När kommer man förbjuda fossila bränslen?

Permalänk
Medlem

När kommer man förbjuda fossila bränslen?

Har läst att man kommer förbjuda dom runt 2025-2030.
När tror ni med tanke på att isen smälter på Antarktis och att medeltemperaturen ökar p.g.a av utsläpp av fossila bränslen?
Kommer våra liv att förändras om det förbjuds?

Jag själv vet ingenting om det här utan vill bara veta vad ni tror kommer att hända.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert inte förbjudas men man kommer inte använda det pga det blir för dyrt. Genom skattehöjningar eller att det finns för lite av det. 2025 är förhoppningsvis elbilarna vettiga alternativ till bensinbilar, även om elen ofta kommer från Fossila bränslen.
Det är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

även om elen ofta kommer från Fossila bränslen.

Beror väl på vad dui räknar som fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Beror väl på vad dui räknar som fossila bränslen.

Naturgas, råolja och kol.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Beror väl på vad dui räknar som fossila bränslen.

Gas, olja och kol brukar ju räknas som det.

Edit tog bort en grej som var felaktig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

ja en så läne är inte elbilar ett alternativ pga att en snål dieselbil är mer miljövänlig en elbil så kommer det ta lång tid innan detta kommer ske.detta pga att batteriet i elbilarna är riktiga miljöbovar att tillverka.
sedan så kommer det som alltid handla om ekonomi. med skatter och lobbyverksamheter från stat och företag..
@jOnÄTÄn:

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

ja en så läne är inte elbilar ett alternativ pga att en snål dieselbil är mer miljövänlig en elbil så kommer det ta lång tid innan detta kommer ske.detta pga att batteriet i elbilarna är riktiga miljöbovar att tillverka.
sedan så kommer det som alltid handla om ekonomi. med skatter och lobbyverksamheter från stat och företag..
@jOnÄTÄn:

Plus att elbilar bara så rena som kraftverken, från vilka elen kommer är. I större delar av världen innebär det olja, kol, naturgas - dvs elbilen blir inte alls miljövänlig

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gas, kärnkraft, olja och kol brukar ju räknas som det.

Brukar uran räknas som ett fossilt bränsle? Kanske icke-förnybart men aldrig hört det skulle räknas till de fossila bränslena.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

tror aldrig någonsin det kommer förbjudas. tror bara att mer naturvänliga alternativ kommer premieras.
oljebolagen kommer alltid köpa sin in på ställen där dom inte hör hemma så dom ska kunna tjäna mer på allt dom säljer.
så antingen måste tesla få en vettig motståndare eller så måste dom sänka priserna markant.
den dagen då 100% naturvänliga bilar överträffar bensinbilar är dagen som olja kommer gå ned i pris för att locka fler kunder.
så det kommer förr eller senare bli mindre kunder, men kommer aldrig förbjudas

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Såg ngt bilprogram där dem snackade om just elbilar och att i Sverige så är det bra med elbilar då vi har en rätt "ren" tillgång av el genom vattenkraft, vindkraftverk och kärnkraftverk så då släpper en elbil ut mindre men i andra länder där elen är "smutsig" så är en elbil värre en en vanlig bil som går på bensin/diesel, då deras el framställs av fossila bränslen.

Tror inte/ hoppas inte att bensin/diesel kommer förbjudas då så stor del inte kommer ha råd med en elbil eller konvertera bilen till el. Visst kommer nog skatten gå upp så man blir tvungen att köra lite mindre men det kommer inte tas bort helt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

kärnkraft

Sen när kommer nukleära ämnen som används inom kärnkraft från (citerat från Wikipedia om Fossila Bränslen)

Skrivet av 'Wikipedia':

Enligt den biogeniska teorin, som är förhärskande idag, utgörs de fossila bränslena av rester av forntida djur och växter som bäddats ner i jorden och sedan under högt tryck och värme brutits ner till sina beståndsdelar (huvudsakligen kol och kolföreningar).

Som sagt, tror inte att fossila bränslen kommer att förbjudas så snart. Det krävs stora framsteg inom batterier och bränsleceller innan det kan gå så långt så att man kan förbjuda det helt. Dock så blir det nog mer troligt att det blir för dyrt att använda helt enkelt istället.
Dock så tycker jag att vi behöver satsa mer på kärnkraft då det enligt mig är ett av de mer "renare" kraftslagen. Speciellt om man kan lyckas bygga nya gen4 verk så att man kan använda upp all energin som finns kvar i det som idag kallas för "använt" kärnbränsle, något som i sig har mer än 80% av möjlig energi kvar. Mycket bättre att satsa på det istället för att ta till den äldre generationens lösning på allt, "gräv ner skiten", istället för att som vi idag försöker återvinna så mycket som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Ingen aning men vi kommer ändå bli lika mycket beskattade fast på något annat än bensin vid förbud.

Vi som bor i Sverige ska väl inte klaga på att det blir varmare när vi har temperaturer runt 15 grader i Juli...
Dock tråkigt för de som får flytta för isarna smälter men det är inget man kan göra något åt.

Permalänk

Jag tror inte fossila bränslen som drivmedel kommer vara förbjudna eller ens på väg ut år 2025-2030 som du nämner. Detta av den enkla anledningen att det är fel ända att börja i.
Så länge det används kol (även naturgas) till att producera El är helt enkelt inte elbilen bättre för miljön och det kommer ta många år innan Världens länder kommer överens om att förbjuda fossila bränslen för elproduktion och så länge inte alla är med på det så kommer ingen köra på det då plånboken styr.
Samtidigt är "alla" så kallade miljöpartister runt om i världen mer negativa till kärnkraft än kolkraften vilket på inga sätt gynnar övergången från fossilt bränsle...

Ska jag komma med en gissning så kommer första gemensamma förslaget för att minska på utsläppen som är mer än tomma ord komma när vattennivån höjts tillräckligt mycket att mer höjning börjar bli problematiskt för den rika delen av världen, att ett par hundra miljoner behöver flytta i Asien lär inte räcka.

Med det sagt så var 1% av bilarna som sålts i Sverige än så länge i år elbilar och jag blir förvånad om inte motsvarande siffra är över 10% innan 2020.

Slutligen är det inte så lätt ens i Sverige trots all vår rena el, Elnätet hade fullständigt kolapsat i sin nuvarande form om det helt plötsligt rullade en miljon el bilar till och från jobbet vid normala arbetstider och kopplades på laddning kl17

Permalänk
Medlem

Några förbud tror jag (tyvärr) inte att vi kommer se. Skulle vi mot förmodan lagstiftning mot dem så skulle jag tro att det kommer att ske i flera steg allt eftersom alternativ blir aktuella, och då först och främst mot försäljning av apparatur som nyttjar dem. Därefter kommer de att sålla bort sig själva från marknaden på grund av att priserna skjuter i höjden, även om jag tror att det senare kommer att ske snarare än det förra.

Oavsett vilket så handlar det om skadebegränsning och om vad man räknar in i "för sent" (syftar på omröstningen). Även om vi helt skulle sluta släppa ut koldioxid och andra växthusgaser i skrivande stund så kommer temperaturen att fortsätta öka globalt, men det skulle givetvis mitigera skadeverkan och på så sätt är det givetvis aldrig för sent att vidta åtgärder, men den mänskliga civilisationen kommer att gå en tuff tid till mötes (och resten av ekosystemen än värre). Frågan blir då hur vi möter de problem vi ställs inför ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Brukar uran räknas som ett fossilt bränsle? Kanske icke-förnybart men aldrig hört det skulle räknas till de fossila bränslena.

Haha tänkte lite fel där ändrar lite i mitt inlägg. Men kärnkraft är som du säger Icke förnybar.

Skrivet av loefet:

Sen när kommer nukleära ämnen som används inom kärnkraft från (citerat från Wikipedia om Fossila Bränslen)
Som sagt, tror inte att fossila bränslen kommer att förbjudas så snart. Det krävs stora framsteg inom batterier och bränsleceller innan det kan gå så långt så att man kan förbjuda det helt. Dock så blir det nog mer troligt att det blir för dyrt att använda helt enkelt istället.
Dock så tycker jag att vi behöver satsa mer på kärnkraft då det enligt mig är ett av de mer "renare" kraftslagen. Speciellt om man kan lyckas bygga nya gen4 verk så att man kan använda upp all energin som finns kvar i det som idag kallas för "använt" kärnbränsle, något som i sig har mer än 80% av möjlig energi kvar. Mycket bättre att satsa på det istället för att ta till den äldre generationens lösning på allt, "gräv ner skiten", istället för att som vi idag försöker återvinna så mycket som möjligt.

Ja jag tänkte fel där men redigerar mitt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Plus att elbilar bara så rena som kraftverken, från vilka elen kommer är. I större delar av världen innebär det olja, kol, naturgas - dvs elbilen blir inte alls miljövänlig

Sant att det är en viktig poäng. Dock så är elbilen klart mer miljövänlig än en fossil bil trots att den körs på "smutsig" el.

Se vanliga myter

"Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat ”wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ingen aning men vi kommer ändå bli lika mycket beskattade fast på något annat än bensin vid förbud.

Vi som bor i Sverige ska väl inte klaga på att det blir varmare när vi har temperaturer runt 15 grader i Juli...
Dock tråkigt för de som får flytta för isarna smälter men det är inget man kan göra något åt.

Skatt måste ju tas ut från bilisterna vägarna är dåligt underhållna som det är tyvärr. Alternativet är ju att ha avgifter för vägarna som i vissa städer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

att det inte satsas mer på vätgas drift de finns hur mycket som helst av vätgas

1988 när jag gick på folkhögskola i Härnösand så rulla de en vätgas Saab där
snacka lite med ägaren han sa att han körde ca 85 mil på en laddning
men då hade han en vatten bädd i tanken han sa att alla insprut bilar kunde köra på samma teknik som han hade i sin bil nackdel med den 6 timmars laddning sen vägde bilen 70 kg med men hade ca 30% med kraft .. en sån bil skulle dom flesta klara sig med

Enda nackdelen är att staten inte kan ta in drivmedels skatt på de driv medel vatten och lite ström

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gas, olja och kol brukar ju räknas som det.

Edit tog bort en grej som var felaktig

Som jag trodde du räknade kärnkraft dit. Större delen av Sveriges el kommer från kärnkraft eller vattenkraft. Det lär väl ändras till brun kol däremot om miljöpartiet får som de vill.

Permalänk
Medlem

Inte inom närmsta hundra åren.
Finns gott om olja och elfordon är långt borta från att vara bra nog.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Elbilar tror jag absolut kommer bli normen tillslut, men personligen tror jag att vätgasbilar (fortfarande elbil) kommer att vara ett bättre alternativ än att använda stora batterier.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

När tror ni med tanke på att isen smälter på Antarktis och att medeltemperaturen ökar p.g.a av utsläpp av fossila bränslen?

Faktum är att det inte stämmer (inte för arktis). Smälter gör den, men det går i cykler. Sedan kommer det domedagsrubriker i kvällstidningarna så som denna: http://www.svd.se/nasa-istacket-i-arktis-det-minsta-nagonsin som bara mäter fram till 2010.

Mellan 2012-2013, växer isen till sig och ökar med hela 60% (!!!): http://newsvoice.se/2013/09/16/nasa-foton-visar-att-arktis-is...

Permalänk
Avstängd

subventionerat socker och jäst sen en kokare så kan alla göra sin eget bränsle nä men vätgas är nog ingen dum ide som det varit prat om länge och vet inte om det är p.g.a risker eller kostnader som satt stop för användning av vätgas som borde vara bästa alla kategorier

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

jag vill gärna ha de lite varmare i sverige så gasa på

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är synd att man slopade Etanoldriften av bilar, skulle man lokalproducera Etanol så hade man kunnat pressa priserna nåt enormt vilket hade fått fler att bojkotta råolja. Kört min Saab på Etanol i över 10,000mil och den tuffar på lika bra som på bensin, och får på köpet mer effekt/vrid.

