GUIDE: Göra en ren installation av Windows 10

Permalänk
Medlem

GUIDE: Göra en ren installation av Windows 10

Nu har RTM (build 10240) varit ute ett tag för insiders och för de som vet vart de ska leta så jag tänkte att det kan vara bra att göra en liten guide och att svara på frågan angående nycklar.

OBS: Detta gäller oss som vill använda våra Windows 7/8.1 licenser för att uppgradera.

Förlorar jag min Windows7/8.1 licens om jag uppgraderar?
Nej, du kan gå tillbaka till ditt föregående OS antigen genom att använda den inbyggda funktionen i Windows 10 eller göra en vanlig installation.

Länk för ISO: http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Guide för ren installation av Windows 10

1. Gör uppgraderingen till Windows 10 från ditt nuvarande Windows(ska redan vara aktiverat) antigen via Windows Update eller en ISO med build 10240. Du MÅSTE göra detta EN gång eftersom din dator registreras till Microsofts servrar under processen så var ansluten till internet. När du gjort detta kolla så att du är aktiverad.

2. Nu kan du om du vill formatera C: och göra en ren installation. Gör som vanligt, skapa ett usb minne och starta ifrån det. Varje gång installationen ber dig skriva in cd key, skriv inte in något, SKIPPA dessa steg. Var dock noga med att välja rätt version av Windows. Uppgraderade du till Windows 10 Home så väljer du detta. När du installerat klart så kommer Windows 10 aktiveras automatiskt via nätet eftersom din dator finns registrerad hos Microsoft.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Blir väl att göra det efter den 29:e men väntar nog tills Microsoft släppt en ISO, även om dom släppt ESD så är det ju inte den slutgiltiga 29/7 versionen, inte om dom ska få in säkerhetsuppdateringarna på en eventuell ISO också.

Permalänk
Medlem

Du borde döpa om tråden då den inte handlar om en "ren" installation utan en ren efter uppgraderingsinstallation.

En ren installation är i min mening en installation utan att först ha ett tidigare windows 7/8.

Permalänk
Medlem

@Blofeld:
Det går inte att göra med uppgraderingen, då måste du köpa en Windows 10 retail licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Blofeld:
Det går inte att göra med uppgraderingen, då måste du köpa en Windows 10 retail licens.

Ja, och det är ju det som var poängen med min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Ja, och det är ju det som var poängen med min post.

Det behövs väl knappast en guide om du köpt en retail version av windows 10 och gör en ny/ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Det behövs väl knappast en guide om du köpt en retail version av windows 10 och gör en ny/ren installation.

Nä, vem har pratat om en sån guide?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej,

Jag har precis uppgraderat till Win10 och det slog mig precis; Vad händer om moderkortet går sönder och jag vill installera om Win10 efter jag köpt ett nytt moderkort (plus ev ny cpu minne osv)?

".. din dator finns registrerad hos Microsoft."
Antar att Microsoft inte längre "känner igen" min dator?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Hej,

Jag har precis uppgraderat till Win10 och det slog mig precis; Vad händer om moderkortet går sönder och jag vill installera om Win10 efter jag köpt ett nytt moderkort (plus ev ny cpu minne osv)?

".. din dator finns registrerad hos Microsoft."
Antar att Microsoft inte längre "känner igen" min dator?

/S

Vilken version uppdaterade du ifrån? Win 7/8? OEM eller full version?

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Vilken version uppdaterade du ifrån? Win 7/8? OEM eller full version?

Hm, jag uppgraderade från Windows 8 Pro (8.1). Köpte 8:an när Microsoft hade en "kampanj" som erbjöd att uppgradera från Win7 till Win8 för 280kr (ca).

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Hm, jag uppgraderade från Windows 8 Pro (8.1). Köpte 8:an när Microsoft hade en "kampanj" som erbjöd att uppgradera från Win7 till Win8 för 280kr (ca).

8:an är alltså en uppgraderingslicens så då gäller det vad det är för licenstyp på din Windows 7.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

8:an är alltså en uppgraderingslicens så då gäller det vad det är för licenstyp på din Windows 7.

Här är jag osäker. Det var en "Windows 7 Ultimate", men vilken typ (retail/oem) vet jag inte.
Vad finns det för scenarion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Här är jag osäker. Det var en "Windows 7 Ultimate", men vilken typ (retail/oem) vet jag inte.
Vad finns det för scenarion?

En OEM-licens, dvs en som medföljer en färdig dator eller en som man köper själv, får inte flyttas till en annan dator/moderkort, dvs den blir ogiltig om moderkortet går sönder och det inte byts ut på garanti/reklamation.

En retail-licens köper man själv och den får flyttas till en annan dator/moderkort. Jag tycker att det för närvarande är oklart från Microsoft om det innebär att även en gratisuppgraderad Windows 10 får flyttas, medan andra hävdar att man får det.

Permalänk
Medlem

Jag är ändå lite förvirrad. Jag har uppgraderat till Win10, och därefter verkar jag ha fått en helt ny produktnyckel? Är det så? Jag har läst av den med ett enkelt vbs-skript, och det stämmer inte med några av mina gamla Win8-nycklar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

@superapan:
Ja, alla får nästan samma nyckel. Det är så det funkar nu. Du kan inte längre läsa ut nyckel ur datorn.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

En OEM-licens, dvs en som medföljer en färdig dator eller en som man köper själv, får inte flyttas till en annan dator/moderkort, dvs den blir ogiltig om moderkortet går sönder och det inte byts ut på garanti/reklamation.

En retail-licens köper man själv och den får flyttas till en annan dator/moderkort. Jag tycker att det för närvarande är oklart från Microsoft om det innebär att även en gratisuppgraderad Windows 10 får flyttas, medan andra hävdar att man får det.

Ponera att jag har en retail Win7 licens, som jag då sen uppgraderat till Win8, och nu till Win10. Mitt moderkort går sönder och jag köper nytt.
Är det då Win7 nyckeln jag ska mata in för att bli "igenkänd"?

Permalänk
Skrivet av splitfile:

Ponera att jag har en retail Win7 licens, som jag då sen uppgraderat till Win8, och nu till Win10. Mitt moderkort går sönder och jag köper nytt.
Är det då Win7 nyckeln jag ska mata in för att bli "igenkänd"?

Nej, du kommer inte kunna bli igenkänd tyvärr.