Hemsidor som säljer äldre delar, stämmer priserna?

Permalänk
Medlem

Hemsidor som säljer äldre delar, stämmer priserna?

Surfade runt på tradera och hittade denna annonsen på en "retro värsting dator" :tradera

Jag reagerade över priset och såg att enligt annonsen var den värderad efter priserna på hemsidan abcresellers:
abcresellers

Stämmer dessa priser? Det är ju helt sjukt vad vissa delar går för i så fall. Kastade en kartong full med nätverkskort av typen http://abcresellers.com/store/product168.html för några år sedan.

Permalänk
Avstängd

Retro värsting Hahaha 8500kr billigt o bra 0 bud säger väll sitt ?
Har nog riktigt riktigt svårt att tro att dom skulle sälja för sådana priser, nätverkskorten kostade ju ingenting då på stenåldern heller.
Har väll kastat bort ett tjugotal av dom där genom åren.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha en sån, skulle du få den gratis av mig

Skrivet av sbman:

Surfade runt på tradera och hittade denna annonsen på en "retro värsting dator" :tradera

Jag reagerade över priset och såg att enligt annonsen var den värderad efter priserna på hemsidan abcresellers:
abcresellers

Stämmer dessa priser? Det är ju helt sjukt vad vissa delar går för i så fall. Kastade en kartong full med nätverkskort av typen http://abcresellers.com/store/product168.html för några år sedan.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Skönt att höra Har kastat en hel del gamla kort och andra delar genom åren. Skrotpriserna på denna hemsida verkar mer vettiga
http://boardsort.com/payout.php

Permalänk
Skrivet av sbman:

Surfade runt på tradera och hittade denna annonsen på en "retro värsting dator" :tradera

Jag reagerade över priset och såg att enligt annonsen var den värderad efter priserna på hemsidan abcresellers:
abcresellers

Stämmer dessa priser? Det är ju helt sjukt vad vissa delar går för i så fall. Kastade en kartong full med nätverkskort av typen http://abcresellers.com/store/product168.html för några år sedan.

Kommer med största sannolikhet inte sälja för i närheten av det priset men folk försöker så klart dra in en hacka efter de läst nyheter på Aftonbladet om gamla saker som sålt dyrt, grejen är bara den att det gäller väldigt specifika saker och inte bara en vanlig gammal pc.

Angående ISA nätverkskort så ligger det en del uppe på tex ebay för klart under 100 dollar, dock hittade jag inte något av exakt samma modell så om just den var det bästa som fanns för ISA så kanske de är värda lite. Problemet är inte vad de är värda utan att hitta en köpare.
Gissar på att de flesta korten som dessa som säljs är till företag med antika labbdatorer av den enkla anledningen att det är väldigt specifik programvara och för jobbigt att skriva om och då är det lättare att köpa ett nytt kort för 100 dollar än att ta en månads nertid för att få igång det på en modern dator.

Skrivet av sbman:

Skönt att höra Har kastat en hel del gamla kort och andra delar genom åren. Skrotpriserna på denna hemsida verkar mer vettiga
http://boardsort.com/payout.php

Det där är för skrotning, du får alltså samma summa för grejerna om de fungerar eller ej så inte så relevant alltid.

Permalänk
Medlem

Tradera-pcn är nog en nolla för mycket och mer än så i utropspris...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt så att det är ont om 286, 386 och 486:or. Det slängs ju som skit då det ligger och skräpar överallt.
Finns ju inte direkt något intresse då det i grund och botten går att få en retrodator med en Pentium 2 med snabbare processor.
PC är rätt tråkigt som retrodator. Det handlar ju mest att kunna köra DOS, Windows 3.11 och/eller Windows 95/98. Detta för att kunna spela äldre DOS-spel och andra äldre spel. Oftast med 3D-fx kort i.

Nä, för mig är retrodatorer Amiga 500, Atari 520 ST, Comodore 64, Atari 2600, MSX, Amstrad, VIC 20 mm mm när vi pratar om datorer.
Och när det är konsoler är det NES, SNES, Gamecube, Sega, Vectrex mm mm mm.

Där kan det också finnas lite värde i hårdvaran då dessa är så gamla att det inte är allt för mycket kvar av det. Nintendo finns ju en uppsjö fortfarande. Men dom lite äldre sakerna som Atari 2600, MSX, Amstrad mm börjar faktiskt bli lite svårare att få tag på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Allt började med en moppe för fantasi summor, gissa hur många försöker sälja sin junk moppe till samma pris?
En sån dator slänger man, finns inget värde i den.
Köpte en server som vägde 50kg för 100kr för dom 4st 500W aggen och lådans skull, slängde resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ett visst värde finns det i så gamla datorer. Jag blir iaf kontaktad av folk ibland som letar tex 486or, så ni som har dem i drivor, var hittar ni dem i så fall ?

Sen är det alltid en mellangeneration som är helt värdelös.

På t ex Chalmers eta auktion så vill folk ofta inte ens få vanliga PC gratis .. 20 spänn för hygglig platt skärm etc

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Den amerikanska sidan som citeras är förstås en återförsäljare med stora, billiga lagerlokaler. Det innebär att de kan sätta ett begärt pris och hålla grejerna i lager tills det kommer en köpare som antingen betalar vad de begär, eller i alla fall ger ett motbud som de kan acceptera. Det är inte samma sak som gängse priser på en marknad där säljaren snarast möjligt vill få varorna omsatta. Huruvida säljaren på Tradera också har tillgång till stora, nästan gratis lagerlokaler känner jag inte till men det är mycket möjligt. Alternativet är att de vartefter kommer att sänka sitt pris eller rentav tröttnar och skickar grejerna till återvinning när det visar sig att ingen vill betala alla tusenlappar de förväntar sig.

I övrigt håller jag med Karaff, äldre PC-datorer 8088 - 486 finns det ett skapligt intresse & värde i. Inget som betalar en utlandsresa all inclusive, men säljer man en välutrustad 486 bör man ha råd med en 24-timmarskryssning till Åland. För övrigt skulle jag tro att de allra flesta av de generationernas datorer redan är kastade, och de som återstår finns hos nostalgiker och samlare, så det mesta man ser på återbruken torde vara betydligt nyare PC-datorer. Det är möjligt att om 15-20 år har även en Pentium 4 eller Athlon-dator ett nostalgivärde, lite beroende på hur många som stoppat undan sin gamla dator i källaren i väntan på att den ska bli eftertraktad.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bygger ihop en 486-dator. De flesta delar kostar väl 50-100 kronor. Chassit har jag från min första PC, sen handlar det om moderniteter som gör livet lite enklare t.ex. adapter för CF-kort till IDE, adapter från ATX till AT-PSU. M.m. De kostar väl också cirka en hundralapp. Det går säkert att "ta hand" om en komplett 486:a om någon har, men jag tror tyvärr att det mesta är skrotat redan. Jag har cirka fem moderkort, tre 486 och två Pentium. Batterierna läcker m.m. Grejerna blir förstörda av tidens tand helt enkelt.
Och som någon skrev längre upp - retrofolk intresserar sig mest för Atari och Commodore och diverse TV-spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt på mig ett par AT agg när jag fick chansen, bara för att "det kan vara bra att ha". De växer som sagt inte på träd längre...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dustin har AT-agg för typ en femhundring. Känns inte riktigt motiverat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag gav inte en tiondel..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.