Permalänk
Medlem

Redan idag finns det vettiga elbilar, men är "första generationen" (jobbade med elbilar för 14-15år sedan då i form av eldrivna transportbilar från Peugeot/Citroën och där var massor med problem i början men i slutet var de helt ok) men de blir bättre och bättre med längre och längre räckvidd.

Om jag var rik hade jag idag velat köpa en elbil för att pröva och stödja utvecklingen. Finns nissan leaf, BMW i3 etc.

En kul sak är människans motstånd/rädsla till att ändra sitt beteende. Måste man skippa fossilt drivna fordon så kanske man får ändra sina vanor så de passar eldrivna fordon.
Redan idag verkar många ha problem med att inte ha produkter i standby eller är motvilliga till att byta till lågenergilampor, "såhär har jag alltid gjort ugh ugh", " jag har alltid kastat allt i samma sopa och det har gått bra", "de kastar/blandar ändå allt i samma sopbil sedan", hör man sådant så har personen idiotföklarad sig själv imo.

"Det är så svårt/jobbigt att källsortera", wow vad svårt.
"Om vi inte kastar några sopor vad ska vi då förbränna o få värme från"
"Kvittar om man sparar på el för de producerar ändå lika mycket", jösses
"Sopbilarna som hämtat matsopor kör ju på fossila bränslen", jo men med utvecklingen o större produktion lär sopbilen om några år gå på biogas.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det blir bättre för oss i Sverige om temperaturen höjs men vi får mer extrema oväder, länderna som redan har ett väldigt varmt klimat kan det bli katastrofalt.
Mer torka blir större öknar eller fler öknar, samtidigt kan is smälta och göra så att länder blir "under" vatten.
Djur kan också bli utrotade om temperaturen går upp ett par grader.
Såg ett tidigare inlägg att grejen med Antarktis inte stämde då.

Det kan hända om man inte minskar användandet av fossila bränslen.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Läste att forskare förutspår att en liten istid ska börja runt 2030 på grund av lägre solaktivitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Redan idag finns det vettiga elbilar, men är "första generationen" (jobbade med elbilar för 14-15år sedan då i form av eldrivna transportbilar från Peugeot/Citroën och där var massor med problem i början men i slutet var de helt ok) men de blir bättre och bättre med längre och längre räckvidd.

Om jag var rik hade jag idag velat köpa en elbil för att pröva och stödja utvecklingen. Finns nissan leaf, BMW i3 etc.

En kul sak är människans motstånd/rädsla till att ändra sitt beteende. Måste man skippa fossilt drivna fordon så kanske man får ändra sina vanor så de passar eldrivna fordon.
Redan idag verkar många ha problem med att inte ha produkter i standby eller är motvilliga till att byta till lågenergilampor, "såhär har jag alltid gjort ugh ugh", " jag har alltid kastat allt i samma sopa och det har gått bra", "de kastar/blandar ändå allt i samma sopbil sedan", hör man sådant så har personen idiotföklarad sig själv imo.

Om du jobbat med elbilar. Vet du hur de fungerar i -40-50~ som vi har på vintern?

Såg typ att det är -40 och du har 30mil till jobbet (något som händer här). Kan man lita på elbilen?
Detta då i syfte om vad tråden handlar om (förbjuda fossila bränslen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det blir bättre för oss i Sverige om temperaturen höjs men vi får mer extrema oväder, länderna som redan har ett väldigt varmt klimat kan det bli katastrofalt.
Mer torka blir större öknar eller fler öknar, samtidigt kan is smälta och göra så att länder blir "under" vatten.
Djur kan också bli utrotade om temperaturen går upp ett par grader.
Såg ett tidigare inlägg att grejen med Antarktis inte stämde då.

Det kan hända om man inte minskar användandet av fossila bränslen.

Såhär ser det ut, vad folk än jiddrar eller vad som ska hända så är det klart att koldioxidutsläppen och temperaturen ändrats radikalt de sista hundra åren.
Sen sker det alltid fluktationer men overall kan man inte förneka att temperaturen påverkats.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync