Permalänk

Råd vid köp av ny TV.

Som rubriken lyder söker jag råd när jag nu ska köpa ny TV. Min gamla har jag tappat bort fotfästet till så vid flytt till min nya hyreslägenhet kunde den inte längre följa med

Använder inte min TV allt för mycket men när den väl kommer till användning så är det främst FIFA, fotbollsmatcher och filmer den används till. Siktar på 48/50 " och lägger mig gärna kring 5000-7000 kronors gränsen.

Smartfunktioner och 3D är helt orelevant för min del men 4K har jag ändå funderat lite på.. Men jag antar att detta är omöjligt att få om jag fortfarande vill att det ska flyta på bra till fotbollsmatcher etc..? Antal uttag etc är inte heller relevant, jag kan tänka mig skaffa switchar etc.

Har kollat runt lite och blir ju väldigt intresserad av följande:

https://www.komplett.se/lg-50-led-tv-50lf561v/850392#
Känns lite för bra för att vara sann? Kan ju inte vara någon bra bildteknik i denna?

https://www.komplett.se/philips-50-uhd-led-smarttv-50pus6809-...

Är väldigt öppen för förslag och åsikter.

Tackar annars på förhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att just nu är det knepigt att välja mellan 4K och 1080p för TV. Det finns än så länge knappt några filmer eller TV-kanaler som sänder i 4K, och att titta 1080p på 4K är inte jättekul. Man kommer helt enkelt se mer brister på den uppskalade 1080p filmen på en 4K TV. Men å andra sidan är man garderad för framtiden med en 4K TV, allt eftersom mer filmer och TV-kanaler går över till 4K. Men vi pratar nog ett antal år innan vi är där.

För bästa upplevelsen skulle jag ändå köpa en 1080p TV idag då all media som finns idag blir bättre i upplösningen det är tänkt för. Dessutom har vissa 4K TV sega menyer eftersom processorn inte orkar driva allt i native upplösning.

Sist men inte minst kommer TV-spel se bättre ut i 1080p, inga konsoller i dagsläget skulle orka driva native 4K i vilket fall som helst.

Tänk på att du vill ha "äkta" 100Hz eller mer, alltså inte Sub-field Hz. såg att LG:n stöder 24p vilket är en standard för filmer som går i 24Hz. Det kommer ge bra flyt i bilden när du tittar på film.

Men det går inte att rekommendera en TV enbart utifrån siffror och egenskaper, du måste titta på TV:n i nån affär som har det igång, så som Elgiganten, Media Markt, HiFi-klubben etc.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Tänk efter innan du lägger onödiga pengar på en 4k skärm. En fin 1080p TV är antagligen bättre än en "billig" 4k skärm som antagligen även har mindre funktioner än 1080p skärmen.

Så stirra dig inte blind på det. Åk till en butik med stort utbud av TV apparater så ska du se att du hittar något du gillar, svårt att säga vad som är bäst över vad som sägs på nätet. Bäst att kolla på den personligen.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Rozzor:

Tänk på att du vill ha "äkta" 100Hz eller mer, alltså inte Sub-field Hz. såg att LG:n stöder 24p vilket är en standard för filmer som går i 24Hz. Det kommer ge bra flyt i bilden när du tittar på film.

Ni får ursäkta min okunnighet hehe, men vad jag förstått så har alltså LGn INTE "äkta" 100 Hz?

Enligt http://www.lg.com/se/tv/lg-50LF561V
är Dynamisk MCI - (50Hz) MCI 100 och PQI(Hz) - 300. Jag lutar mot denna just nu faktiskt, är det så att du tror den kommer ge dåligt flyt till FOTBOLL? Har lyckats få en bättre deal av komplett dessutom, funderar på att beställa hem den och kolla i verkligheten.

Tack förresten!

Permalänk
Avstängd

@nanosvamp: för spel ska du ha en sony, finns en tråd om just det, vilken tv för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosvamp:

Ni får ursäkta min okunnighet hehe, men vad jag förstått så har alltså LGn INTE "äkta" 100 Hz?

Enligt http://www.lg.com/se/tv/lg-50LF561V
är Dynamisk MCI - (50Hz) MCI 100 och PQI(Hz) - 300. Jag lutar mot denna just nu faktiskt, är det så att du tror den kommer ge dåligt flyt till FOTBOLL? Har lyckats få en bättre deal av komplett dessutom, funderar på att beställa hem den och kolla i verkligheten.

Tack förresten!

Jag vet att man vill ha äkta 100Hz och inget annat, för det brukar innebära bättre flyt oavsett vad man gör med TV:n. Tittar själv inte på fotboll så jag vet inte vad man eftersträvar i bilden då, är det att spelarna ska synas eller att det ska vara skarpt när kameran panorerar över planen? Om du orkar så funkar det ju att beställa hem, packa upp, montera, fippla med inställningar och sen montera ner och packa ihop och returnera om det inte dög...

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2