så ser det ju inte så ljust ut för en passivt kyld modell av GTX 950 tyvärr.

Men men, målgruppen för dessa passiva kort är väl ganska liten ändå och det är ju trevligt att de ändå väljer att behålla GTX 750 Ti ett tag till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Eftersom det bygger på GM206 så finns väl förutsättningar för att det kommer ha stöd för HDCP 2.2? Någon som hört något?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av philipborg:

960 - 6pin strömförsörjning - 120w TDP
950 - 8pin strömförsörjning - 90w TDP

Ehm, va? 950 kommer överklocka sämre än 960 i vilket fall iom högre stock frekvens.

Mitt EVGA 960 har då 1 st 8-pin....Kanske finns fler varianter då?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Prestanda i all ära men faktumet att GTX 750 Ti har kunnat passiv-kylas har alltid varit imponerande och med en 90W TDP redan för icke Ti-modellen så ser det ju inte så ljust ut för en passivt kyld modell av GTX 950 tyvärr.

Men men, målgruppen för dessa passiva kort är väl ganska liten ändå och det är ju trevligt att de ändå väljer att behålla GTX 750 Ti ett tag till.

Och 750Ti behöver dessutom ingen PCI-E Ström utan tar bara ström från moderkortet vilket är en enorm fördel för HTPC tycker jag. Är på jakt själv efter nått kraftfullare i min HTPC, får se va de blir. kanske ett begagnat 750Ti eller om nu 950 blir bra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det blåser upp till storm är tillbaka. Favorit i repris.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Proffsmobbare

Hoppas verkligen det finns SLI-kontakt denna gång, då blir GTX 950 SLI ett givet köp.

Permalänk
Medlem

Med 90W borde ju en 6-pinskontakt räcka gott och väl. Jisses.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hoppas verkligen det finns SLI-kontakt denna gång, då blir GTX 950 SLI ett givet köp.

Vad är fördelen över 970 förutom möjligen ett lite lägre pris?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Mitt EVGA 960 har då 1 st 8-pin....Kanske finns fler varianter då?

Då har du inte referens strömförsörjning uppenbarligen Detta är referens anslutningarna som listas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Då har du inte referens strömförsörjning uppenbarligen Detta är referens anslutningarna som listas.

Ah ok, sedan kanske det också är 8-pin i och med att jag har 4 GB varianten.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Ah ok, sedan kanske det också är 8-pin i och med att jag har 4 GB varianten.

Gissar att du har något med deras ACX kylare typ SC eller SSC? Dem har extra strömförsörjning. Finns till och med varianter utav 960 med 4+6pins strömförsörjning från t.ex. Gigabyte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

suck... Trodde den inte skulle behöva extra ström -.-

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Vad är fördelen över 970 förutom möjligen ett lite lägre pris?

Tror han var aningen ironisk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Men SLI har ju aldrig varit bra på något sätt, det har hör man ju varje gång sweclockers nämner det.

Skrivet av Laine:

Hoppas verkligen det finns SLI-kontakt denna gång, då blir GTX 950 SLI ett givet köp.

Permalänk
Medlem

De borde släppt detta som 950TI och gjort en bantad variant som bara heter 950 och inte behöver 8 eller 6 pin. Då hade de kunnat göra sig av med 750 serien som saknar lite funktioner som jag förstått det.

Skrivet av Monarchy:

Men SLI har ju aldrig varit bra på något sätt, det har hör man ju varje gång sweclockers nämner det.

Det är bra om du vill tjäna pengar när du säljer. Dubbla grafikkort är ett bra argument till oinsatt folk, om man kan med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nice, Hdmi 2.0.
Får bli en till Htpc:n

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ArcticFire:

Vad är fördelen över 970 förutom möjligen ett lite lägre pris?

Har redan ett 970 så det är ingen jakt på prestanda, alltid velat ha en dator med två kort och spelar knappt några krävande spel längre.

Dubbla GTX 950 i SLI med vattenkylning hade sett riktigt snyggt ut och inte kostat allt för mycket. Allt behöver inte alltid vara logiskt, det har inget med prestanda att göra i det här fallet.

Om det nu skulle prestera som ett GTX970 och dessutom blir billigare så är det bara en bonus.

Skrivet av Monarchy:

Men SLI har ju aldrig varit bra på något sätt, det har hör man ju varje gång sweclockers nämner det.

SLI har väl haft närmare 90% skalning i nästan allt senaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vad är fördelen över 970 förutom möjligen ett lite lägre pris?

Skrivet av Emil Hansson:

Tror han var aningen ironisk

Skrivet av Monarchy:

Men SLI har ju aldrig varit bra på något sätt, det har hör man ju varje gång sweclockers nämner det.

Eftersom att det är Laine som frågar gissar jag på utseénde till rätt pris utan hänsyn till prestanda!

Skrivet av Laine:

Har redan ett 970 så det är ingen jakt på prestanda, alltid velat ha en dator med två kort och spelar knappt några krävande spel längre.

Dubbla GTX 950 i SLI med vattenkylning hade sett riktigt snyggt ut och inte kostat allt för mycket. Allt behöver inte alltid vara logiskt, det har inget med prestanda att göra i det här fallet.

Om det nu skulle prestera som ett GTX970 och dessutom blir billigare så är det bara en bonus.

SLI har väl haft närmare 90% skalning i nästan allt senaste åren?

Jag hade rätt

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Gissar att du har något med deras ACX kylare typ SC eller SSC? Dem har extra strömförsörjning. Finns till och med varianter utav 960 med 4+6pins strömförsörjning från t.ex. Gigabyte.

Japp stämmer bra, har SSC- varianten. Många anser ju att 4GB på det kortet är onödigt, har dock sett att både GTA V och Far cry 4 utnyttjar runt 3.5 GB enligt msi afterburner. Har inte köpt det själv, utan fick det nu när jag fyllde 40

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har redan ett 970 så det är ingen jakt på prestanda, alltid velat ha en dator med två kort och spelar knappt några krävande spel längre.

Dubbla GTX 950 i SLI med vattenkylning hade sett riktigt snyggt ut och inte kostat allt för mycket. Allt behöver inte alltid vara logiskt, det har inget med prestanda att göra i det här fallet.

Om det nu skulle prestera som ett GTX970 och dessutom blir billigare så är det bara en bonus.

SLI har väl haft närmare 90% skalning i nästan allt senaste åren?

Nu tänker jag inte diskutera om du ska köpa det eller inte då du uppenbarligen gör det utav estetiska skäl, men det kommer inte presterar som 970 bara så du inte förväntar dig det. 2st 960 4GB presterar grovt som ett 970. 950 kommer ha 75% utav antalet kärnor utav 960 men endast vara tillgänglig i 2GB variant. 2GB i SLI stryper även i såpass låg prestanda per kort.

Som sagt, säger inte om du ska köpa det eller inte. Säger bara det att ditt 970 kommer vara rätt mycket bättre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hoppas verkligen det finns SLI-kontakt denna gång, då blir GTX 950 SLI ett givet köp.

Min teori om 750 och 750Ti är att Nvidia förstod att det skulle bli alldeles för bra prestanda per krona med den kombinationen och därmed konkurrera ut deras egna kort och att det var därför SLI-stödet uteblev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Om kortet blir snålt och det går att "kapa" i storlek så skulle jag kunna se detta i små "konsolldödare" för en rimlig penning.

Lämplig i5, 8GB Ram, 120-250GB SSD + 2TB HDD i ett litet snyggt mITX chassi för runt 4-5K så har man en winner om detta klarar av 1080p spel i mid/high vilket det bör göra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Monarchy:

Men SLI har ju aldrig varit bra på något sätt, det har hör man ju varje gång sweclockers nämner det.

Det man normalt använder SLI/CF till, AFR, har fått allt fler problem med de tekniker som moderna spelmotorer använder. T.ex. så kräver vissa effekter frame#N som indata för att beräkna frame#N+1, något som rejält minskar effekten av fler GPUer.

Man ska nog så långt som möjligt försöka hålla sig till en GPU, det är värt det även om den teoretiska perf/pris kvoten kanske ser bättre ut för SLI/CF.

Om man absolut vill köra SLI kanske man ska ta en titt på SLI/AA, den användningen borde vara i stort sett immun mot mikrostutter och varje GPU har alltid föregående frame som input till "sin" nästa frame (i SLI/AA renderas ju samma scen, bara något förskjutet i varje GPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontehedning:

Nice, Hdmi 2.0.
Får bli en till Htpc:n

Glöm inte att verifiera att det får stöd för HDCP 2.2 också (om du vill kunna köra HDCP-skyddat 4K-material).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Snacka om att urvattna "GTX"-stämpeln?! Vad hände med "GT"? Jag har svårt att se GTX 960 som ett gaming-kort idag. Det är allt för långt bakom GTX 970 för att ens klassas som ett modernt gamingkort. Är förbannat trött på båda GPU tillverkarna och deras prissättning att jag faktiskt funderar på att lägga spelandet på hyllan helt och hållet med mitt nya bygge. Tänker nog slänga i ett av mina gamla HD 4850 i nya riggen och bara spela PS4 istället. Över 3000:- för 970 som ändå får ses som instegsmodell när det kommer till modern gaming. Inte okey enligt min mening. GTX 970 är vad GTX 960 borde ha varit. Och GTX 960 är på tok för dyrt för ett gamingkort i instegssegmentet. Ett prisvärt gamingkort borde inte kosta mer än 1500:- och klockat bör det nå relativt nära flaggskeppsmodellerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...