Behöver jag ta av moderkortet för vattenkylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
båstad
Registrerad
Aug 2010

Behöver jag ta av moderkortet för vattenkylning?

Jag har en dålig kylar och behöver en vattenkylare, vet ni någon bra där man inte behöver ta av moderkortet för att fästa kylaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Om du behöver ta ut mammakortet beror på hur stort hål för backplaten du har på baksidan av dit chassi. Inte för att det är så svårt att ta ut kortet, typ sex sju skruvar bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Jag har aldrig monterat bort moderkortet vilken kylare jag än har installerat.

MOBO: MSI G45 Gaming - CPU: Intel 4770K @ 4.5 Ghz - GPU: MSI 780 OC - RAM: 16GB Kingston RED - PSU: XFX Pro Series 750W - CPU Cooling: Corsair Hydro H110 - Monitor: ASUS - VG248QE (144hz) - Mouse: Qpad 5K - Mousepad: Corsair MM 400 (Hard) - Keyboard: Qpad MK 50 - Headset: ATH-M50x / Blue Yeti - Case: Corsair Carbide 540 Air (Black) - Lightning: NZXT HUE RGB LED - CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Ta loss sidoplåtarna så kan du lätt se om baksida på moderkortet är fri dom flesta datalådor har ett hål där cpu ska sitta så man kan byta kylare utan att montera loss moderkortet.
Se exempel bild

fyrkantiga stora hålet i denna datalåda gör att man kan byta kylkropp utan att montera loss moderkortet

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/Kalmar
Registrerad
Jan 2012

Som några skrivit över så beror det helt på vilket chassi du har. Vad jag vet så finns det inte en enda vatten kylning som inte behöver ett stag på baksidan av moderkortet.

Du kan inte fixa din nuvarande kylare? Dock om du kör på stockkylaren så hade jag uppgraderat direkt, men om du har en eftermarknadskylare så borde en rengöring göra susen för tempen. En bra luftkylare kan också kyla bra och även bättre en vattenkylare dock kör jag själv på en H100 och är väldigt nöjd, slipper ju också den stora kylaren mitt på moderkortet (har fönster). Men annars kan du kolla lite på ngn från Noctua (luft) eller en Cooler Master Hyper Evo (luft) som är väldigt bra kylare.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
båstad
Registrerad
Aug 2010

Tack för båda svaren, ska kolla så fort jag kommer hem på baksidan. Datorn är helt nu och har inte bytt kylaren, och den är väser väldigt mycket redan.

Skrivet av Extremaz:

Som några skrivit över så beror det helt på vilket chassi du har. Vad jag vet så finns det inte en enda vatten kylning som inte behöver ett stag på baksidan av moderkortet.

Du kan inte fixa din nuvarande kylare? Dock om du kör på stockkylaren så hade jag uppgraderat direkt, men om du har en eftermarknadskylare så borde en rengöring göra susen för tempen. En bra luftkylare kan också kyla bra och även bättre en vattenkylare dock kör jag själv på en H100 och är väldigt nöjd, slipper ju också den stora kylaren mitt på moderkortet (har fönster). Men annars kan du kolla lite på ngn från Noctua (luft) eller en Cooler Master Hyper Evo (luft) som är väldigt bra kylare.

Skickades från m.sweclockers.com