DVD filmer/skivor som lägger av med tiden, möjligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

DVD filmer/skivor som lägger av med tiden, möjligt?

Hej

Skulle kolla på Mina Jag & Irene och vid 48 minuter och 30 sekunder ungefär då kapitel 8 i filmen ska starta så fryser filmen och jag kommer inte vidare.
Jag fick starta från kapitel 9 som är vid 56 minuter ungefär när kapitel 7 var slut för att kringgå frysningen.

Resten av filmen flöt på fint men detta innebär nu att 8 minuter av filmen är helt borta troligtvis?

Jag har provat med speldatorns interna läsare som är av märket LG från 2011, FRYSER
Jag har provat min externa läsare som jag kopplar in till speldatorn som är av märket Freecom från 2011, FRYSER
Jag har provat mitt PlayStation 3 Slim, FRYSER
Jag har provat sambons bärbara dator och läsaren där, FRYSER

Skicket på skivan är nyskick utan en skråma och är köpt för cirka 9-10 år sedan och har förvarats i bokhyllan i fodralet med alla andra filmer i normal temperatur och normala förhållanden där den inte utsatts för något mer än lite damm då och då.

Tyvärr är inte det här den enda filmen jag har problem med utan har börjat märka av att den vill strula med vissa filmer som också är i nyskick utan en skråma.

Vad kan detta bero på? Det finns inga skador på filmen fysiskt så vad är det som gör att vissa DVD filmer/skivor bara börjar lägga av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

https://en.wikipedia.org/wiki/Media_preservation

Förväntad livslängd 10 - 25 år, i värsta fall bara 2 - 5 år.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det skulle kunna bero på bitröta tex pga oxidering just vid lagerbytet för det låter som det sker ungefär där tidsmässigt om det är2 lagers skivor.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Med andra ord finns det inget man kan göra åt saken utan bara stå och se på när filmerna i samlingen faller ihop en efter en?

Det suger verkligen men jag blir inte förvånad, optiska medium har gett mig huvudvärk de senaste 5 åren.

Trodde dock pressade film/musikskivor från fabrik skulle hålla längre än brända skivor man bränt själv men jag antar att det beror på från film till film, dessutom har jag haft extremt otur med vissa filmer jag köpt som varit så här redan när dem vart köpta från affären.

Nåja, tack för svaren iallafall då vet jag vad jag har att se fram emot.