Koppla in förstärkare - förvirrad

Permalänk

Koppla in förstärkare - förvirrad

Hej!

Jag har nyligen köpt en "ny" förstärkare, en Hoyo AU X550. Ser ut såhär:

Sedan har jag två stora golvhögtalare och en subwoofer (den på bilden).
Mitt främsta mål med förstärkaren är att koppla in datorljudet till den, mitt ljudkort är ett Yamaha Audiogram 6, inkopplat via USB. Jag har även en XLR-mic inkopplad till Audiogrammet med 48v fantommatning. Det första problemet jag upptäckte var att om jag kopplar in högtalarna i förstärkaren så blir det rundgång och tjuter. Fastän jag inte spelar in nåt eller så, det räcker bara att den är inkopplad på Audiogrammet och att fantommatningen är på.
Det är dock inte det största problemet! Jag får överhuvudtaget inte något ljud i båda högtalarna, kan få det i en av dem. Förut så funkade det om jag kopplade in en högtalare på Centerkontakterna, andra gånger om jag kopplade in en av högtalarna (spelar ingen roll vilken) på en av Front-kontakterna. Jag har aldrig fått båda att funka samtidigt, har dock inte testat alla möjliga kombinationer... än!
Skulle vara glad om någon kunde berätta för mig vad allt det där krafset på baksidan av förstärkaren var till för, vet inte riktigt hur jag ska koppla, eller om det rentutav är fel på förstärkaren. Hittar ingen info om förstärkaren på nätet :/
Mina högtalare har inte vad jag har sett kallas "banana plugs" utan det är bara ren koppartråd som jag skruvar fast. Ser att det står + och - på förstärkaren, spelar det någon roll hur jag kopplar in högtalaren, och om det gör det, hur ska jag ta reda på vilken av koppartrådarna som + och vilken som är - ??

Tackar så mycket för all hjälp jag kan få, trevlig helg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat högtalarna då?
Som jag tolkar det så bör du koppla till front om du bara har två högtalare och negativ ska vara till höger på varje par.
(Skruvfästena har hamnat fel på front left.)

Vilken input testar du med också?
För på dvd-inputen så verkar den ju vara uppdelad på front och back osv.

Du kan ta reda på polariteten på högtalarna med ett 1.5v batteri.
Koppla högtalaren till batteriet, när högtalaren går utåt så stämmer polariteten med batteriets.
(Nudda bara snabbt på batteriet, håll det inte kopplat. Använd inte batteri med högre spänning)
Högtalare brukar också ha ledare markerad med ett streck eller något sånt.

Permalänk
Proffsmobbare

Det är en analog surround-förstärkare du har fått tag på, dina högtalare ska du koppla in på Speaker - Front - Left & Right, signalen ska kopplas in på (Input) TV eller MD/AV (beroende på vad du väljer i förstärkaren).

Om din sub är aktiv så ska sen kopplas in på Sub Out, har du en signal in till sub, förstärkaren borde kunna dela signalen själv utan en Center Sub-signal in.

Tape tror jag har en för-förstärkare integrerad men är inte helt säker, bör undvikas.

Stereo Out på Audiogram ska alltså in i MD/AV.

Det är mycket viktigt att plus och minus på högtalaren är kopplad till rätt pol på förstärkaren, högtalaren borde även den vara färgkodad eller märkt på annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Skulle vara glad om någon kunde berätta för mig vad allt det där krafset på baksidan av förstärkaren var till för, vet inte riktigt hur jag ska koppla, eller om det rentutav är fel på förstärkaren. Hittar ingen info om förstärkaren på nätet :/
Mina högtalare har inte vad jag har sett kallas "banana plugs" utan det är bara ren koppartråd som jag skruvar fast. Ser att det står + och - på förstärkaren, spelar det någon roll hur jag kopplar in högtalaren, och om det gör det, hur ska jag ta reda på vilken av koppartrådarna som + och vilken som är - ??

Hej Marzupilami,

Högtalarkabeln som endast är "koppartråd" spelar ingen som helst roll vilken av ändarna du fäster i + respektive - på förstärkaren så länge de går till samma på högtalaren! Exempel:

Där den översta är kopplad till minus på högtalaren måste den även vara kopplad till minus på förstärkaren, bara att följa kabeln och se till att det blir rätt

Ibland har förstärkare kopplingar likt dessa:

Du skruvar bara på utgången på förstäkaren så bör du förhoppningsvis finna ett hål där du kan stoppa ner högtalarkabeln för att sedan skruva tillbaka "korken".

Hoppas jag hjälpte lite!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

@Whitewiz @Laine @RasmusC
Tackar för hjälpen! Men vad händer om jag kopplar fel då? Alltså + från högtalaren till minus på förstärkaren eller vice versa? Har bara kopplat in hursomhelst hittills på en massa olika konstiga vis. Kan det skada högtalarna eller vad kan hända?

EDIT: Ser nu att den ena av kablarna från högtalaren har en liten röd färgrand längs med, betyder det + eller - ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

@Whitewiz @JaZid @RasmusC
Tackar för hjälpen! Men vad händer om jag kopplar fel då? Alltså + från högtalaren till minus på förstärkaren eller vice versa? Har bara kopplat in hursomhelst hittills på en massa olika konstiga vis. Kan det skada högtalarna eller vad kan hända?

EDIT: Ser nu att den ena av kablarna från högtalaren har en liten röd färgrand längs med, betyder det + eller - ?

Röd brukar symbolisera + men så länge du kopplar den rödfärgade samma på högtalare och förstärkare så spelar det ingen roll. För kablen är lika tjock och har samma egenskaper på den färgade och ofärgade

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Okay. Jag upptäckte just att front left uttaget inte funkar :/
Spelar det då någon roll om jag kopplar in mina två (front)högtalare till surround istället, jag har ju ändå bara två högtalare totalt?

Visa signatur
Permalänk

utgångarna som heter surround är för bakhögtalarna i ett 5.1 system.

dvs byt/köp ny förstärkare om en kanal är trasig.

om subben har eget sub steg så räcker en gammal stereoförstärkare till att driva fronterna så behöver du bara en lågnivåkabel till sub och en till stereoförstärkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

utgångarna som heter surround är för bakhögtalarna i ett 5.1 system.

dvs byt/köp ny förstärkare om en kanal är trasig.

om subben har eget sub steg så räcker en gammal stereoförstärkare till att driva fronterna så behöver du bara en lågnivåkabel till sub och en till stereoförstärkaren.

Ursäkta, jag tror inte jag förstod riktigt, jag är inte så haj på det här, serru.
Min fråga var om det rent ljudmässigt spelade någon roll om jag använde surround- eller frontkontakterna, eftersom jag ändå bara har två högtalare och en aktiv subwoofer. Den sista meningen tror jag inte att jag fattade alls Lågnivåkabel? Subben har eget sub? Hur menar du att jag ska dra kablarna?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Ursäkta, jag tror inte jag förstod riktigt, jag är inte så haj på det här, serru.
Min fråga var om det rent ljudmässigt spelade någon roll om jag använde surround- eller frontkontakterna, eftersom jag ändå bara har två högtalare och en aktiv subwoofer. Den sista meningen tror jag inte att jag fattade alls Lågnivåkabel? Subben har eget sub? Hur menar du att jag ska dra kablarna?

nä ljudmässigt ska det nog inte vara någon skillnad mellan front och surround utgångarna.

lågnivåkabeln är den tunna kabeln med 2 RCA kontakter i vardera änden eller 3.5/6.35mm phono kontakt i ena änden.

lågnivå RCA -> RCA

lågnivå 3.5mm Phono -> RCA

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä ljudmässigt ska det nog inte vara någon skillnad mellan front och surround utgångarna.

lågnivåkabeln är den tunna kabeln med 2 RCA kontakter i vardera änden eller 3.5/6.35mm phono kontakt i ena änden.

lågnivå RCA -> RCA
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/84-767_xl_1.jpg

lågnivå 3.5mm Phono -> RCA
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/84-756_xl_1.jpg

Okay, så enda anledningen till att köpa en ny förstärkare där alla kontakterna fungerar skulle vara ifall jag började använda fler högtalare, eller?

Visa signatur
Permalänk

mjo troligen

är inte säker om det ev sitter något filter på surroundutgångarna men skulle inte tro det.

men de lär du märka isf ä ju bara att prova.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis inte få ut något stereoljud om du kör med en surroundutgång istället. Jag hade köpt en ny förstärkare om jag var du.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Ursäkta, jag tror inte jag förstod riktigt, jag är inte så haj på det här, serru.
Min fråga var om det rent ljudmässigt spelade någon roll om jag använde surround- eller frontkontakterna, eftersom jag ändå bara har två högtalare och en aktiv subwoofer. Den sista meningen tror jag inte att jag fattade alls Lågnivåkabel? Subben har eget sub? Hur menar du att jag ska dra kablarna?

Ja det spelar troligen roll ljudmässigt, nu hittade jag ingen manual och kan inte heller se några detaljer på dina bilder men den verkar inte ha nån Dolbysurround dekoder men troligen har den nån form av matrisdekoder eftersom de kallar den surround och bakkanalerna har troligen dessutom mindre effekt, kan du ordna bra bilder där man tydligt kan läsa allt som står på fronten eller länka en manual ?

Har du testat att mata en kanal i taget med ett tonsvep 20-20kHz och brus och även med en monosignal som matas in som stereo (både i och ur fas) till frontingångarna eller en stereoingång och kollat vad som kommer ut på en kanal i taget på samtliga slutstegsutgångar så kan du ju troligen själv konstatera om apparaten bara agrar slutsteg eller vad den gör med signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Du kommer troligtvis inte få ut något stereoljud om du kör med en surroundutgång istället. Jag hade köpt en ny förstärkare om jag var du.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det spelar troligen roll ljudmässigt, nu hittade jag ingen manual och kan inte heller se några detaljer på dina bilder men den verkar inte ha nån Dolbysurround dekoder men troligen har den nån form av matrisdekoder eftersom de kallar den surround och bakkanalerna har troligen dessutom mindre effekt, kan du ordna bra bilder där man tydligt kan läsa allt som står på fronten eller länka en manual ?

Har du testat att mata en kanal i taget med ett tonsvep 20-20kHz och brus och även med en monosignal som matas in som stereo (både i och ur fas) till frontingångarna eller en stereoingång och kollat vad som kommer ut på en kanal i taget på samtliga slutstegsutgångar så kan du ju troligen själv konstatera om apparaten bara agrar slutsteg eller vad den gör med signalen.

Hej, jag upptäckte just en sak: förstärkaren var inte alls sönder, jag hade förmodligen bara kopplat fel på plus och minus, hehe...
Men fortfarande så blir det rundgång när jag kopplar in min mikrofon OCH sätter på 48v fantommatning, alltså ingen rundgång om jag bara gör något av dem. Är det någon som kan förklara varför?? Det blev inte rundgång med min förra förstärkare, en Hitachi HRD MD18, men nu så börjar det tjuta så fort jag vrider upp volymen lite grann med den nya. Om micen är inkopplad och fantommatning på alltså. Varför???
Bild på ljudkortet, jag använder Phones-utgången till förstärkaren och den vänstra XLR-kontakten till micen:

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej, jag upptäckte just en sak: förstärkaren var inte alls sönder, jag hade förmodligen bara kopplat fel på plus och minus, hehe...
Men fortfarande så blir det rundgång när jag kopplar in min mikrofon OCH sätter på 48v fantommatning, alltså ingen rundgång om jag bara gör något av dem. Är det någon som kan förklara varför?? Det blev inte rundgång med min förra förstärkare, en Hitachi HRD MD18, men nu så börjar det tjuta så fort jag vrider upp volymen lite grann med den nya. Om micen är inkopplad och fantommatning på alltså. Varför???
Bild på ljudkortet, jag använder Phones-utgången till förstärkaren och den vänstra XLR-kontakten till micen:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/91fyVUU7jLL._SL1500_.jpg

Jag har svårt att förstå hur det kan bli rundgång men du kanske kalla alla tjut/oljud för det, det skulle ju kunna bero på nått jordfel som gör så att det uppstår en potentialskillnad när du aktiverar fantommatningen.
Är mikrofonen och kabeln till den rätt kopplad ? Dvs kabel är kopplad 1-1 2-2 3-3 och inget annat tex nån kabel för obalanserard överföring ?
Varför använder du hörlursutgången och inte den normala utgången från mixern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå hur det kan bli rundgång men du kanske kalla alla tjut/oljud för det, det skulle ju kunna bero på nått jordfel som gör så att det uppstår en potentialskillnad när du aktiverar fantommatningen.
Är mikrofonen och kabeln till den rätt kopplad ? Dvs kabel är kopplad 1-1 2-2 3-3 och inget annat tex nån kabel för obalanserard överföring ?
Varför använder du hörlursutgången och inte den normala utgången från mixern ?

Hm. Förstår inte riktigt vad du menar med 1-1 2-2 3-3 och obalanserad överföring. Jag har bara en XLR-kabel som är kopplad mellan mikrofonen och det vänstra XLR-uttaget på ljudkortet. Det går väl bara att koppla på ett sätt? Sedan är ingen utrustning överhuvudtaget i mitt vardagsrum jordad, huset är för gammalt för jordade uttag :/ Gäller alltså både datorer, ljudkort, tv, stereo och allt annat. Den mesta utrustningen är också ansluten till samma väggkontakt i slutänden. Kan det vara haken?
Varför jag inte den normala utgången från mixern? För att jag inte har rätt kablar Spelar det någon roll annars, ljudmässigt?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hm. Förstår inte riktigt vad du menar med 1-1 2-2 3-3 och obalanserad överföring. Jag har bara en XLR-kabel som är kopplad mellan mikrofonen och det vänstra XLR-uttaget på ljudkortet. Det går väl bara att koppla på ett sätt? Sedan är ingen utrustning överhuvudtaget i mitt vardagsrum jordad, huset är för gammalt för jordade uttag :/ Gäller alltså både datorer, ljudkort, tv, stereo och allt annat. Den mesta utrustningen är också ansluten till samma väggkontakt i slutänden. Kan det vara haken?
Varför jag inte den normala utgången från mixern? För att jag inte har rätt kablar Spelar det någon roll annars, ljudmässigt?

Det finns olika typer (och kopplade) xlr kablar, du ska ha en "rak mikrofonkabel" en del använder kablar som är byglade på olika sätt eller högtalarkablage, kopplar man sånt till en mikrofon tillsammans med fantommatning blir det ofta problem.

Mixern är ju dessutom strömförsörjd via usb vilket kan skapa problem, den måste ju öka spänningen för att skapa fantommatning och det kombinerat med att den inte verkar ha balanserade utgångar kan göra att störningar från datorn överförs till monitorsystemet.

Det verkar som om du bara har obalanserrade utgångar så då är det troligen ingen skillnad att använda den riktiga utgången för du måste koppla ihop jordarna i vilket fall om du inte har balanserade utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns olika typer (och kopplade) xlr kablar, du ska ha en "rak mikrofonkabel" en del använder kablar som är byglade på olika sätt eller högtalarkablage, kopplar man sånt till en mikrofon tillsammans med fantommatning blir det ofta problem.

Mixern är ju dessutom strömförsörjd via usb vilket kan skapa problem, den måste ju öka spänningen för att skapa fantommatning och det kombinerat med att den inte verkar ha balanserade utgångar kan göra att störningar från datorn överförs till monitorsystemet.

Det verkar som om du bara har obalanserrade utgångar så då är det troligen ingen skillnad att använda den riktiga utgången för du måste koppla ihop jordarna i vilket fall om du inte har balanserade utgångar.

Vad betyder balanserade eller obalanserade utgångar? Vad kan jag göra åt det? Ska jag dra en jordad dosa till ett jordat uttag i något annat rum, ska jag jorda mixern genom att typ dra en koppartråd från metallbottnen av mixern till jord, ska jag byta så att inte all elektronisk utrustning är kopplad till samma vägguttag, utan förstärkare och dator har sitt eget vägguttag, eller vad ska jag göra för att bli av med rundgången eller vad det nu är?

Min mic är en Studio Projects B1:

Min XLR-kabel ser ut så här:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Bild på ljudkortet, jag använder Phones-utgången till förstärkaren och den vänstra XLR-kontakten till micen

Hmm, jag tror inte det är en bra idé att använda phones till förstärkaren.. Den är till för hörlurar och troligen förstärkt.

Använd Stereo Out istället.. Det kanske behöver en annan kabel (eller adaptrar) men det borde ge mindre risk för strul.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad betyder balanserade eller obalanserade utgångar? Vad kan jag göra åt det? Ska jag dra en jordad dosa till ett jordat uttag i något annat rum, ska jag jorda mixern genom att typ dra en koppartråd från metallbottnen av mixern till jord, ska jag byta så att inte all elektronisk utrustning är kopplad till samma vägguttag, utan förstärkare och dator har sitt eget vägguttag, eller vad ska jag göra för att bli av med rundgången eller vad det nu är?

Min mic är en Studio Projects B1:
http://www.bhphotovideo.com/images/images2000x2000/Studio_Projects_B1_B1_Large_Diaphragm_Studio_Condenser_673279.jpg

Min XLR-kabel ser ut så här:
https://www.divinelighting.com/images/XLR_Cable_10.gif

Balanserad signalöverföring använder inte jorden som referens utan har 2st sinsemellan 180 grader fasvända signaler och skillnaden mellan dem är "nyttosignal" och likheterna är "skräp" och tas bort. balansering gör att man får mycket mindre risker att signalen påverkas av tex jordfel och externa störningar som kommer in via kablarna så därför kör man alltid balanserat i professionella sammanhang, bilden på kabeln säger inget om hur den är kopplad, bara att det är en kabel med 3 poliga xlrkontakter den ska vara rakt kopplad och inget annat, stift 1 till 1, 2 till 2 och 3 till 3 och inga sammankopplingar av stiften på annat sätt sinsemellan och det ska vara en 2 polig kabel med skärm där signalledarna är tvinnade som ett par och inte nån annan kabeltyp, de brukar kallas mikrofonkabel om du köpt den färdig, har du köpt nått annat typ en högtalarkabel eller nån for av adapter/övergång med xlr så blir det fel.

Kabeln bör vara av denna typ >

Lite om balanserad signalöverföring >
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
https://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej! Har inte hunnit kolla mer på det där med rundgången, för det uppstod ett annat problem - Front left kontakten för högtalare (som jag sa var trasig, som jag sedan sa inte var trasig) ÄR trasig! Det verkar vara någon form av glappkontakt. När jag lyssnade på musik med förstärkaren så lutade jag mig fram över den och kom åt den lite grann. Då blev ljudet i front left högtalaren plötsligt mycket svagare, utan att jag kommit åt någon knapp eller kontroll på förstärkaren. När jag slog till förstärkaren igen, som en gammal TV, så blev ljudet plötsligt normalt i front left igen. När jag slog till förstärkaren igen så försvann det helt i front left, och när jag slog till igen så kom det tillbaka på svag volym igen. Sedan försvann det helt igen och har inte kommit tillbaka. Jag öppnade förstärkaren och testade att sätta högtalarkablarna direkt mot den interna kabeln för front left, men det funkade inte då heller, så alltså är det inte något glapp i själva banankontakten.
Så jag undrar återigen om det är någon som vet vad det kan vara och om det går att fixa? Kanske faktiskt fungerar på samma sätt som gamla tv-apparater

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Har inte hunnit kolla mer på det där med rundgången, för det uppstod ett annat problem - Front left kontakten för högtalare (som jag sa var trasig, som jag sedan sa inte var trasig) ÄR trasig! Det verkar vara någon form av glappkontakt. När jag lyssnade på musik med förstärkaren så lutade jag mig fram över den och kom åt den lite grann. Då blev ljudet i front left högtalaren plötsligt mycket svagare, utan att jag kommit åt någon knapp eller kontroll på förstärkaren. När jag slog till förstärkaren igen, som en gammal TV, så blev ljudet plötsligt normalt i front left igen. När jag slog till förstärkaren igen så försvann det helt i front left, och när jag slog till igen så kom det tillbaka på svag volym igen. Sedan försvann det helt igen och har inte kommit tillbaka. Jag öppnade förstärkaren och testade att sätta högtalarkablarna direkt mot den interna kabeln för front left, men det funkade inte då heller, så alltså är det inte något glapp i själva banankontakten.
Så jag undrar återigen om det är någon som vet vad det kan vara och om det går att fixa? Kanske faktiskt fungerar på samma sätt som gamla tv-apparater

Det kan ju vara en kallödning (eller vanlig lödning) som släppt om det är vibrationskänsligt, att granska lödningarna, helst med förstoringsglas och löda om allt som ser det minsta misstänkt ut kan funka för att få ordning på det i så fall.
Det kan ev även vara nån skadad komponent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.