Tips och köpråd för att bygga en speldator för ca 8000 kr

Permalänk
Medlem

@DHW:

Jag har inte installerat någon mjukvara än. Jag slutade igår efter att jag fick igång bios, men jag ska fortsätta idag. Jag ska svara på din fråga senare.

Jag har en fråga. Igår lät jag den så på i typ tio minuter i bios med ett fönster som visade temperaturer och fläktar. Då låg CPUn på 59 grader hela tiden. Är inte det ganska högt för att vara i BIOS?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle20:

@DHW:

Jag har inte installerat någon mjukvara än. Jag slutade igår efter att jag fick igång bios, men jag ska fortsätta idag. Jag ska svara på din fråga senare.

Jag har en fråga. Igår lät jag den så på i typ tio minuter i bios med ett fönster som visade temperaturer och fläktar. Då låg CPUn på 59 grader hela tiden. Är inte det ganska högt för att vara i BIOS?

Den bör ligga kring 30-35 grader.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@lossah:

Om man kör CPU fläkten på högsta (istället för att den ändras efter temperatur) så sjunker temperaturen, men jag vet inte vad den stannar på. Luften som kommer ut på baksidan av chassit är inte så mycket varmare än luften runtomkring. Om CPUn är 59 grader så borde luften vara lite varmare?
Vad tror ni kan vara problemet?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Skrivet av Kalle20:

@lossah:

Om man kör CPU fläkten på högsta (istället för att den ändras efter temperatur) så sjunker temperaturen, men jag vet inte vad den stannar på. Luften som kommer ut på baksidan av chassit är inte så mycket varmare än luften runtomkring. Om CPUn är 59 grader så borde luften vara lite varmare?
Vad tror ni kan vara problemet?

Stock kylare? monterat den rätt? ska sitta stadigt fast, många som får monteringen fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stock kylare? monterat den rätt? ska sitta stadigt fast, många som får monteringen fel.

Och ha inte så mycket kylpasta. 99% av hemmabyggena man ser här verkar ju bestå i att folk tror att man ska klämma ut hela sprutan,,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle20:

@lossah:

Om man kör CPU fläkten på högsta (istället för att den ändras efter temperatur) så sjunker temperaturen, men jag vet inte vad den stannar på. Luften som kommer ut på baksidan av chassit är inte så mycket varmare än luften runtomkring. Om CPUn är 59 grader så borde luften vara lite varmare?
Vad tror ni kan vara problemet?

kanske testa en ny cpu kylare? Noctua NH-U14S går för 720kr inkl frakt på netonnet
har inte själv byggt någon dator men har hört att den fläkten är bra o ganska bra pris också.
sen måste ja fråga, var de svårt att bygga datorn? och hade du sån där kyl pasta va sjutton de nu heter innan du la på cpu kylaren?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

kanske testa en ny cpu kylare? Noctua NH-U14S går för 720kr inkl frakt på netonnet
har inte själv byggt någon dator men har hört att den fläkten är bra o ganska bra pris också.
sen måste ja fråga, var de svårt att bygga datorn? och hade du sån där kyl pasta va sjutton de nu heter innan du la på cpu kylaren?

Borde inte tagit på kylpasta (finns redan på kylaren). Om han inte tog bort den först

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borde inte tagit på kylpasta (finns redan på kylaren). Om han inte tog bort den först

jo ja vet men (vad jag har hört efter kollat videos forums etc) så brukar den som sitter där vara särskilt bra alltså de är bättre att lägga på själv så de inte blir luftbubblor eller några andra konstigheter eller har ja fel där? och vart köper man så start sprit som tar bort kylpastan?
och vart får man tag på sånt tyg utan fibrer så man inte lämnar efter någonting där?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

jo ja vet men (vad jag har hört efter kollat videos forums etc) så brukar den som sitter där vara särskilt bra alltså de är bättre att lägga på själv så de inte blir luftbubblor eller några andra konstigheter eller har ja fel där? och vart köper man så start sprit som tar bort kylpastan?
och vart får man tag på sånt tyg utan fibrer så man inte lämnar efter någonting där?

Jo självklart men inte bra att lägga kylpasta på den gamla , var lite så jag tolka dit inlägg.

Jag själv har använt topps/papper och tagit bort resterna med sprit och tops.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Fractals chassi är fina o så, men om du bygger på budget så tycker jag 1200 kr är på tok för mycket för en låda. Det finns vettiga alternativ för halva priset.

Det har även tidigare frågats i tråden om du är student. Eller om du känner någon som är student. Du får 50% rabatt på Windows om du köper på Microsoft.com

Skickades från m.sweclockers.com

skickar dom hem skivan då om man köper direkt från microsoft? eller får man bara en digital kopia?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo självklart men inte bra att lägga kylpasta på den gamla , var lite så jag tolka dit inlägg.

Jag själv har använt topps/papper och tagit bort resterna med sprit och tops.

blev en aning fel i mitt inlägg vette sjutton hur ja skriver idag men funkar tops till att ta bort de? wow de trodde ja aldrig.. ja kanske överkomplicerar saker för mig själv men vart köper man sån sprit och hur stark ska den vara?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

blev en aning fel i mitt inlägg vette sjutton hur ja skriver idag men funkar tops till att ta bort de? wow de trodde ja aldrig.. ja kanske överkomplicerar saker för mig själv men vart köper man sån sprit och hur stark ska den vara?

Action kör jag. Beror på hur hårt det sitter med, har fått skrapa bort det med nageln en gång.

Du får det på mail nycken på ms hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Action kör jag. Beror på hur hårt det sitter med, har fått skrapa bort det med nageln en gång.

Du får det på mail nycken på ms hemsida.

antar att de andra är ang windows? ok men hur gör jag då om ja precis har byggt klart en dator men va händer när jag inte ens har ett operativsystem?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

antar att de andra är ang windows? ok men hur gör jag då om ja precis har byggt klart en dator men va händer när jag inte ens har ett operativsystem?

Du behöver en dator med fungerande internet, helst en dator med Windows
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stock kylare? monterat den rätt? ska sitta stadigt fast, många som får monteringen fel.

Skrivet av AppendixSE:

Och ha inte så mycket kylpasta. 99% av hemmabyggena man ser här verkar ju bestå i att folk tror att man ska klämma ut hela sprutan,,,

Jag använder stock kylaren. På den finns det redan kylpasta så det är nog inte problemet. Jag kan prova att trycka till fläkten lite extra.

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem

Om jag kör processor kylaren och chassi fläktarna på högsta (istället för att dom ändras efter hur varmt det är) så blir CPUn ca 48 grader varm istället.

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Skrivet av Kalle20:

Om jag kör processor kylaren och chassi fläktarna på högsta (istället för att dom ändras efter hur varmt det är) så blir CPUn ca 48 grader varm istället.

Ja svårt att säga, att trycka till den hjälper inte, utan gäller att du fått fast plastfötterna rätt. Men prova att belasta cpu:n i något program.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Widows licensen jag har köpt var en e-licens, så för en stund sen tänkte jag ladda ner den. Då kuber jag inte ladda ner den så jag ringde till Inets kundtjänst och dom sa att jag inte kunde ladda ner dem för produkten hade utgått ur deras sortiment. Den utgick visst precis efter att jag hade köpt den. Så nu skulle Inet ge mig en Widows 10 e-licens imorgon och om dom inte kunde det skulle dom skicka en skiva. Så jag får prova mer i övermorgon för imorgon har jag inte tid.

felstavning
Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat windows! Jag skriver det här från den nya datorn.

Jag har laddat ner Core Temp och när jag inte gjorde någonting visade den att CPUn låg på knappt 40 grader. Jag tänkte prova att mäta temperaturen när den arbetade. Vilket program är bäst för att göra det?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Skrivet av Kalle20:

Nu har jag installerat windows! Jag skriver det här från den nya datorn.

Jag har laddat ner Core Temp och när jag inte gjorde någonting visade den att CPUn låg på knappt 40 grader. Jag tänkte prova att mäta temperaturen när den arbetade. Vilket program är bäst för att göra det?

Titta på core temp max (som ska finnas där) efter du spelat ett tag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så här såg det ut efter att jag hade spelat Warthunder en stund:
CPUns högsta temperatur var 68 grader och GPUns högsta var 78 grader.
Är inte temperaturen på GPUn lite hög?
Vad tycker ni om temperaturen på CPUn?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Skrivet av Kalle20:

Så här såg det ut efter att jag hade spelat Warthunder en stund:
CPUns högsta temperatur var 68 grader och GPUns högsta var 78 grader.
Är inte temperaturen på GPUn lite hög?
Vad tycker ni om temperaturen på CPUn?

Inget att klaga på, kör du stockkylare på cpu? GPU blir varm, vid 85/90 grader du ska börja bli orolig (beror också på vilken gpu du har, vissa klarar högre temp). Men oftast klockar grafikkortet ner eller stänger av sig vid för hög temp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så dom temperaturerna är ingenting att oroa sig för?
Det är stockkylaren till CPUn.

felstavning
Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit