Räcker 128 gb SSD?

Permalänk
Medlem

Räcker 128 gb SSD?

Har haft min dator sen november förra året. Då skaffade jag en 128gb SSd (främst för operativsystemet) och 1tb 7200rpm hdd för allt annat (spel, film, musik etc). Jag utgick främst från att många verkade designa sitt lagringsutrymme på liknande sätt.

Nu har jag dock läst ganska mycket trådar om hur 250gb ssd är både större och snabbare. Flera personer påstår också att det har ganska stor effekt på både laddningstider och lag i spel.
Är det värt att typ uppdatera min SSD disk till typ 250-500 gb för gaming? Eller räcker en vanlig hårddisk för det ändamålet?

Permalänk

Jag har 3st SSD(120gb/128gb/256gb) och en 1TB hdd och har OS på en av SSD och spel o sånt på de andra så har jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogast:

Har haft min dator sen november förra året. Då skaffade jag en 128gb SSd (främst för operativsystemet) och 1tb 7200rpm hdd för allt annat (spel, film, musik etc). Jag utgick främst från att många verkade designa sitt lagringsutrymme på liknande sätt.

Nu har jag dock läst ganska mycket trådar om hur 250gb ssd är både större och snabbare. Flera personer påstår också att det har ganska stor effekt på både laddningstider och lag i spel.
Är det värt att typ uppdatera min SSD disk till typ 250-500 gb för gaming? Eller räcker en vanlig hårddisk för det ändamålet?

Jag köpte mig en 256 GB för OS då jag ville vara på den säkra sidan på grund av att innan jag köpte den så använde jag ca hälften av 256 på min mekaniska, men har bara OS och uppdateraringar tar ca 22 GB. Så hade lätt klarat mig med en 120,.

Laddar banor snabbare, mer än så gör det inte för spel vad jag har förstått. Laggar du så har det mer troligen med din cpu/gpu eller internet beroende på vilken typ av lag du snackar om

Permalänk
Medlem

@Arbogast:

Hastighet
Det beror nog på spelet, gör rätt stor skillnad i vissa spel
https://www.youtube.com/watch?v=-exfvtk_TNs

Storlek
Det beror nog på spelet det är rätt stor skillnad
Wolfenstein + Prequel 100gb
BF4 40gb
Hexcells Infinite 10mb

Jag har 256gb och det är gränsfall men det fungerar, blir avinstallation ibland för att göra utrymme

Permalänk

som sagt störst skillnad är väl laddningstider men spelar du spel med väldigt lite eller redan väldigt snabba laddningstider så är skillnaden minimal.

aldrig hört innan att ssd skulle fixa lägre latency dock så ställer mig tveksam tills fakta på detta har kommit fram.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det kommer att påverka ladd och spar tider i alla program inklusive spel. Men det kommer inte lagga mindre. Men om du har pengar över så kan det absolut vara najs med en ssd som rymmer spel åxå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@Arbogast:

Fast 128gb borde väl räcka mer än väl för os/windows programmen? Jag vet att en del windows updateringar är väldigt stora, men det känns som att det borde vara tillräckligt. Eventuellt köper jag en extra ssd på 250-500gb för spel. Vore bra för stora openworld spel i stil med fallout, bf4 multiplayer och gta.

Permalänk
Skrivet av Arbogast:

@Arbogast:

Fast 128gb borde väl räcka mer än väl för os/windows programmen? Jag vet att en del windows updateringar är väldigt stora, men det känns som att det borde vara tillräckligt. Eventuellt köper jag en extra ssd på 250-500gb för spel. Vore bra för stora openworld spel i stil med fallout, bf4 multiplayer och gta.

Ja det räcker gott o väl.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogast:

@Arbogast:

Fast 128gb borde väl räcka mer än väl för os/windows programmen? Jag vet att en del windows updateringar är väldigt stora, men det känns som att det borde vara tillräckligt. Eventuellt köper jag en extra ssd på 250-500gb för spel. Vore bra för stora openworld spel i stil med fallout, bf4 multiplayer och gta.

Ja en 128 gig räcker till windows. Jag har det och en 256 gigare till spel, en utmärkt kombo.
Det enda som du får bonus på när det gäller spel är laddningstiderna. Riktigt nice att vara först ingame vid mappbyten osv när du spelar onlinespel

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard