Uppkopplingshastighet PS3/PS4

Permalänk
Medlem

Uppkopplingshastighet PS3/PS4

Hej! Skulle vilja kolla vilken uppkopplingshastighet ni har på er PS3/PS4 för att jämföra med min egen.

Gå till (på PS3 i alla fall):

Inställningar/Nätverksinställningar/test av internetanslutning.

Jag får 25 Mb/s när jag har Com Hem 250 Mb vilket verkar konstigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Skulle vilja kolla vilken uppkopplingshastighet ni har på er PS3/PS4 för att jämföra med min egen.

Gå till (på PS3 i alla fall):

Inställningar/Nätverksinställningar/test av internetanslutning.

Jag får 25 Mb/s när jag har Com Hem 250 Mb vilket verkar konstigt.

Ungefär vad jag får på min PS3 och min PS4 via wifi och trådat på en 100Mb/s lina så det låter normalt.
Sen att Xbone levererar 86Mb/s via samma lina är en annan sak

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions

PS3 stöder endast B och G, så att dess WiFi är långsamt är inte särskilt konstigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

PS3 stöder endast B och G, så att dess WiFi är långsamt är inte särskilt konstigt.

Som jag sa får samma via wifi som via trådat på bägge alltså runt 25Mb/s, men sen står det ju att det är en uppskattad hastighet men tycker det är konstigt att man inte kan få ut mer ens via trådat.....

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsp777:

Hej! Skulle vilja kolla vilken uppkopplingshastighet ni har på er PS3/PS4 för att jämföra med min egen.

Gå till (på PS3 i alla fall):

Inställningar/Nätverksinställningar/test av internetanslutning.

Jag får 25 Mb/s när jag har Com Hem 250 Mb vilket verkar konstigt.

Det nätverkstestet är bara en grov indikering på vad du kan förvänta dig, och ska inte tas så "seriöst" då det inte speglar din internetlinas egentliga hastighet, utan testet mäter mot PSN och är endast en fingervisning på ungefär vad du kan få ut mot PSN i hastighet.

Och kör du trådlöst så är det som andra sagt max 54 Mbit/s, vilket i praktiken blir halva hastigheten, således upp till 27 Mbit/s, och där är 25 Mbit/s rätt bra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag kör via fast lina så inte trådlöst.

Om 25 Mb är en fingervisning tycker jag ändå det är väldigt dåligt när vi har 250 Mb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det nätverkstestet är bara en grov indikering på vad du kan förvänta dig, och ska inte tas så "seriöst" då det inte speglar din internetlinas egentliga hastighet, utan testet mäter mot PSN och är endast en fingervisning på ungefär vad du kan få ut mot PSN i hastighet.

Och kör du trådlöst så är det som andra sagt max 54 Mbit/s, vilket i praktiken blir halva hastigheten, således upp till 27 Mbit/s, och där är 25 Mbit/s rätt bra.

Fast jag kör inte trådlöst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Jag brukar få 50 mb/s på PS4 medan jag får 100+ mb/s på datorn.
Kompisen fick samma resultat på sin PS4 med samma bredbandshastighet, så något lurt är det med PS4.

Vi använder trådad anslutning.

Permalänk
Medlem

Tror inte det handlar om hastigheten på era linor utan snarare om hastigheten på servern det kopplas till för tillfället

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

På min PS4 ligger jag väl runt 0.5-2 MB/sek. Ibland på vissa updates så kan jag komma upp i 8-12 MB/sek, men tanka ner ett spel är det jobbigaste som fanns på PS4 för mig.
Min lina är på 200 Mbits, kör med kabel rakt av.

Synd det inte var steam eller liknande, där för man ut sin hastighet iallafall.

EDIT:
En polare som kör helt annat ISP än mig och bor på andra sida Sverige, får samma speed. Han skulle tanka ner ett spel, vet inte vilket. Det skulle ta han 55 timmar, han har annars 100 Mbits och kör med trådat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsp777:

Jag kör via fast lina så inte trådlöst.
Om 25 Mb är en fingervisning tycker jag ändå det är väldigt dåligt när vi har 250 Mb.

Fortfarande så ska du skilja på din bredbandshastighet och vad PS3/PS4 mäter upp i sitt test. Det testet är som sagt bara en fingervisning om vad du kan få mot Sony´s system, inte mot internet i sig.

Skrivet av Sarkissati:

Jag brukar få 50 mb/s på PS4 medan jag får 100+ mb/s på datorn.
Kompisen fick samma resultat på sin PS4 med samma bredbandshastighet, så något lurt är det med PS4.

Vi använder trådad anslutning.

Inte bara lurt med PS4, hela PSN (Playstation Network) är slött, speciellt för oss som bor i Europa, då Sony inte direkt satsat på att ha så mycket servrar för oss här.

Ett tips är att om en nedladdning går sakta, så får man pausa /starta den igen ett par gånger så brukar det till slut komma mot en snabbare server, och då går nedladdningen betydligt snabbare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Fortfarande så ska du skilja på din bredbandshastighet och vad PS3/PS4 mäter upp i sitt test. Det testet är som sagt bara en fingervisning om vad du kan få mot Sony´s system, inte mot internet i sig.

Inte bara lurt med PS4, hela PSN (Playstation Network) är slött, speciellt för oss som bor i Europa, då Sony inte direkt satsat på att ha så mycket servrar för oss här.

Ett tips är att om en nedladdning går sakta, så får man pausa /starta den igen ett par gånger så brukar det till slut komma mot en snabbare server, och då går nedladdningen betydligt snabbare.

Å! Toppen! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fortfarande så ska du skilja på din bredbandshastighet och vad PS3/PS4 mäter upp i sitt test. Det testet är som sagt bara en fingervisning om vad du kan få mot Sony´s system, inte mot internet i sig.

Inte bara lurt med PS4, hela PSN (Playstation Network) är slött, speciellt för oss som bor i Europa, då Sony inte direkt satsat på att ha så mycket servrar för oss här.

Ett tips är att om en nedladdning går sakta, så får man pausa /starta den igen ett par gånger så brukar det till slut komma mot en snabbare server, och då går nedladdningen betydligt snabbare.

Nu är det inte att ladda ner spel som jag haft problem med i första hand, utan att kunna strömma serier och filmer.

Detta har dock fungerat förvånansvärt bra med Netflix och även till en början med Viaplay.

Vi har problem med bredbandet och det ligger på felsökning nu, så det har kanske inget med Playstation att göra.

Det var när jag hade kontakt med Viaplays kundtjänst som det här med att testa uppkopplingen kom upp.

Jag vet dock att supporten inte alltid har full koll och inte bara på Viaplay.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10