Permalänk

Köpa ROG Swift eller vänta?

Tja, så att jag har ett GTX 980 Ti i datorn just nu och känns overkill med ett sånt krafigt grafikkort på 1080p

Men till frågan då, är det värt att införskaffa en PG278Q (eller Acer Predator XB270HU) eller ska man vänta tills en billigare variant kommer ut på marknaden med bättre panel osv?

Permalänk
Medlem

Swift skulle jag absolut inte köpa, ökat i pris och ligger på 7000:- för en tn panel.
När Predator ligger på en 1000lapp mer bara.
Och MG279Q ligger på 500kr mindre (dock utan gsync som jag antar du vill ha)

Fler väntas komma med samma panel så, undvik swift iaf till varje pris.

Permalänk
Medlem

Ibland blir det lite fånigt när folk skaffar sig en uppfattning om hur en viss teknik ska vara. Den uppfattningen ändras inte i takt med att tekniken finslipas. Man kan ju undra, Jimmie, har du sett en Swift och upplevt skärmen annat än på bild?

Hur som, jag kan tycka att den fortfarande är väldigt dyr. Kan hända att prisvärdare alternativ har kommit eller ligger runt hörnet, men så är det väl alltid å andra sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Ibland blir det lite fånigt när folk skaffar sig en uppfattning om hur en viss teknik ska vara. Den uppfattningen ändras inte i takt med att tekniken finslipas. Man kan ju undra, Jimmie, har du sett en Swift och upplevt skärmen annat än på bild?

Hur som, jag kan tycka att den fortfarande är väldigt dyr. Kan hända att prisvärdare alternativ har kommit eller ligger runt hörnet, men så är det väl alltid å andra sidan?

Ja polare köpte Swift när den kom ut.
Vad detta har med saken att göra undrar jag dock.

Att köpa en TN panel för 7000:- i swiften (ja det är en extremt bra TN panel) när IPS finns för lägre pris alt bara en tusenlapp högre med IPS och gsync är korkat i min mening.

Om du kan motivera att betala mer för Swift nu än vad den kostade tidigare, när det finns bättre teknik ute och fler alternativ på ingång så go ahead. Men jag kan verkligen inte motivera det iaf

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan ju alltid köpa denna.

Dreamhack Fyndartikel

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Ja polare köpte Swift när den kom ut.
Vad detta har med saken att göra undrar jag dock.

Att köpa en TN panel för 7000:- i swiften (ja det är en extremt bra TN panel) när IPS finns för lägre pris alt bara en tusenlapp högre med IPS och gsync är korkat i min mening.

Om du kan motivera att betala mer för Swift nu än vad den kostade tidigare, när det finns bättre teknik ute och fler alternativ på ingång så go ahead. Men jag kan verkligen inte motivera det iaf

Saken är den att 144 hz är väldigt viktigt för mig, så jag lägger ut så mycket som krävs för att få en skärm med 144 hz.

Hur mycket kommer den nya PG279Q kosta när den släpps?

Permalänk

Ja men hans poäng är att då kan man lika gärna lägga en tusenlapp till och få överlag bättre bildkvalité.

Finns faktiskt en intressant 120/144-hertzare som är billigare än de två som nämnts i tråden, Asus har en med en slags IPS-panel (AHVA) för bara 6000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082
Den blev återkallad i maj.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20463-asus-aterkallar-mg279q...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ja men hans poäng är att då kan man lika gärna lägga en tusenlapp till och få överlag bättre bildkvalité.

Finns faktiskt en intressant 120/144-hertzare som är billigare än de två som nämnts i tråden, Asus har en med en slags IPS-panel (AHVA) för bara 6000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082
Den blev återkallad i maj.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20463-asus-aterkallar-mg279q...

Jag är också intresserad utav g-sync, verkar som folk tycker det fungerar bra (tror jag?)

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med min Swift. Hade köpt den över alla nuvarande bildskärmar även om jag hade fått göra valet idag, ett år senare. Varför?

144 hz, extremt bra TN-panel, g-sync.
Tunna kanter, snyggaste skärmen på marknaden.

Finns IPS med liknande egenskaper, dock är de fruktansvärt mycket fulare. ENBART därav hade jag valt Swift ännu en gång. Man är väl lite ytlig trots allt, och den har fungerat ypperligt senaste året. IPS ger bättre betraktningsvinklar, men det gör mig inte så mycket då jag ändå 90% av tiden sitter rakt framför skärmen, så det är inte så märkvärdigt. Då har jag hellre en skärm jag älskar att titta på.

Bryr du dig inte om utseendet på skärmen, skaffa en IPS, 144 hz och g-sync istället.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Jag är otroligt nöjd med min Swift. Hade köpt den över alla nuvarande bildskärmar även om jag hade fått göra valet idag, ett år senare. Varför?

144 hz, extremt bra TN-panel, g-sync.
Tunna kanter, snyggaste skärmen på marknaden.

Finns IPS med liknande egenskaper, dock är de fruktansvärt mycket fulare. ENBART därav hade jag valt Swift ännu en gång. Man är väl lite ytlig trots allt, och den har fungerat ypperligt senaste året. IPS ger bättre betraktningsvinklar, men det gör mig inte så mycket då jag ändå 90% av tiden sitter rakt framför skärmen, så det är inte så märkvärdigt. Då har jag hellre en skärm jag älskar att titta på.

Bryr du dig inte om utseendet på skärmen, skaffa en IPS, 144 hz och g-sync istället.

Asså hur stor är skillnaden på Asus och Acer skärmen? (finns bara två gsync 144 hz 1440p 27" skärmar va?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelollarn:

Asså hur stor är skillnaden på Asus och Acer skärmen? (finns bara två gsync 144 hz 1440p 27" skärmar va?)

Exakt. Asus har TN-panel och Acer har IPS, där är skillnaden. De har säkert snarlika färger då man sitter rakt framifrån. Men Acer har som sagt IPS, så den har definitivt bättre betraktningsvinklar.

Dock är den ful och har feta bezels och 1000 kronor dyrare (i vissa fall 2000kr dyrare, då man ibland får tag på swiften för 6000)
Bryr du dig inte om utseendet: kör på Acern, utan tvekan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Exakt. Asus har TN-panel och Acer har IPS, där är skillnaden. De har säkert snarlika färger då man sitter rakt framifrån. Men Acer har som sagt IPS, så den har definitivt bättre betraktningsvinklar.

Dock är den ful och har feta bezels och 1000 kronor dyrare (i vissa fall 2000kr dyrare, då man ibland får tag på swiften för 6000)
Bryr du dig inte om utseendet: kör på Acern, utan tvekan.

Kollade lite, verkar som Asus skärmen är 100% gaming orienterat, vilket är vad jag använder datorn till, då jag har en 46" TV i rummet som jag kollar filmer på. Tror jag köper Asus skärmen asså.

Permalänk

Jag skulle aldrig ge en krona för en TN panel som har haft så mycket problem. Storleken gör också att om du bara rör dig lite med huvudet kommer det bli färg skiftningar och du kommer uppleva det som störande.
Köp Acer eller vänta på Asus variant av samma panel som borde komma inom några månader.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED